Värskes Müürilehes: Kuidas Tartus poliitikat lahti muukida üritati

Kaks aastat tagasi sündis kodanikuühiskond Eestis justkui teist korda. Ajal, mil meeleavaldused olid muutunud normiks ja võimukriitika üha käremeelsemaks, otsustasid linnakodanikud Tartus, et võim peab kuuluma rahvale. Sündis kogukondlik valimisliit Vabakund. Mäletate veel seda aega?

Kaks aastat tagasi sündis kodanikuühiskond Eestis justkui teist korda. Ajal, mil meeleavaldused olid muutunud normiks ja võimukriitika üha käremeelsemaks, otsustasid linnakodanikud Tartus, et võim peab kuuluma rahvale. Sündis kogukondlik valimisliit Vabakund. Mäletate veel seda aega?

Taiesest „Vabadus ja Vabakund” õhkub Vabakunnale omast revolutsioonilisust. Foto: Maris Savik

Taiesest „Vabadus ja Vabakund” õhkub Vabakunnale omast revolutsioonilisust. Foto: Maris Savik

Tänaseks on ilmselt nii mõnigi valija Vabakunna nime suutnud juba unustada. Vahepeal on pildile trüginud uued tegijad. Näiteks Vabaerakond. Isegi mitmed Vabakunna tegijad räägivad valimisliidust juba minevikuvormis. Selleks on ka põhjust: Vabakunna tuumik on omavahel tülli pööranud, nende esinumber Gea Kangilaski vahepeal sotside ridadesse astunud (tõsi küll, jäädes vähemalt KOV tasandil endiselt vabakundlaseks) ning juba mõnda aega ollakse poliitika tegemisest väsinud.

Ometi nähti just Vabakunna mudelis demokraatia päästeinglit. Vabakund oli justkui eksperimentaarlabor uue, 21. sajandisse sobiva poliitilise organiseerumise vormi leidmiseks. Erinavalt erakonnast puudusid Vabakunnal formaalsed struktuuriüksused, nagu eestseisus, juhatus ja aukohus, rääkimata konkreetsetest rollidest, nagu esimees või peasekretär. Otsusteni jõuti konsensuse teel ja isegi pressiteateid kirjutati talgumeetodil. Suurte sõnade asemel tegid vabakundlased inimeste kaasatuse suurendamiseks poliitikas suuri samme.

Vabakunna lugu on tunnistus sellest, et poliitilise süsteemi muutmiseks pole vaja oodata valget laeva. Selleks on tarvis aktiivseid inimesi, kes on valmis ise kehastama muutust, mitte lükkama vastutust kolmandatele isikutele. Vabakund sai selles protsessis olla üksnes vahendiks, mida senini pole paraku osatud kasutada.

Loe Müürilehe oktoobrinumbrist artiklit Vabakunna sünnist kuni tänase ummikseisuni.
Levikohtadega üle Eesti tutvu siin.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Eesti poliitika tulevikutähed
Taavi Rõivas. Karikatuur: Jaan Škerin
10 min

Eesti poliitika tulevikutähed

Kujutame nüüd ette, et valimised on nagu muusika- või filmifestival. Igal sellisel festivalil on peaesinejad, kuid on ka põnevad uued tulijad. Nendele paneb Müürilehe toimetus tavaliselt festivali eel kõrva peale ja soovitab neid kuulama minna. Tegime valimistega samamoodi.
Rohujuure-löökrühm marusteliku liini vastu
Siim Tuisk ja Gea Kangilaski. Karikatuur: Jaan Škerin
16 min

Rohujuure-löökrühm marusteliku liini vastu

Tartus Vabakunna valimisliidus nime teinud Siim Tuisk ja Gea Kangilaski kandideerivad sotside nimekirjas Riigikokku. Gea parteikuuluvus on omamoodi katse, kas ta tasalülitatakse või mitte. Siim surub pigem ise end erakonnale peale. Riigikogus kavatsevad nad tegeleda soolise võrdõiguslikkuse ja e-residentsuse teemadega.
Pitskardina taga riigilt kõnetust oodates
Illustratsioon: Elise Tragel
8 min

Pitskardina taga riigilt kõnetust oodates

Unustage lodevuspagulased. Suurem oht Eesti omariiklusele on siseemigrandid, kes maksavad küll makse, aga ei loo siia perekonda ega käi valimas. Nad on eskapistid, kes jätavad riigi ideoloogilisele kõnetusele vastamata. Aga sellest hetkest, kui riik ei suuda oma kodanikke kõnetada, pole see enam…
Müürileht