Kohalik plaadimärk Onesense ilmutab veebruaris Eesti-USA tulevikusouli duo W.T.Dronesi esikplaadi. Rahakoti ja asjaajamisega aitab kaasa Kersten Kõrge, tavapäraselt Onesense’i plaadimajandusega tegelev Heiko Kase vaatab seekord asja põnevusega kõrvalt.

Vasakult: Janno, Heiko ja Kersten. Foto: Renee Altrov

Janno Vainikk artistinimega Ki En Ra on Eesti hiphopikaardil teada-tuntud tegija. Tema meisterdatud biite on kuulnud igaüks, kes on kohaliku hiphopiga vähegi kursis (Põhjamaade Hirm, Kapusta ja ?, Reket jne). Aastal 2008 ilmus Ki En Ra EP „City of Moment” nii vinüülil kui boonusmaterjaliga täidetud CDl. See oli Eesti plaadifirma Onesense esimene väljalase. Kõnealune plaadimärk jõuab tänavu oma viienda vinüülini ning ühtekokku on Onesense’il ette näidata seitse plaati, nendest kaks digitaalsed. Kohalikku elektroonilist muusikat kuulajateni toimetaval plaadifirmal ilmus 2012. aasta kevadel üllatuslikult indie-plaat. Ansambli Väljasõit Rohelisse 10-tollisest vinüülplaadist „Külastus” sai hobiplaadifirma (nii kutsub Onesense’i leibeli ninamees) pisike hitt. 250-eksemplarine tiraaž müüdi läbi ühe hooga. Plaadifirma juhi Heiko Kase sõnul tabas ta indie-plaadi väljastamisega sihikule võetud märki: „Väljasõit Rohelisse oli lisaks meeldivale muusikale ka nii-öelda äriline otsus, kuna isiklikult tundus, et bändimuusikamaastikul ostetakse vinüülplaate rohkem.”

Aga naaskem Ki En Ra juurde, kes ohjab W.T.Dronesi muusikalisi taustu. Tema looming on ilmunud ka paaril välismaise plaadifirma (Brownswood, Up My Alley) kogumikul. Janno kas otsib sihikindlalt või komistab juhuse tahtel erinevate värvikate tegelaste otsa. Miks kaitseb tema seljatagust Gilles Petersoni parem käsi? Kuidas leidis ta Detroidis elava MC SelfSaysi ning temaga koos loo tegi? Ja kust võlus ta välja W.T.Dronesi teise liikme, 41-aastase ameerika laulja Anthony Millsi? Neile küsimustele püüangi ma intervjuu käigus vastuseid leida.

Kes või mis on W.T.Drones?

Drones koosneb kahest osast: elektroonika on Ki En Ra rida, vokaalakrobaatika eest vastutab Anthony Mills, keda Janno iseloomustab kui džässikooliga teknomeest. Mills on ameeriklane, kes on viimased kaheksa aastat Rootsis elanud. Kersten ja Janno räägivad, et Anthonyl on pidevalt sada projekti korraga töös. Üks neist sajast projektist ehk kohalikule publikulegi tuttav hiphopiduo Wildcookie esines mõni aasta tagasi Tallinnas. Janno usub, et siit hakkaski koostöö idanema: „Wildcookie Tallinna kontserdi korraldajad lasid talle minu tehtud muusikat, mille peale Anthony minuga ühendust võttis. Nii me e-posti teel suhtlesimegi, kuni ta Eestisse lindistama kutsusin. Kui Mills kohale jõudis, ahmis ta minu tehtud materjali ikka kõvasti sisse. Ühe päevaga lindistasime kokku vist üheksa lugu. Järjest võtsime minu taustasid, mis vähegi valmis kujul olemas olid, ja ta siis laulis järgemööda nendele peale.” Tulevase plaadi materjal on linti võetud kolm aastat tagasi Anton Makejevi ehk Dragan Volta kodustuudios. Osad taustabiidid on Ki En Ra vana ja kasutamata materjal uues kuues, ülejäänu värske kraam. Ujuv ja pisut hägune Flying Lotuse koolkonna elektroonika. Nihkes hiphop servaga soulvokaaliga.

