Elu teeb omad korrektiivid

„Searching for Sugar Man” (2012, Rootsi, Red Box Films). Režissöör Malik Bendjelloul, stsenarist Malik Bendjelloul, operaator Camilla Skagerstörm, muusika Sixto Rodriguez, osades Sixto Rodriguez, Clarenze Avant jt. 86 min.


Video

„Searching for Sugar Man” (2012, Rootsi, Red Box Films). Režissöör Malik Bendjelloul, stsenarist Malik Bendjelloul, operaator Camilla Skagerstörm, muusika Sixto Rodriguez, osades Sixto Rodriguez, Clarenze Avant jt. 86 min.

„Searching for Sugar Man” on eheda muusika saatel kulgev dokumentaalfilm legendist ning mehest selle taga – Sixto Rodriguezest. Kaasahaarav lugu avab Detroidis tegutsenud muusiku elukäigu viisil, mis toidab usku, et varem või hiljem suudab väärt muusika end kuuldavaks teha. Rodrigueze looming on tihedalt läbi põimunud tema enda eluga. Püsides kindlalt kahe jalaga maa peal, liigub see läbi varju jäävate realiteetide, sumedatest baaridest kuni poliitiliste hammasratasteni välja.

Rootsi režissöör Malik Bendjelloul kuulis Rodrigueze-nimelisest muusikust Aafrikas reisides. Olles haaratud nii Rodrigueze muusikast kui ka seda ümbritsevast müüdist, otsustas Bendjelloul teha sellest lühidokumentaali Rootsi televisioonile. Lugu ise kasvas ühes sellest kõnelejate vaimustusega täispikaks dokumentaalfilmiks, mille tõid ellu Lõuna-Aafrikas plaadipoe juhatajana tegutsenud Stephen Sergman ning muusikaajakirjanik Graig Bartholopew Sydrom. Ühes kahe Briti tunnustatuima dokumentaalfilmiprodutsendiga, Simon Chinni ning John Battsekiga, moodustus viiest talendist koosnev meeskond, mis oli võimeline edasi andma Rodrigueze elu selle unikaalsuses.

Kaader filmist „Searching for Sugar Man”

Kaader filmist „Searching for Sugar Man”

1970ndate alguses andis Rodriquez Sussex Recordsiga välja kaks albumit, esimene neist nimega „Cold Fact” ning teine „Coming from Reality”. Hoolimata tõsiasjast, et Rodriqueze lood kasvasid välja sotsiaalsetest teemadest ning tundusid oma poeetilises karguses paljulubavad, jäi pärast albumite ilmumist arvatud kuulsusetormi asemel kaikuma piinlik vaikus. „Searching for Sugar Man” seab eesmärgiks täita seda ookeanisuurust lõhet, mis laiutas tegelikkuses Rodrigueze ja tema muusika andunud austajate vahel.

Nii nagu elu käib, liikus ka 1970. aastatel Ameerika kaubalaevadel asju, mis bürokraatlikesse nimistutesse ei kuulunud. Üheks neist olid koopiad Rodrigueze albumitest. Lõuna-Aafrikasse jõudes kujundasid nende albumite lood sümboolse meloodia, mis saatis sealset anti-apartheidi liikumist. Kuigi Rodrigueze poolt väga kriitiliselt adresseeritud tõde oli Lõuna-Aafrika raadiotest likvideeritud nähtus, levisid ligikaudu pool miljonit albumit siiski ühest käest teise. Keelatud viljale lisas magusust veel kohalike teadmine, et Rodriguez süütas end protesti vaimus keset lava põlema. Režissööri Benjellouli, Sergmani ning Sydroni otsingud küsimustega „kuidas” ning „miks” leiavad käesolevas linateoses vastuse, mis kujundavad sellest viimaste aastate parima dokumentaalfilmi.

Bendjelloul räägib Rodrigueze lugu kontsentreeritult moodustatud narratiivi kaudu, mis keskendub Lõuna-Aafrikas kujunenud sündmuste kaudu muusikatööstuse üldisele süsteemile. Selleks on kasutatud intervjuusid, animatsioone ning nostalgilisi koduvideoid kuni iPhone’i app’iga loodud 8mm filmi efekti loomiseni välja. Tehniliste lahenduste kirevuses suudab film mõjuda ühtse tervikuna. Üheks suureks plussiks on Rodrigueze enda muusika, mis oskuslikult väljatooduna narratiivi sidusamaks defineerib.

Koos uskumatute keerdkäikudega tundub Rodrigueze elu erandlikuna, kuid suudab sellegipoolest inspireerida vaatajaid üldise inimliku teemaga, milleks on iseendale truuks jäämine. Asjaolu, et enne filmi vaatamist on Rodrigueze looming vaatajale tundmatu, toimib antud juhul boonusena. Bendjellouli poolt koostatud lugu koos Rodrigueze muusikaga räägivad „Searching for Sugar Manis” isseenda eest.

Vaata filmi linastumisaegu Kinos Sõprus.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Sakslane, prantslane ja saatuslik naine
Kaks sõpra ja üks femme fatale
4 min

Sakslane, prantslane ja saatuslik naine

Prantsuse uue laine meistri François Truffaut’ film „Jules ja Jim” jutustab veenva ja sügava, ühtaegu nii elegantse kui traagilise loo kahest sõbrast ja ühest erilisest naisest Esimese maailmasõja eelses, aegses ja järgses Euroopas.
Vimm ja vaimustus hommikusöögi juures
4 min

Vimm ja vaimustus hommikusöögi juures

Blake Edwardsi „Hommikusöök Tiffany juures” on film, mis saavutas nii masside kui ka filmikriitikute poolehoiu. Selle põhjusena võib näha Audrey Hepburni perfektseks lihvitud tegelaskuju Holly Golightlyt, ent märkamata ei tasu jätta ka sellele sekundeerivaid elemente.
Kafkalik fatalism ja ulmesse vormitud prantslaslik romantika
3 min

Kafkalik fatalism ja ulmesse vormitud prantslaslik romantika

Prantsuse filmiloo vahest nimekaima autori Jean-Luc Godardi „Alphaville” on minimalistlik ulmekas, mis toetub peamiselt loole ja ideedele, laenates nii stiililise atmosfääritunnetuse kui sisulisi detaile düstoopiaklassikutelt, ennekõike muidugi George Orwelli igiakatuaalsest „1984-st”.
Müürileht