Erinevad esitajad – Groove of ESSR III (Funk Embassy Records, 2025)

Kolmandal kogumikul ei ole „Groove of ESSR”  vanadesse mustritesse kinni jäänud, vaid julgeb olla meeldivalt veider ja ootamatu.

Kolmandal kogumikul ei ole „Groove of ESSR”  vanadesse mustritesse kinni jäänud, vaid julgeb olla meeldivalt veider ja ootamatu.

★★★★☆

Nõukogude Eesti estraadi ja rütmimuusika varamud on viimase kümmekonna aastaga üsna põhjalikult tolmust puhtaks pühitud. Uuesti on rambivalgusesse tõstetud tüdrukutebändi MERL looming, Vaiguviiul andis välja Marju Kuudi kogumiku ja plaadifirma Frotee on suutnud nii mõnegi unustatud kodumaise hiti rahvusvahelise auditooriumi ette viia. Sari „Groove of ESSR” on otsekui nende protsesside samaaegne katalüsaator ja tagajärg, tehtud töö on purki püütud ja ilusti ära pakendatud. On meil üldse enam lugusid, mida avastada ja esile tõsta?

Kui kaks aastat tagasi ilmunud albumil „Groove of ESSR II” tundus tõesti, et järgitakse lihtsalt mugavalt esimese kogumiku edulugu ja täidetakse ära kõik vajalikud nišid, mida retrohipsteritel üle maailma vaja võiks minna, siis nüüd on julgetud seigelda ka radadel, kus pole varem käidud. Avalugu, Uue Generatsiooni „Nr. 3” esitleb nõtket ja õhulist progerokki, Heidy Tamme „Neiu väike” on kui õrn psühhedeeliatolm. Gunnar Grapsi „Tühjad pihud” sobinuks vabalt mõne 70ndate blaxploitation-veidruse tunnuslooks ning Els Himma „Samba” on kui soe suvetuul või nostalgiline linnulaul, kerge ja õhuline. 

Värve on siin plaadil varasemast rohkem ning kui „Groove of ESSR II” mõjus hetkiti kui suveniirkaup välisturistidele, siis värske väljalase on igati terviklik kuulamine ka kodumaisele publikule. Apelsini „Igatsus” ja Velly Joonase „Stopp, seisku aeg!” on meie jaoks ehk liiga ilmselged valikud, aga info üledoosi ajastul tasub vahel meelde tuletada ka iseenesestmõistetavat. Selle tasakaalustamiseks saame aga Helmut Aniko kvinteti „Buldogi”, täiesti ootamatu kuueminutilise fusion’i ja jethrotulliliku flöödiroki kokteili, mis piruetitab kuulaja ümber sellise hooga, et ajab lausa pea ringi käima. Jääb üle vaid loota, et kuskil arhiivinurgas on veel tolmu, mille saaks neljanda „Groove of ESSRi” kogumikuga ära pühkida…

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kreemikast – Õnn ja rõõm (2025)

Kreemikast – Õnn ja rõõm (2025)

Kreemikasti uues albumis on maailmavallutamise jõudu, soojust, elevust, kerget särinat, iha ilma vihata.
Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaani uus album teeb põike traditsioonilisema helipildi poole, mis kõlab tema loomingu kontekstis iroonilisel kombel vägagi värskelt.
Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmetsa „Bleu Précieux” ei karda võtta omaks abstraktseid ja avangardseid kontseptsioone. Tulemuseks on teos, millesarnast annab elektroonilise muusika maastikul tikutulega taga otsida.
Müürileht