Mida aga tähendab grupeeringu nimi W.T.Drones? Janno mõtleb ja ütleb: „Ausalt öeldes ei mäletagi, mis filosoofilise mõtterünnaku käigus me selle nimeni jõudsime.” Nii palju on siiski teada, et möödunud suvel toimunud Intsikurmu festivali esinemise eel oli duo nimeks veel Black Russian, hiljem aga juba W.T.Drones. Ehk olete sellest kontserdist pilte näinud ‒ mõnel neist seisab 41-aastane Anthony Mills pea peal ise samal ajal mikrofoni lauldes. Pärast seda kontserti kohalik publik tükk aega muust ei rääkinudki kui veeeteee-dronesh see ja veeeteee-dronesh too… Leiba teenib Mills väidetavalt kunstiga. „Sellepärast ta USAst ära koliski, sest sai tööd ühes Stockholmi galeriis,” lisab Janno. Esimese kohtumise järel andis tookord veel nimetu duo ka kohe Tartus kontserdi. Janno mäletamist mööda laulis ka siis Anthony pea peal. Ameerika laulja ja eesti produtsendi vahel säriseb selge säde ‒ lood sünnivad kiiresti ning meeste omavaheline klapp on kaugele näha ja kuulda. „Viimati, kui pooleks päevaks kokku saime, tegime valmis kaks lugu.”

Muusikast saab vinüül

W.T.Dronesi töös oleva plaadi asjapulk number üks on Kersten Kõrge – DJ, helispetsialist, musafänn ning värske Sinilinnu programmijuht. Kas Kõrge ja Vainikk plaanivad Onesense’i kaaperdamist? Päris nii see siiski ei ole. Plaadifirma boss Heiko Kase ei ole seekordse vinüüli väljaandmisega seotud puhtalt praktilistel põhjustel. Ta tõdeb, et on põnev kõrvalt jälgida, kuidas teised tema loodud platvormi ära kasutavad. Aga kas ta tõesti suudab käsi eemale hoida? „Reaalse promo usaldan Kerstenile ja Jannole, kuna neil on palju kohalikke ja välismaiseid kontakte ning esialgsed plaanid on juba tehtud. Kindlasti proovin siin-seal abiks olla, kui võimalus või vajadus tekib. Tundub, et nad on hästi vastu pidanud ja plaat tuleb varsti välja,” kommenteerib Kase. See, et plaat Hollandi tehases töösse läheks ning poelettidele jõuaks, on seekord Kersteni kätes. Kas mehed päris uue plaadifirma loomise peale ei mõelnud? Kersten: „Kuna Onesense’il on juba korralik vinüülipagas ees ja kõik on viisakad reliisid, siis milleks alustada nullist. Milleks alustada uue märgiga? Eriti kui publik on suures osas sama. Lisaks on Ki En Ra’l juba Onesense’i alt plaat väljas. Kui oleksime uue plaadifirmaga alustanud, siis oleks pidanud ka nime hakkama välja mõtlema, mis on kõige kohutavam asi maailmas.” Janno noogutab kaasa: „Jah, mõttetu oleks neid seenekesi metsa alla veel rohkem juurde tuua. Neid on niikuinii omajagu. Eks Heiko ikkagi õpetab meid. Me teeme sama asja, mida tema varem tegi. Väga hea on tegutseda, kui tema arvamus on kogu aeg kõrval. Ühesõnaga – me kasutame teda ära.”

Jõuludeks lettidele plaaneritud plaat ootab esialgu veel tehases. Esimeseks suuremaks komistuskiviks sai Kersteni e-posti aadress kersten.korge@err.ee. Kersten: „See on niivõrd absurdne meiliaadress kõikide spämmimootorite jaoks, et kolm nädalat kirjavahetust trükikojaga läks tehase spämmikausta. Kui ma üldmeilile saatsin, siis läks läbi, aga kui hakkasin töötajatega otse suhtlema, ühe kindla kliendihalduriga näiteks, siis nendele meilidele vastust ei tulnud.” Kõik plaadi vahelehtede spetsifikatsioone ja vinüüli kiirust puudutavad kirjad läksid seega ühe hooga tootja spämmikausta. Ühtlasi lükkus plaadi ilmumine edasi, kuna vokaal tundus algul liialt väljaulatuv. Planeeriti uue miksi tegemist. Uute testpresside tellimist. Arvutati kokku lisakulutused. Töösse otsustati siiski minna käesoleva eksemplariga.

