Neli helikunstnikku: Katrin Enni

Äsja Tallinnas Telliskivi Loomelinnakus avatud helikunsti näituse „Sõna saab heli” raames kutsusime ankeedivaibale oma uusi teoseid eksponeerivatest Eesti helikunstnikest neli.


Äsja Tallinnas Telliskivi Loomelinnakus avatud helikunsti näituse „Sõna saab heli” raames kutsusime ankeedivaibale oma uusi teoseid eksponeerivatest Eesti helikunstnikest neli.

Katrin Enni. Foto: Kleer Keret Tali

Esimesed kokkupuuted helikunstiga?

Teravdatud huvi kuulmise teel tajutava maailma vastu tekkis mul tänu umbes 6 aastat tagasi põetud kõrvapõletikule, mille tõttu kaotasin ühest kõrvast kuulmise kolmeks kuuks. Mäletan, kuidas mu tasakaalutunnetus ja ruumitaju selle tõttu muutusid, ja sain aru, kui palju helid meid tegelikult mõjutavad, nii füüsilises kui emotsionaalses mõttes. Umbes samal ajal hakkasin tegelema helide salvestamisega, sealjuures põnevaim osa minu jaoks oli klapid peas ringi kõndimine ja läbi mikrofoni võimenduse erinevate helide kuulamine. Mul olid salvestaja ja klapid kogu aeg taskus, võtsin nendega ette pikki retki ka loodusesse, aga enamasti otsisin helihetki igapäevaseid toimetusi tehes. Kui peale seda klapid peast ära võtsin, oli kuulmistaju on nii ergas, et maailm tundus kohe ühe kihi võrra rikkam.

Meeldejäävamad helikunstilised hetked, näitused, sündmused?

Väljaspool Eestit kogetud näitustest on kõige pikemalt jäänud kummitama Ragnar Kjartanssoni „Visitors” ja Hans Rosenströmi tajudega mängivad installatsioonid. Eestis oli selliseks märgiliseks näituseks minu jaoks Raul Kelleri „What You Hear Is What You Get (Mostly)” 2014. aastal EKKMis. Tahaks alati kohal olla kõigil Üle Heli üritustel ja tihedamini jõuda ka Riias toimuvale Skaņu mežs festivalile.

Sinu eeskujud, inspiratsioon?

Suurtest nimedest on inspiratsiooniks olnud David Tudori, Samson Youngi ja Ellen Fullmani tööd, aga on ka väga palju teisi, nii muusikuid kui ka visuaalkunstnikke. Ise saan kõige enam vahetut inspiratsiooni pigem tekstidest, näiteks on mind mõjutanud Salome Voegelini raamatud, aga samuti ka Bernie Krause ja David Rothenberg. Viimasel ajal olen enda jaoks avastanud ka heliloojate poolt kirjutatud tekste, näiteks Harry Partchi „Genesis of Music” või Iannis Xenakise märkmed enda tööde kohta.

Viimane hea kaasaegse kunsti elamus?

Mihkel Ilusa ja Martin Esko „T2” Kanuti Gildi Saalis.

Millest saad aru, millest ei saa aru (kunstis või elus üldse)?

Arusaamine kui selline on minu meelest natuke ülehinnatud. Empaatia võiks olla sellest olulisem.

Missuguse käskluse annaksid AI-mootorile, kui kasutaksid teda kunsti tegemiseks?

Slow down.

Maksimaalselt 10 sõnaga: mis on helikunst?

Kõrvadega mõtlemine.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kontaktmikrofon Apolloni lüüral: märkmeid helikunsti ja muusika vahelt
,
15 min

Kontaktmikrofon Apolloni lüüral: märkmeid helikunsti ja muusika vahelt

Mis teema on helikunstiga? Viimaste kuude jooksul on kutsed seda kogema tulla tundunud lakkamatud ja pinnad justkui tahaksidki kulutada kogu eelarve audioeksperimentidele. Kõrva peale pannes leiab küll kogemusi punkröögatustest trammikriginani, kuid nende vahele võivad pudeneda küsimärgid.
Milleks meile süvamuusika? Teeviit algajale
12 min

Milleks meile süvamuusika? Teeviit algajale

Kuidas osata hinnata Drake’i ja Billie Eilishi ajastul Eino Tambergi, György Ligetit või Orlando di Lassot?
Müürileht