Täna kell 19.00 Hobuveskis esietenduva briti autori Dennis Kelly näidendi lavastajaks on Sander Pukk. Vahetult enne majanduslangust, 2006. aastal valminud tekst tegeleb sellesama majanduskriisini viinud mõttemallide ning nende mõjuga inimsuhetele. Tegu on näidendi esmalavastusega Eestis.

„Armastus ja raha”. Foto: Siim Vahur

„Armastus ja raha”. Foto: Siim Vahur

Dennis Kelly tekst püüab mõista meie arusaamist ostmisest, müümisest, laenamisest ning me isiklikust seotusest selle kõigega. „Kelly ei räägi majanduslangusest kui sellisest, vaid süsteemist, kus me oleme. Kuidas see mõjutab inimsuhteid: perekondlikke, armastajate, sõprade suhteid,” räägib lavastaja Sander Pukk. „Raha on alati olemas olnud, aga võib-olla on täna raha vähesus teravam probleem kui varem. Arvutused on läinud armutumaks ning õelikkust ja vennalikkust mahub sinna vahele vähem. Võib-olla paneb paratamatu arvude loogika inimesi ka teistmoodi mõtlema. Kui enne vabariigi taastamist elasime ühe ideoloogia järgi, siis nüüd teise järgi. Olla üks osa sellest uuest vabast maailmast on samuti mõelda: kas see ongi lõppjaam? Võib-olla pole? Ma saan aru, et see kõlab kas utopistlikult või sootuks sotsialistlikult, kuid on ju rida küsimusi, mis sellele mõtlema panevad.”

Paljulapselisest iiri katoliiklikust perest pärit, Inglismaal elava Dennis Kelly elulugu on nagu noorel vihasel mehel kunagi. 16-aastaselt koolist lahkunud Kelly tegi mitmeid lihttöid, pidas võitlust alkoholismiga ning avastas teatri supermarketis töötamise kõrvalt alles 30 aastasena. Tänaseks kuulub tema loomingulisse pagasisse mitmeidki poliitilise alatooniga näidendeid kaasaegsetel teemadel. Seejuures pole Kelly näitekirjanik, kes salgaks maha vägivalla erinevaid palgeid, mida tänane maailm pakub. Näiteks „Osama the Hero” (2004) ja „After the End” (2005) rääkisid terrorismist ja Suurbritannia osalemisest kaasaegsetes sõjalistes konfliktides, „Orphans” (2009) linnades esinevast vägivallast. Samas ei ole Kelly ainult poliitilise teatri pooldaja: „Poliitilisusest tähtsam on olla iseenda vastu aus. See kõlab hipilikult, aga kirjutada tuleb sellest, mis on sulle tähtis. Kui sa tahad kirjutada suhetest, tee seda: ära kirjuta Süüriast, sest Süüriast peaks kirjutama keegi, kes sellest hoolib,” ütles ta oma 2012. aasta Berliini Theatertreffen festivalil peetud kõnes. „Tihti võib näha näidendeid teemadel, millega nõustume, aga mille osas me ei saa midagi muuta. Aga sa võid otsustada iseenda elu ja selle üle, kuidas sa tahad seda elu elada,” analüüsis ta poliitilise teatri tugevusi ja nõrkusi intervjuus The Guardianile.

Kelly on ka mitmete telestsenaariumite autor (põnevussari „Spooks”, BBC populaarne situatsioonikomöödia „Pulling”, mis humoorikalt ja ilma valehäbita kujutab naisi kaasaegses ühiskonnas) ja kirjutanud Tony auhinna võitnud, Roald Dahli teosel põhineva muusikali „Matilda the Musical”.

Sander Pukk lavastab Tallinna Linnateatris teist korda. Tema varasemate tööde hulka kuuluvad Lavakunstikooli 25. lennu diplomilavastused, Neil Simoni „Biloxi blues” (Tallinna Linnateater) ning Enda Walshi „Uus elektriline ballisaal” (Eesti Draamateater). Möödunud aastal esietendus Ugala teatris temalt Mark Ravenhilli „Bassein (vett ei ole)”.

Näidendi „Armastus ja raha” on tõlkinud Anu Lamp. Lavastuse kunstnik on Annika Lindemann, muusikaline kujundaja Ove-Kuth Kadak, valguskujundaja Kalle Karindi, videokujundaja Veiko Tubin. Mängivad Alo Kõrve, Evelin Võigemast, Anu Lamp, Margus Tabor, Külli Teetamm, Argo Aadli, Sandra Uusberg ja Andres Raag.