Pia Fraus – Albumid 2001–2008 12” (Seksound, 2016)

„Pia Fraus on Pia Frausi panus eesti muusikasse,” on bändi liider Rein Fuks ühes intervjuus märkinud. Just nii kerge või keeruline ongi nende viie re-release’i kohta midagi uut väita – 2008. aastast pausil olnud eesti shoegaze’i lipulaeva lugu on juba valmis kirjutatud ja purki pistetud.

„Pia Fraus on Pia Frausi panus eesti muusikasse,” on bändi liider Rein Fuks ühes intervjuus märkinud. Just nii kerge või keeruline ongi nende viie re-release’i kohta midagi uut väita – 2008. aastast pausil olnud eesti shoegaze’i lipulaeva lugu on juba valmis kirjutatud ja purki pistetud.

Pia Fraus „Mooie Island“ EP

Pia Fraus „Mooie Island“ EP

Kahtlemata oldi oma ajast ees, mida kinnitavad ka kontserdid välismaal ning plaadilepingud USA plaadifirmadega. Ent seda, kas Pia Frausi aeg on siis nüüdseks kätte jõudnud või on see endiselt ajast üle, on raske öelda. Sellest hoolimata võib värskelt vinüüli valatud albumite põhjal bändi kohta midagi tuumset järeldada.

Esiteks, Pia Fraus püüdleb alati terviklikkuse, jätkuvuse ning isegi etteaimatavuse poole. Mida enam aeg edasi, seda rohkem. Ehkki esikalbum „Wonder What It’s Like” on hilisemate kauamängivatega võrreldes hüplikum ja ebaühtlasem (võiks isegi öelda, et ootamatult raju, eriti „Obnoxious”), luuakse juba seal ehtpiafrauslikke kõlamaastikke, „õrnalt uduvinesse mässitud isepäiseid, sooje ning originaalseid emotsioone”, nagu märkis Margus Haav ühes arvustuses.

Teiseks representeerib bänd kindlat elutunnetust, milles on ühtaegu aimata nii 00ndate alguse ajavaimu kui ka orgaanilisust, looduslähedust. Lisaks sellele on nende visuaalne kuvand (plaadikujundused, videod) ja muusika omavahel täiuslikus sünkroonis, manades kuulaja silmade ette konkreetseid maastikke – avaraid välju, soostunud heinamaid ning tühjasid väikelinna tänavaid. Ning kolmandaks, Pia Fraus ei ole ka kaheksa, kümme ega viisteist aastat pärast esmaväljalaskeid, maailmaturneesid ja plaadilepinguid igav, kulunud või ebaoriginaalne. Nende muusika on nagu silmapiir, mis pidevalt silme eest ära liigub, või nagu igavesti kestev sulnis luhtaminek, iseenda avarustesse kadumine.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Plaadiarvustus: Imandra Lake – Avane (Seksound, 2014)

Plaadiarvustus: Imandra Lake – Avane (Seksound, 2014)

„Shoegaze on shoegaze,” ütles üks tuttav hiljuti mu küsimuse peale, mida ta Imandra Lake’ist arvab. Eks see ole jah nii, et shoegaze kulgeb ikka oma kaunist rada mööda, aga tekitab harva mingeid superuuenduslikke võnkeid.
Wolfredt – Neverno (Seksound, 2016)

Wolfredt – Neverno (Seksound, 2016)

Wolfredti uus plaat, talle teine, mulle esimene, viib kulgema rahulikele helimaastikele, kus Pia Frausi ja Jan Helsingi trummar Margus Voolpriit helgete silmadega kondajaid oma sooja rüppe ootab. Esmalt ihaleb iga lugu taevasse ja lõpuks, pärast üheksat instrumentaaloopust jätab Wolfredt kuulajad tundmatusse kõlkuma.
Müürileht