Janno: „Tegelikult toimib see konkreetne miksivariant väga hästi. Vokaal peabki olema pisut ees. See nüanss, millest me siin räägime, on selline… ütleme, et spetsialistide värk. Siin tekkis üks uus nüanss ja teine nüanss läks kaduma.” Kersten: „Pluss see tänane variant on kindlasti raadiosõbralikum, aga pole võib-olla nii väga tantsusaalisõbralik. Ja samas, palju sa seda klubis ikka mängid…” Janno: „Anthony samas ütles, et keegi ta sõber oli klubis mänginud ja olevat väga hästi toiminud.”

Jutt jätkub vinüüli tootmise teemadel, kuni selgub, et Kersten on tellinud kokkulepitud 400 vinüüli asemel 500. Janno ei tundu sellest ei häiritud ega üllatunud olevat. Kersten selgitab: „Kui Dronesi plaat välja tuleb, siis on plaanis pisike Euroopa tuur. Sellepärast ma julgesin neid vinüüle nii palju trükkida ka. Anthonyl on Euroopas päris palju kontakte. Kuus või seitse kontserti tuleb vähemalt: Rootsi, Taani, Saksamaa ja nii edasi. Tõenäoliselt toimub see kõik veebruaris.”

Millal kuuleb?

Ja kui kaugel on kõnealune vinüül? Kersten: „Hetkel oleme plaadiga nii kaugel, et kui ma täna kirjutan tehasesse, et läheb asjaks, siis võtab see umbes kolm nädalat.” Toetust plaadi väljaandmiseks mehed ei otsinud. Kersteni sõnul antakse plaat välja tuttavatelt kokku laenatud rahaga: „Eks ma märtsiks üritan kõik võlad ära maksta. Siis kui ma olen saanud oma tavalist kuupalka ETVst piisavalt kõrvale panna…” Teda pikalt sügava pilguga jälginud Janno tulistab vahele: „Sa ei tohi nii mõelda, see on täiesti vale mõtteraam, mees!” Kersten: „Eino, see ei ole mingi mõtteraam. Ma olen valmistunud selleks. Aga ei, muidugi – kõik on läbi mõeldud!” Mõlemad naeravad lõginal.

Hobiplaadifirma vedamist ja toimetulekut kommenteerib Onesense’i omanik Heiko Kase

„Ots otsaga kokkutulemiseks, sealhulgas kodulehe halduskulud, promo, saatmiskulud, kleepsud, plakatid ja muu selline, peab kindlasti olema hea vaist nii artisti kui tema loomingu valikul. Lisaks väljaande õige ajastus, veidi õnne ja kindel turundusplaan. Minu arvates ei ole negatiivne mõelda plaadi väljaandmisest osaliselt kui ärist. See tähendab, et riski võttes peaks väljaandja kas või umbkaudselt sihtgrupi hulka teadma. Tuleb kasutada kavalalt õigeid turunduskanaleid ja turundusnippe nii Eestis kui välismaal, määrata reliisidele realistlikud müügihinnad, võimalusel ja pikemaajaliste plaanide tegemisel hankida kindlasti levitaja, kes osa riski ning kulusid-tulusid põhimõtteliselt enda peale võtab. Olenevalt lepingust muidugi. Kindlasti on see kõik palju lihtsam circa 3–6-liikmelise tasuta töötava ja samas suunas mõtleva meeskonnaga kui üksi või kahekesi. Kokkuvõttes on minu tugevalt isiklik arvamus see, et kõik on võimalik, kui seda õigesti teha. Kahjuks ei tule kindlasti ka realistlik, nii-öelda suurelt mõtlemine ja üleüldine loovus probleemide lahendamisel.”

W.T.Drones Koosseis: Anthony Mills alias James Earl Drones Ki En Ra alias Tommy Lee Drones Žanr: future freakout soul Leibel: Onesense Music Koduleht