Andmelugu: Ühe masina sõidujälg

Auto, mida müüakse meile kui vabaduse toojat, jätab endast maha sügavad vaod enamikusse keskkondadesse, mis on pidanud andma selle kokkupanekuks oma osa. Ainult siis, kui selle keerulise masina ainelisse toimimisse lähemalt sisse vaatame, saame teha teadliku otsuse selle kasutamise üle.


Auto, mida müüakse meile kui vabaduse toojat, jätab endast maha sügavad vaod enamikusse keskkondadesse, mis on pidanud andma selle kokkupanekuks oma osa. Ainult siis, kui selle keerulise masina ainelisse toimimisse lähemalt sisse vaatame, saame teha teadliku otsuse selle kasutamise üle.

Ühe auto keskmine eluiga on 18 aastat. Kui palju terast, väärismetalle või vett selle tootmiseks läheb? Mitu ruutmeetrit tekstiili autos keskmiselt on? (Hoiatus: vastus võib sind üllatada!) Sanna Kartau ja Martin Eelma koostöös valminud andmelugu paneb kokku numbrid, mis selle keskkonnajalajälge selgemalt näha aitavad.

Andmeid vaadates tuleb silmas pidada, et paljud parameetrid olenevad suuresti auto mudelist, selle kasutajast, kasutamisharjumustest ja oludest, kus sellega sõidetakse. Individuaalsed tulemused varieeruvad, kuid see ei takista meil üldistamist.

Saad andmetega lähemalt tutvuda SIIN.

Martin Eelma on värvipime graafiline disainer ja illustraator.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kas pääseme autouputusest Eesti linnades?
Illustratsioonid: Jaan Rõõmus
Illustratsioonid: Jaan Rõõmus

Kas pääseme autouputusest Eesti linnades?

Rohepöörde üks suur lubadus on inimeste liikumisharjumuste muutmine säästlikumaks ja mitmekesisemaks. Autosõltuvuse radikaalseks vähendamiseks on vaja suurt hüpet nii linnaplaneerimises kui ka alternatiivsete liikumisviiside juurutamisel.
Millist automaksu Eesti vajab?
6 min

Millist automaksu Eesti vajab?

Automaksust rääkimine mõjub maasturiusku eestlasele punase rätikuna. Autodega kaasnevad kulud taristule, tervishoiule ja keskkonnale ei võimalda seda diskussiooni aga enam vältida.
Juhtkiri: Auto – eestlase lahutamatu bestikas
Aleksander Tsapov. Foto: Maria Arusoo
Aleksander Tsapov.
4 min

Juhtkiri: Auto – eestlase lahutamatu bestikas

Müürilehe autonumber analüüsib meie suhet autodega. Mis teeb selle suhte nii eriliseks, nii vastupandamatuks? Mis seisab meie rallisõltuvuse taga ja mis ettekäändeid me endale toome, et mitte autoga sõitmist vähendada?
Müürileht