Lummatus – Vihmakõnõ (LUMM Records, 2025)

Mitte ammu meenutas siinne elektroonilise pärimusmuusika skeene keskmise Eesti majutusasutuse täituvust väljaspool suve, ent nüüd on pilt tublisti kirevam ja uusim tulija ses vallas on Lummatus.

Mitte ammu meenutas siinne elektroonilise pärimusmuusika skeene keskmise Eesti majutusasutuse täituvust väljaspool suve, ent nüüd on pilt tublisti kirevam ja uusim tulija ses vallas on Lummatus.

★★★★☆

„Vihmakõnõ” on lühike, ca 18 minutit. See ei pruugi olla miinus, sest kui viivuline vihm mõjub õdusalt, siis lõpmatu laussadu väsitab, tüütab ja leotab vastikult läbi. Albumi ehitusest paistab, et vaheldusrikkuse tähtsust teab ka ansambel, kes on paigutanud nelja põhipala vahele kolm rahulikku interlüüdi. Eraldiseisvatena jäävad vahemängud küll õblukesteks, kuid pakuvad jõulise käiguga pealugude kõrval tarvilist hingetõmbepausi – reivil hädavajalik, ent kulub ära kodukuulamiselgi.

Põgusale kestusele vaatamata on album efektne, leidlik. On ju folk eriti lüürikalt aheldet vanade, paljuski anakronistlike tekstide külge, mille kohandamine tänase kuulaja kõnetamiseks pole kerge. Sageli jääb sõnadele kui loo sisule pigem tseremoniaalne roll ja põhirõhk läheb musikaalsusele. Kuigi siitki võib pingutades leida ainet, arutlemaks looduse ja inimese suhte üle, mõjub loovalik ikkagi üpris suvaliselt ning tasuks mõelda tugevamale sisukontseptsioonile.

Muusikaliselt aga on album tasemel! Eelmainit „tseremoniaallüürika” on ometigi väärt vahend atmosfääriloomel ja tihti taipavad seda potentsiaali nõtkelt pruukida just elektronmuusikud. „Vihmakõsõ” helipilt on tume (vrd Sander Mölder & RÜÜT) ja hoogne, sarnanedes OOPUSega, aga olles vähem happeline. Eliise Selisaare hääl mõjub – oh, kas tihkan nii öelda – lummavalt nt nimi- ja lõpuloo finaalides. Kaugele maha ei jää Kerli Kislõi torupill ja Paul-Peeter Maasoo produktsioon, mis jorutavad ja tümpsuvad löövalt nt „Seto karguste” man. Helitausta ja kogu albumi krooniks on „Hääled helisema”, eriti just selle teine pool retsiteeriva vokaali ja hüpnootiliste rütmidega. Soome-ugri diskod on nüüdsest raudselt mitme hää loo võrra rikkamad.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Erinevad esitajad – Groove of ESSR III (Funk Embassy Records, 2025)

Erinevad esitajad – Groove of ESSR III (Funk Embassy Records, 2025)

Kolmandal kogumikul ei ole „Groove of ESSR”  vanadesse mustritesse kinni jäänud, vaid julgeb olla meeldivalt veider ja ootamatu.
Misha Panfilov – To Blue From Grey in May (Ultraääni Records, 2025)

Misha Panfilov – To Blue From Grey in May (Ultraääni Records, 2025)

Ringid, mis korduvad, aga mitte samamoodi. Iga pööre viib tagasi algusesse, ent samal ajal sammukese edasi.
Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Nostalgiaannus Echo Lucida plaadil väljendub aegade, kohtade ja tunnete taasloomises, mitte selles, et teatavad saundid pärineksid justkui kellegi teise plaadilt.
Müürileht