Kinospurt: 213 kilomeetrit naeru ja pisaraid

Dokumentaalfilm „Trail Baltic. Väljasõit rohelisse” (Eesti, 2023), 93 min. Režissöör Marianne Kõrver, operaator Hanna Samoson, helilooja Janek Murd, produtsent Daniel Vaarik. Esilinastus Tartu Elektriteatris 10.03.2023.


Dokumentaalfilm „Trail Baltic. Väljasõit rohelisse” (Eesti, 2023), 93 min. Režissöör Marianne Kõrver, operaator Hanna Samoson, helilooja Janek Murd, produtsent Daniel Vaarik. Esilinastus Tartu Elektriteatris 10.03.2023.

Kaader filmist

★★★★★★★★☆☆

Rail Baltic on taasiseseisvunud Eesti suurim megaprojekt, mida kimbutavad sellistele projektidele omased probleemid, nagu elanikkonna polariseerumine, valmimise ajakava määramatu nihkumine, esialgu planeeritud eelarve arvestatav kasv, tekitatava keskkonnakahju mõõdetamatus ja muidugi võimatus kord alustatule juba pidurit tõmmata ehk too big to stop. Kui trass peaks kunagi valmis saama, aga selgub, et planeeritud reisijate hulk ja kaubaveo maht on oodatust väiksemad, tuleb hakata Rail Balticule korralikult peale maksma. Kui aga inimesed tõesti hakkavad hordidena 40 minutiga Pärnusse, pooleteise tunniga Riiga ja kuue tunniga Varssavisse reisima, leiaks uus raudtee nn sotsiaalmajandusliku õigustuse. Seda muidugi nende jaoks, kelle kodusid ja maid pole võõrandatud ning kes saaksid end Zaha Hadidi büroo projekteeritud Ülemiste terminalis suuremate eurooplastena tunda. Elame, näeme.

Levila viis 2020. aasta sügisel ellu projekti, mille käigus kunstnik ja režissöör Hanna Samoson rändas jalgsi läbi tulevase Rail Balticu trassi, keha külge kinnitatud GoPro kaamera ja nutitelefon, mis reaalajas huvilistele videopilti edastas. Esimest korda läbis Samoson trassi jalgsi 2018. aasta lõpus. Rännak oli korraga nii kunstiprojekt, protest, isiklike hirmude ületamine kui ka avastamine: mis seal trassil üldse on, kes seal elavad, kust see läbi viib. Nüüd tegi ta seda uuesti inimkaamerana.

Kaader filmist

Film on vägagi naljakas (ehkki seal on nukrat stoilisust), sest jutud, mis on rohkem kui sajast tunnist mustast materjalist sisse jäetud ja mida Samoson tee peal kohatud inimestega räägib, ajavad naerma. Küll hoiatab harvesteri juht, et karud võivad Samosoni ära süüa („kui karu tuleb, siis loe issamameied ära”); küll rehmab maamõõtja, et mis sinna Berliini ikka sõita, pole seal midagi erilist; küll ennustab mootorsaega kohalik suurt tulevat näljahäda. Ühele korralikule road movie’le kohaselt on tegelaste galerii lai, hõlmates teiste hulgas jahimehi, ajakirjanikke, ametnikke, talupidajaid ja spirituaalseid loodusinimesi. Ühest küljest elame kaasa peategelase kangelaslikule rännakule, teisalt kohtame ka pisaraid, käegalöömist, skepsist ja absurdi. Kaadritesse on lisatud ka Facebooki kommentaare ja SMSe stiilis „tubli oled!”, „pane kindad kätte, rookasvud on ohtlikud” või „keera paremale, ei vasakule”. Filmist ei paista välja hirmu (või seda pole sisse monteeritud), Samoson ei kurda (eks ta ole trassil teist korda, mis tegi ehk asja lihtsamaks) ning suhtleb inimestega soojalt ja lõbusalt. Naerab südamest, kui jahimehe autos CD-plaadilt lugude pealkirju „Uluk tabatud”, „Ilves tabatud”, „Haavatud uluk tabatud”, „Alpijäägri marss” loeb, ja nutab, kui metsaveerest deformeerunud lehmakorjuse leiab. 

Ühele korralikule road movie’le kohaselt on tegelaste galerii lai, hõlmates teiste hulgas jahimehi, ajakirjanikke, ametnikke, talupidajaid ja spirituaalseid loodusinimesi.

Kaader filmist

Film laseb kõneleda võsal, kraavidel ja inimestel, pole lobigruppide, ettevõtjate ja poliitikute rääkivaid päid, mida võib võtta suure plussina. See on portree loodusest ja kahtlemata suure taluvuslävega eestlastest, kellest mitmed võtavad tulevast raudteed kui paratamatust. Eestlane ei pane koppasid põlema ega lase maamõõtja auto rehve tühjaks, vaid pigem räägib sellest, kuidas rebane sügise hakul kõik mustsõstrad ära sõi ja nüüd õunu käib noolimas. Nuta või naera, ei teagi. Mõte sellest, et kusagil kaevandatakse kruusa, et seda siis teises kohas rabasse matta, on muidugi grandioosselt absurdne, nagu ka kaader majast, kus Samosoni retke ajal inimesed elavad (trassi tuleku tõttu väljakolimise eel), aga mis kaks aastat hiljem talvevaikuses lihtsalt tühjalt seisab.

Eestlane ei pane koppasid põlema ega lase maamõõtja auto rehve tühjaks, vaid pigem räägib sellest, kuidas rebane sügise hakul kõik mustsõstrad ära sõi ja nüüd õunu käib noolimas.

Kokkuvõttes on „Trail Baltic” ka portree ääremaa unistusest olla ühendatud, kuid unistuse elluviimisel jääb ääremaa ise ette. Või nagu ütleb keskkonnateenistuse esindaja filmi lõpus Samosoni kaamerale: „Ei hakka see põder sealt ökoduktist käima, põder on metsloom, aga ilves, see on arhitektuurihuviline.”

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Aet Annist: Kliimasüüdimatus Eesti ajakirjanduses
Aet Annist.

Aet Annist: Kliimasüüdimatus Eesti ajakirjanduses

Ajakirjandus ei saa jätkata süüdimatult tulevikust rääkimist, justkui seal ei terendaks keskkonna- ja kliimakriis. Ei piisa sellest, kui neid teemasid käsitletakse erisaadetes või lehelisades. Meedia keskpõrand peab muutuma.
Kiirkohting: Andri Snær Magnason
Andri Snær Magnason. Kuvatõmmis YouTube’i kasutaja TED videost „On time and water”
Andri Snær Magnason. Kuvatõmmis YouTube’i kasutaja TED videost „On time and water”

Kiirkohting: Andri Snær Magnason

Veebruaris Müürilehe kutsel Eestit väisav islandi kirjanik ja keskkonnaaktivist Andri Snær Magnason avab veidi oma raamatu „Ajast ja veest. Jutustus tulevikust” tagamaid, kuid juttu tuleb ka raskustest ja tõrgetest ning läbipõlemisest, mis on küllap igale looduse ja keskkonna pärast sügavalt muret tundvale inimesele tuttavad.
Kinospurt: Seebiooper, mitte permakultuur
2 min

Kinospurt: Seebiooper, mitte permakultuur

Jätkusuutliku ökokogukonna rajamist ja arengut jälgiva filmi „Südamering” enese ainus jätkusuutlikkus on permanentne konflikt.
Müürileht