Maria Faust & The Economics – Rahamaa / Business as Usual (2025)

Fausti „Rahamaa” heliriba viib tagasi aega, mil raha oli taskus rohkem.

Fausti „Rahamaa” heliriba viib tagasi aega, mil raha oli taskus rohkem.

★★★★★

Hea filmi- ja teatrimuusika üheks tunnuseks on võime tekitada sisemisi ajaportaale, mis viivad su tagasi hetke, kui teost esimest korda kogesid. Nii nagu mõni kindel maitse või lõhn viib vanaema juurde maale, kandis Maria Fausti „Rahamaa / Business as Usual” mu läbi taolise ussiaugu tagasi eelmise aasta juunikuusse Tartu Kammivabrikusse. Aega, mil rohi oli rohelisem ja raha oli taskus rohkem.

Faust laseb saksofonil ja vasel siin korralikult kilada. Sisemine lõhestatus, enese katkitöötamine ja läbipõlemine tuleb puhkpillimuusika kaudu hästi välja. Puhub ju mängija küllaltki otseses mõttes enda hinge või hinguse toru sisse, võimendab seda. Kui lisada sinna kiht karget Nordic noir’i ja polkarütme ühes ligihiilivate ebakõlade ja klastritega, sünnibki väga omanäoline heliriba.

Vahelduvad vaevatud, ärevalt karglevad ja siis jällegi enesekindlalt tuusavad laiad kõlad, mille vahele on pikitud ka koomilisemat untsa-untsat, mis jõuab aga pea alati tagasi kuskile tumedasse auku, kus enda eluvalikuid kahetseda. Saksofoni suitsususe lihvib Faust täiuseni „Regina” teemamuusikaga.

Selles mõttes on tegu Maria Fausti kõlailmaga, millega oleme juba tuttavad ja tänu millele ta on heliloojana nii kõrgelt hinnatud. Aga seekord on Faust teatris, kõik lood on kuidagi rohkem isikustatud, nii et mul oli pea võimatu mitte tegelasi enda peas ellu ärkamas näha. Usun, et sel võiks olla samalaadne mõju ka neile, kes pole „Rahamaad” teatrisse vaatama jõudnud, sest teatav emotsionaalne narratiivne liin on albumil kindlalt olemas.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Maria Faust Jazz Catastrophe: 3rd mutation – Moth (Bush Flash, 2024)

Maria Faust Jazz Catastrophe: 3rd mutation – Moth (Bush Flash, 2024)

Maria Faust Jazz Catastrophe tõmbab paralleele ööbliblikate ja armastusest pimestatute vahel.
Arvustus: Raha ei maga, raha on duši all
6 min

Arvustus: Raha ei maga, raha on duši all

„Rahamaa”, Eesti Draamateater. Autor Mehis Pihla, lavastaja Hendrik Toompere jr, helilooja Maria Faust, kunstnik Kristjan Suits, valguskunstnik Priidu Adlas, videorežissöör Ove Musting. Mängivad Tõnis Niinemets, Viire Valdma, Gert Raudsep, Markus Luik, Karmo Nigula, Inga Salurand, Nikolai Bentsler jt.
Kes lasi eestlase külmikust välja ehk Muusikute tuurilood
Rein Fuks pärast Londoni kontserti külmkapist välja tulemas. Foto: Margus Voolpriit
Rein Fuks pärast Londoni kontserti külmkapist välja tulemas.
6 min

Kes lasi eestlase külmikust välja ehk Muusikute tuurilood

Tuuritamine ei pruugi olla pooltki nii glamuurne tegevus, kui pealtnäha paistab. Pehmete voodite asemel on eesti artiste oodanud hoopis ööbimine kanalas, vandaalitsevad korraldajad, pooleks saetud kontrabassid ja muud ettenägematud takistused.
Müürileht