Elud näidendiraamatus

Lavastuses „rogerandtom” domineerib tekstitasand, mille kaudu avatakse lavastusprotsessi, teatri põhiküsimusi, teeskluse-reaalsuse vahekorda. Tähelepanuväärselt komponeeritud näidenditekst peidab endas mitut üksteistest välja kooruvat reaalsustasandit. See on tõeline näitemäng, kus liigutakse näiliselt mängleva kergusega süžeesisestel korrustel edasi-tagasi, kord näideldes näitlemist, siis jällegi näitlemisest eemaldumist.


Lavastuses „rogerandtom” domineerib tekstitasand, mille kaudu avatakse lavastusprotsessi, teatri põhiküsimusi, teeskluse-reaalsuse vahekorda. Tähelepanuväärselt komponeeritud näidenditekst peidab endas mitut üksteistest välja kooruvat reaalsustasandit. See on tõeline näitemäng, kus liigutakse näiliselt mängleva kergusega süžeesisestel korrustel edasi-tagasi, kord näideldes näitlemist, siis jällegi näitlemisest eemaldumist.

Foto: Siim Vahur

Foto: Siim Vahur

Ilmnebki mängu enese võlu – manipuleerimine teatrisituatsiooniga, pidev oma tegevuse üle arutlemine: publikuna ronime ikka õhtul teatrisse, mis siis, et anname endale aru, kuivõrd suurt „valet” me tegelikult vaatama läheme. „Rogerandtom” paljastabki vabatahtliku uskumise. See on teater teatri pärast. Juureldakse näitlemise ja rolliesituse teemadel, pöörates tähelepanu sellelegi, kuidas võtame rolle oma eludes. Lavastus on oma kunstiliseks eesmärgiks valinud kunstlikkuse täiemahulise ja igakülgse paljastamise – vaatajate sajaprotsendilist loosse sisseimetust välditakse, siht on mängimisel.

Näidend veereb nagu lumepall, tee peal üha uusi ja uusi kihte kaasa haakides. Lõpuks tuleb välja leidlik ja külluslik struktuur, mis täis jänesehaake loojutustuse ajas ja tegelaste arengus. Stseen, kus ilmneb, et lavalolijate repliigid on fikseeritud näidendiraamatusse, ükskõik, kas tegelased ise sellest aru saavad või kas nad tahavad etendsues osaleda, viitaks nagu tegude ja inimsuhete teatavale ettemääratusele. Mingid mustrid rakenduvad olukordade ja sõnade tõlgendamisel ju ikka, inimestel on üldkehtivad käitumuslikud mallid, millest situatsiooniti lähtuda. Mõni küsimus juba eeldab teatavat tüüpi vastust.

Lavastuse kudesid lahatakse nagu kirurgilaual: põhimõtteliselt on tegemist tööprotsessi puust ja punaseks ette tegemisega. Kõik justkui paljastuks, ent tasub meeles pidada, et näidendirollist välja astunud näitleja ütleb laval siiski etteantud teksti, kõik kulgeb plaanikohaselt, asugu see plaan kas või meta-metatasandil. Näidendi autor mängib laval iseennast, jutustades „kogemata” lavale rebituna sunnitult kaasa mängiva inimesena isikliku sisuga loo.

Lavakujundus on rõhutatult skemaatiline, meenutades pooleldi möbleeritud suurlinna tüüpkorterit. Kõik on anonüümne ja ühtlane, ükski objekt ei eristu, toonid on akromaatilised mustvalge ja hall. Raamatud seisavad riiulis ilma pealkirjade ja autorinimedeta, pliit, vann ja paljud muud objektid on lavapõrandale graafiliselt kantud, seinte aset märgivad liistud ja teip. Selle kaudu jõuab vaataja tagasi situatsiooni konstrueerituseni.

Foto: Siim Vahur

Foto: Siim Vahur

Vannitoapeeglist on lavale jõudnud ainult raam – midagi ei peegeldu vastu, kõik valgustatakse läbi ja seatakse küsimärgi alla, sealhulgas ka reaalsuse olemasolu ning teatritegemise võimalikkus. Temaatiline pool jäi siin vormilisele virvarrile alla – tegelaskujud mõjusid veidi plakatlikena, inimlikest nüanssidest ilmajäetuna ning nendevahelised suhted oleks võinud selgemalt välja joonistuda. Arvestades, et sügavama sisulise aluse moodustasid siiski kahe venna ja ühe abielupaari omavaheline dünaamika, alkoholism, kontaktihoidmine ning üksindus.

Tekst on loodud viisil, et publik paistab isikuna, kel näitlejatest adekvaatsem ülevaade toimuvast. Publik tajub olukorra absurdsust justkui kiiremini ja selgemini kui lavalolijad ise. Meeldiv on näha, kuidas omamoodi kaudsel viisil on publik siin otseselt ja aktiivselt kaasatud. Ka publiku paigutus, fakt, et üks näitlejatest istus esimese kolmandiku ajast publiku seas ning üldine pidev neljanda seina tühistamine täitsid oma eesmärki.

Tänu tekstikompositsioonilisele kuhjumisele ja ootamatutele kõrvalepõigetele on tegemist meelelahutusliku ja humoorika vaatamisega, kust ei puudu ka refleksioonimoment.


„rogerandtom”
Autor: Julien Schwab
Lavastaja: Nick Cotz
Laval: Judy Jerome, Bruce Wexler, Julien Schwab
Kunstnik: David Esler
Kostüümid: Holly Rihn
Muusikaline kujundus: Chris Rummel
Valgus: Nastassia Jimenez

Etendus Tallinnas festivali Talveöö Unenägu programmis.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Linnameditatsioon paralleelreaalsuses
Foto: Siim Vahur
4 min

Linnameditatsioon paralleelreaalsuses

„Remote Tallinn” pöörab fookuse subjektile keskkonnas, meie kogemisviisidele, tajule, sisseharjunud mustrite suhtelisusele, ent esitab lisaks sellele ka eksistentsialistliku varjundiga küsimusi. Rännak on ühtlasi ka mõtteharjutus, linnameditatsioon, millesse poetatud irooniamaigulisi, ühiskonnakriitilisi ja humoorikaid stseene.
Kuningannade tegelikkus
Foto: Kai G. Baer
5 min

Kuningannade tegelikkus

Kas naistesse suhtutakse ühiskonnas teisiti kui nendega samal ametikohal olevatesse meestesse? Kuidas mõista naise edasipüüdlikkust? Aga naise armastust? „Kuningannamängudes” uuritakse kolme erineva naise hingeelu, kes elavad maailmas, kus kuningannat mängib naine laval ühes stseenis ja kahe repliigi jagu.
Elav inimene täiusele orienteeritud tantsijanahas
Foto: Wayne Bund

Elav inimene täiusele orienteeritud tantsijanahas

Võtsin saalis istet kujutlusega, et lavastus käsitleb pigem parodeerivas võtmes tantsijaks olemist, võimendades või, vastupidi, naeruvääristades valdkondlikke stereotüüpe. Hea on, et eksisin. Laval oli ühe tantsija portree, ilma naeruvääristamiseta ning vinte peale keeramata. Kandvaks osutus aususe taotlus: kuigi kaasnes valikumoment…
Müürileht