Plaadiarvustus: Joel Tammik – Laane universum (Väli Records, 2015)

Nagu viitab kohaliku ambient-muusika rahvusvahelist lippu kõrgel hoidva Joel Tammiku seitsmenda kauamängiva nimigi, on „Laane universum” ehitatud tervikuna üles ideele avarusest, takistuste puudumisest ning on meeliülendav ja suurepärane kuulamine meditatiivse meeleseisundi saavutamiseks. See on totaalne ja kõikehõlmav kognitiivne kogemus, mille täielikuks nautimiseks muutub sõnaline mõttekäik üleliigseks.

Nagu viitab kohaliku ambient-muusika rahvusvahelist lippu kõrgel hoidva Joel Tammiku seitsmenda kauamängiva nimigi, on „Laane universum” ehitatud tervikuna üles ideele avarusest, takistuste puudumisest ning on meeliülendav ja suurepärane kuulamine meditatiivse meeleseisundi saavutamiseks. See on totaalne ja kõikehõlmav kognitiivne kogemus, mille täielikuks nautimiseks muutub sõnaline mõttekäik üleliigseks.

Kuulasin plaati korduvalt, olles ise samal ajal pikemat aega välismaal, ning tänu albumi teisele loole „Rand” sain kajakate kisa ja merelainete loksumise saatel mõtetes mitmelgi korral kodus käidud. Üleüldse on „Laane universum” soovitatav kuulamine kõigile nomaadihingega inimestele või pidevalt kuhugi äraihalejatele – olgu siis pikkadel road-trippidel automakist kuulamiseks või sügavatel mõtterännakutel heaks teekaaslaseks. Plaadil kõlavad ja kergesti äratuntavad loodushelid tekitavad kuulajas assotsiatsioone ja taaselustavad läbielatud emotsioone kokkupuudetest loodusega – seda maal, metsas või mere ääres olemise tunnet, eskapismi linna- ja ühiskonnaelust, isetut iseolemist. Samas kui tehnoloogilisem pool helipildist – peaasjalikult rütmidele ja kajadele ehitatu – loob korrastatud mustreid ja lookonstruktsioone, mille abil vaimurännakutel rajal püsida.

Pisut üllatav on albumi kaanekujundus, kuna magalarajooni korrusmajad ja nende vahel kõrguvad kõrgepingeliinid lähevad küllaltki lahku sellest, mida pajatavad lood, olgugi et esteetiliselt pole disainile sellegipoolest midagi ette heita. Võib-olla on sellega viidatud ühiskonnas viimasel ajal tajutavale igatsusele pöörduda tagasi loodusesse. Pilt võsastuvast tööstusajastust ja lätete juurde naasmisest, mida uute tehnoloogiate pealetung võimaldab.

Soovitan „Laane universumiks” aega võtta – olgugi et tegemist on ka hea taustamuusikaga, avardub lugude sügavus ja mitmekihilisus siiski kogu tähelepanu kuulamisele kontsentreerimisel. Ja kindlasti väärib see aegumatu kogumik ka kohta plaadiriiulis, kust seda oleks aeg-ajalt võimalik taasavastada.

https://soundcloud.com/joeltammik/snippet2

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Plaadiarvustus: Joel Tammik – Rajaleidja II (Väli, 2013)

Plaadiarvustus: Joel Tammik – Rajaleidja II (Väli, 2013)

Joel Tammiku album „Rajaleidja IIˮ on ambient-tekno vallast väljapõksunud teekond läbi raadiolainetest kubiseva roheluse.
Plaadiarvustus: cirkl – Fables of a Faraway Land (Õunaviks, 2014)

Plaadiarvustus: cirkl – Fables of a Faraway Land (Õunaviks, 2014)

cirkl ehk Liis Ring olevat sattunud oma leibeli huviorbiiti nii, et Elleri kooli taustaga neiu riputas mõned lood SoundCloudi, Õunaviks sattus neile pooljuhtumisi peale ja tahtis kohe plaadi teha… Kõlab nagu muinasjutt? Aga „Fables of a Faraway…
Plaadiarvustus: Francisco López – Presque Tout (Quiet Pieces: 1993–2013) (Line, 2014)

Plaadiarvustus: Francisco López – Presque Tout (Quiet Pieces: 1993–2013) (Line, 2014)

Käesolev plaat on umbes seitsme tunni pikkune audio-DVD-kogumik, mis koondab Lópeze vaiksemaid töid, pikim neist kolme tunni pikkune.
Müürileht