Kes vana asja meenutab…

„Goodfellas” (1990, USA, Warner Bros.) Režissöör Martin Scorsese, stsenarist Nicholas Pillegi, operaator Michael Ballhaus, muusika Christopher Brooks, osades Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Lorraine Bracco jt.


Video

„Goodfellas” (1990, USA, Warner Bros.) Režissöör Martin Scorsese, stsenarist Nicholas Pillegi, operaator Michael Ballhaus, muusika Christopher Brooks, osades Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Lorraine Bracco jt.

…sel silm peast välja – õppetund, mis tehakse käesoleva linateosega selgeks. „Goodfellas” avab New Yorgis aastatel 1955–1980 pulbitsenud maffiaelu. Filmi režissöör Martin Scorsese tõetruu sisekaemus toimib koostöös Nicholas Pileggiga, kelle poolt kirjutatud lugu asetab vaataja suhtes pihipinki ameerika ühe kurikuulsama gängsteri – Henry Hilli.

Intervjuudel tuginev stsenaarium juhatab tsitaadilise täpsusega sisse Hilli (Ray Liotta) sirgumise Brooklynis. Mänguväljakuna näivad tänavad saavad Hillile töökohaks juba varases eas. Sitsiilia–iiri segaverelise poisikese karjääriredel New Yorgi äärelinnas oli hakkama pandud elu enese poolt. Pürgmine raha ning võimu suunas, mida Lucchese maffiajõuk ihaldusväärse ideaalina esindas, kujuneb Hilli jaoks seeläbi loomulikuks kulgemiseks. Antud filmi puhul kulmineerub väljakutsena aga küsimus, kuidas sellelt redelilt lõpuks maha astuda.

Kaader filmist Goodfellas

Scorsese annab Hilli eluloo edasi oma tuntud visuaalse meisterlikkusega. Kuigi „Goodfellas” jääb ameerika maffiaelu portreteerides realismilähedaseks, domineerib selles tugevalt Scorsese kui autori visioon, mis tugineb omakorda režissööri sügavatele teadmistele kinoajaloost. Nende kaudu moodustab Scorsese „Goodfellasega” läbivalt viiteid ning austusavaldusi filmikunsti markantseimatele loojatele. Režissööri nägemust võimaldab realiseerida esmaklassiline filmimeeskond, kellest paljudega on Scorsesel juba varasemalt välja kujunenud ühine loominguline keel.

Üheks neist on filmi operaator Michael Ballhaus, kelle kaameratöö koos Thelma Schoonmakeri montaažiga teeb sügava kummarduse 1950. aastatel õilmitsenud prantsuse uuele lainele. Erinevalt harjumuspärasest eemaltvaatajarollist võimaldab „Goodfellas” tunda end selle jõugu ühe kaasosalisena. Tänu oskuslikule point of view kaameravõtete kasutamisele haaratakse vaataja illusoorsesse maailma, kus on võimalik kogeda võimupositsiooni, mis väänab poolehoidjaliku tervituse välja igalt ettejuhtujalt. Filmi geniaalseima lahendusena tõuseb esile stseen Copacabana ööklubis. Hilli ning tema naise sisenemine sinna köögi kaudu on steadycam’i kasutades üles võetud nii sujuvalt, et väärib eraldi tunnustust kinematograafilise „luikede tantsu” kategoorias. Taolised lähenemised võtavad hästi kokku scorseseliku realismi, mis ei kätke endas pelgalt apaatset dokumentatsiooni, vaid loob elutruu suhestumisega justkui omal nahal kogetava filmielamuse.

Kaader filmist Goodfellas

Filmis käsitletud kümnendite atmosfääri tekitamisel on Scorsese strateegiaks realistliku maailma loomine ekspresiivsete efektide kaudu. Erinevalt režissööri varasemast loomingust, ei pelga „Goodfellas” vaatemänguliselt kitšilikku glasuuri uppumist. Seda põhjusel, et filmis loodud reaalsus on detailselt eesmärgipärane. Scorsese, kes sidus iga päev isiklikult filmi peategelaste lipse, pööras „Goodfellases” tähelepanu igale nüansile kui olulisele tähendusekandjale. Vastava tervikmiljöö konstrueerimise väljakutse võttis vastu filmikunstnik Kristi Zea, kes juba varasemalt omas filmi „Married to the Mob” kaudu vajalikku teadmistepagasit ning kogemusi. Autentsuse kõrval defineerib Zea erinevate ruumilahenduste kaudu visuaalselt selles elavate inimeste iseloomuomadusi ning emotsionaalset seisundit. Filmikunstniku panus Hilli loo jutustamisse küündib kuni tegelase riietusesemete värvini, mille analüütilised lahendused kõnelevad omaette kihistusena selle jõugu ning nende perekondade omavahelistest suhetest.

Scorsese on „Goodfellasega” suutnud luua ühe filmiajaloo klassiku staatust vääriva linateose. Oma detailsusega omab film lugematul hulgal komplementaarseid nüansse tuntud loost, mis oma süsimusta huumoriga suudab endiselt lahutada kõiki rikutud meeli.

Vaata Katusekino kava siit.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Elu teeb omad korrektiivid
Kaader filmist „Searching for Sugar Man”
3 min

Elu teeb omad korrektiivid

„Searching for Sugar Man” on eheda muusika saatel kulgev dokumentaalfilm legendist ning mehest selle taga – Sixto Rodriguezest. Kaasahaarav lugu avab Detoroidis tegutsenud muusiku elukäigu viisil, mis toidab usku, et varem või hiljem suudab väärt muusika end kuuldavaks teha.
Pro et contra
3 min

Pro et contra

Paradiisi triloogia teine jagu jätkab esimeses osas esitatud problemaatikaga, tuues sisse uue tüliõuna – usu. Läbi musta huumori prisma käsitleb Seidl siingi Euroopa neokolonialismi, usufanatismi ja isegi armastust, pilgates vägagi teravalt siinset „paradiisi”.
Peen ajastu, peen film
Kaader filmist Artist
3 min

Peen ajastu, peen film

Film jutustab loo šarmantsest tummfilmistaarist George Valentinist, kes „kaotab oma hääle” helifilmi tõttu. Lootes, et tegu on vaid lihtsa moeröögatusega, jääb mees truuks tummfilmile, seistes peatselt silmitsi rahapuuduse ja alkoholismiga.
Müürileht