Kumus avatakse näitus „Elektromagnetiline. Põhjamaade moodne kunst 1918–1931”

Reedest, 24. jaanuarist on Kumu kunstimuuseumis avatud näitus „Elektromagnetiline. Põhjamaade moodne kunst 1918–1931”. Väljapanek toob esmakordselt kokku tähelepanuväärsed 1920. aastate autorid Skandinaaviast ja Baltikumist ning asetab Eesti varase avangardkunsti rahvusvahelisse konteksti. Pariisi kunstielu tuumiknimedena on näitusel Le Corbusier, Amédée Ozenfant, Juan Gris, André Lhote ja Fernand Légeri tööd, kelle kunstisuundadel oli määrav mõju Põhjamaadest pärit autorite kujunemisele.


Reedest, 24. jaanuarist on Kumu kunstimuuseumis avatud näitus „Elektromagnetiline. Põhjamaade moodne kunst 1918–1931”. Väljapanek toob esmakordselt kokku tähelepanuväärsed 1920. aastate autorid Skandinaaviast ja Baltikumist ning asetab Eesti varase avangardkunsti rahvusvahelisse konteksti. Pariisi kunstielu tuumiknimedena on näitusel Le Corbusier, Amédée Ozenfant, Juan Gris, André Lhote ja Fernand Légeri tööd, kelle kunstisuundadel oli määrav mõju Põhjamaadest pärit autorite kujunemisele.

Osa Thorvald Helleseni 1920. aastal loodud maalist. Steinar Gjessingi kogu (Oslo).  Foto:  Henie Onstad / Kunstsenter  Øystein Thorvaldsen

Osa Thorvald Helleseni 1920. aastal loodud maalist. Steinar Gjessingi kogu (Oslo). Foto: Henie Onstad / Kunstsenter Øystein Thorvaldsen

Näituse tööd pärinevad väljapaistvatest muuseumidest ja erakogudest, sh Louisiana moodsa kunsti muuseumist, Norra rahvusmuuseumist (Nasjonalmuseet), Pompidou keskusest, Moderna Museetist Rootsist, Stockholmi tantsumuuseumist (Dansmuseet – Musée Rolf de Maré).

Näituse kuraator Gladys C. Fabre keskendub kunstnike identiteediotsingutele 1920. aastate erinevatest ideedest laetud kunstimaailmas ja rõhutab näitusetööde valikutes just Rootsi, Norra, Taani, Läti, Leedu ja Eesti kunstnike tolleaegse loomingu eredama väljavalgustamise vajadust.

Fabre on välja toonud, et selleaegseid kunstnikke ühendas usk universaalsete väärtuste eksistentsiaalsesse olemusse. Paljudele kunstnikele pakkusid just modernsed metropolid kui omalaadsed jaamad Euroopa kaardil võimalust uurida ja defineerida aja vaimu. Kunstnikud Franciska Clausen, Ragnhild Keyser, Thorvald Hellesen, Otto Gustaf Carlsund, Gösta Adrian-Nilsson, Romans Suta, Aleksandra Beļcova, Niklāvs Strunke, Vytautas Kairiūkštis, Märt Laarman, Eduard Ole jt väljendavad maaliloomingus originaalset modernsust, mille käivitajaks olid nii kunstnikevaheline suhtlus kui Venemaal, Poolas, Pariisis ja Berliinis elamusi pakkunud näitused. Eesti autoritest on näitusel esindatud Arnold Akberg, Edmond Arnold Blumenfeldt, Aleksander Krims, Märt Laarman, Eduard Ole, Henrik Olvi, Felix Randel ja Jaan Siirak.

Näituse pealkiri „Elektromagnetiline” on pärit Blaise Cendrarsi luuletusest „Le Panama ou les Aventures de me Sept Oncles” (1918), mille sümfooniliseks nimetatud dünaamika pakub panoraamset vaadet ajastule. Näitusel esindatud kunstnikud mängisid tähtsat rolli nii oma kodumaal kui rahvusvahelise kunstielu tasandil ning olid erineval moel mõjutatud sõdadevahelise aja poliitilistest, sotsiaalsetest ja majanduslikest arengutest. Ajastu radikaalsel poolusel seisavad poliitilis-propagandistlikud ja fotomaterjalidega manipuleerivad Gustavs Klucise tööd. Kunstnike tegevusmeediumide laienemist visualiseerivad näitusel ajastu lugematud kunstiajakirjad, aga ka eksperimendid filmis. 1920. aastate avangardi kullafondi kuulub Viking Eggelingi „Symphonie Diagonale” (1924) – idee muusikalis-abstraktsest visuaalsest keelest, mille väljendus filmis annab edasi aja ja vormide pidevat liikumist ja jätkuvust, mineviku ja oleviku sünteesi vormumist „praeguse vooluks”.

Näitusega kaasneb ulatusliku pildimaterjaliga ingliskeelne raamat, mille toimetajateks on Gladys C. Fabre, Gerd Elise Mørland, Tone Hansen ja tekstide autoriteks Gladys C. Fabre, Ingvild Krogvik, Jan Torsten Ahlstrand, Dace Lamberga, Viktoras Liutkus, Liis Pählapuu. Kolmapäeval, 29. jaanuaril kell 18.00 toimub ringkäik näitusel sarja „Pikad kolmapäevad Kadriorus” raames.

Näitus on avatud Kumu kunstimuuseumis 18. maini 2014.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Tartu Kunstimuuseum kutsub mõtlema kaasaegse kunstimuuseumi ülesannete üle
Kunstnik Kristi Kongi teostamas maaliinstallatsiooni „Kompvekitehas” Tartu Kunstimuuseumis.
,
3 min

Tartu Kunstimuuseum kutsub mõtlema kaasaegse kunstimuuseumi ülesannete üle

23. jaanuaril avatakse Tartu Kunstimuuseumis muuseumi direktori Rael Arteli kuraatoriprojekt „Kas me sellist muuseumi tahtsimegi?”, kuhu on oodatud kaasa mõtlema kõik muuseumi käekäigu vastu huvi tundvad kunstihuvilised.
Triinu Pungitsa moelooming Tartus Jakobi galeriis
Triinu Pungitsa 2009. aasta Supernoova kollektsioonist.
1 min

Triinu Pungitsa moelooming Tartus Jakobi galeriis

23. jaanuarist 12. veebruarini on Jakobi galeriis väljas Tartus tegutseva moekunstniku Triinu Pungitsa looming.
Müürileht