Plaadiarvustus: Janek Murd – Triiviv (Eesti Pops, 2014)

Kirjutan neid ridu põhjarannikult, otse mere äärest. Väljas möllab 2005. aasta jaanuaritormiga võrreldav maru, lained trügivad peaaegu ukse alla ja lõhuvad kallast. Ansamblist 3Pead tuntud Janek Murdi verivärske kauamängiv „Triiviv” paistab sellise ilma taustaks hästi sobivat – ehkki plaati täidavad enamjaolt vaiksemad palad, on see etteaimamatu nagu meri isegi.

Kirjutan neid ridu põhjarannikult, otse mere äärest. Väljas möllab 2005. aasta jaanuaritormiga võrreldav maru, lained trügivad peaaegu ukse alla ja lõhuvad kallast. Ansamblist 3Pead tuntud Janek Murdi verivärske kauamängiv „Triiviv” paistab sellise ilma taustaks hästi sobivat – ehkki plaati täidavad enamjaolt vaiksemad palad, on see etteaimamatu nagu meri isegi.

Murdi SoundCloudi lehel, kust saab „Triiviva” muide tasuta triivima panna, on plaadile pandud silt new age. Eks see album natuke esoteeriline ole, eriti kaks esimest lugu („Teele!” ja „Lainete ajul”), mida võiks vabalt suviselt peegelsileda vee ääres nautida. Mõnes järgmises palas sukeldub Murd veidi sügavamale merre või suisa ookeani („Triibutuba”), kuid ujub sealt kiiresti pinnale, et taas rahulikus lahesopis sulistada. Loost loosse kordub sama teema – unistav ja voolav, lainete loksumisega ühes taktis kulgev meloodia. Ent siis saabub „Tsüklon”, mis kurjakuulutavast algusest hoolimata õigeks orkaaniks ei muutugi, kuigi ehk oleks võinud…

Minu üllatuseks on „Triiviv” ka peaaegu lüürikavabalt poeetiline plaat. Vaid kaheksandas loos „Meie laev” teeb kaasa jõulise ja tundliku häälega Bonzo ning plaadi eelviimases palas on Murd kasutanud Mikk Mikiveri helisalvestist Friedebert Tuglase poeemist „Meri”. Tore, et viimastel aastatel on kohalikku muusikasse eesti kirjandus tagasi ilmunud – Vaiko Epliku ja Andres Ehini koostööst on palju räägitud, kuid Murdi-Tuglase-Mikiveri ühisloomingus on samuti oma võlu. „Ma ihkasin näha ta tuksuvat pinda / kui magava hiiglase raudrüüs rinda,” edastab Mikiver Tuglase mõtteid ning taustal kostub laevapasunaid.

Huvitav, kas Murd nägi oma Telliskivi loomelinnakus asuvas stuudiost nende palade kirjutamise ajal merd või piisas talle vaid kujutluspildist? Mina vaatan aga aknast välja ja näen, et pärastlõunast on saanud õhtupoolik ning merel möllav torm on mattunud talvepimedusse. Kostab vaid lainete müha. Ning „Triiviv”.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Plaadiarvustus: Imandra Lake – Avane (Seksound, 2014)

Plaadiarvustus: Imandra Lake – Avane (Seksound, 2014)

„Shoegaze on shoegaze,” ütles üks tuttav hiljuti mu küsimuse peale, mida ta Imandra Lake’ist arvab. Eks see ole jah nii, et shoegaze kulgeb ikka oma kaunist rada mööda, aga tekitab harva mingeid superuuenduslikke võnkeid.
Plaadiarvustus: Vaiko Eplik – Nelgid (Mortimer Snerd, 2014)

Plaadiarvustus: Vaiko Eplik – Nelgid (Mortimer Snerd, 2014)

Teade Vaiko Epliku järjekordse albumi ilmumisest pani mind muretsema. Ei osanud oodata, ei jõudnud puudust tunda. Kas ikka on vaja kahte kauamängivat aastas? Kuhu kadus järjekorranumber plaadi nimest ning kas kollane värv ja neiu koeraga on parim plaadikaanekujundus?…
Plaadiarvustus: Jan Helsing – Kajalood (Seksound, 2014)

Plaadiarvustus: Jan Helsing – Kajalood (Seksound, 2014)

Jan Helsingi debüütalbum kõlab mitmes mõttes nagu aasta 2007 – see tähendab, et veidi tuttavalt. Sestap on „Kajalood” tõepoolest oma nime väärt – kaja ulatub tagasi sinna, kus indie veel natuke puhtama ja vähem elektroonilise varjundiga oli.
Müürileht