Episoodiline küsimus

Kui nii päris üldiselt küsida, et mis on kunsti mõte tänapäeva ühiskonnas, siis üks vastuseid on, et kunst peaks panema inimesed mõtlema. Päriselt mõtlema. Kunst kui selline erineb disainist, arhitektuurist, inseneeriast ja teadusest selle poolest, et ta ei kiigu probleemi ja lahenduse otsingutes (disain leiab lahenduse, misläbi ilmneb probleem; inseneeria püstitab probleemi ja püüab sellele lahendust leida). Ses mõttes täidab Anu Vahtra installatsioon „Illusioon, moonutatud perspektiiv, tasakaalu puudumine, teine dimensioon I” hästi oma „otstarvet”. Hea kunst tekitab küsimusi, mis puudutavad isiklikult, sügavamalt, salvestudes meie mällu.


Kui nii päris üldiselt küsida, et mis on kunsti mõte tänapäeva ühiskonnas, siis üks vastuseid on, et kunst peaks panema inimesed mõtlema. Päriselt mõtlema. Kunst kui selline erineb disainist, arhitektuurist, inseneeriast ja teadusest selle poolest, et ta ei kiigu probleemi ja lahenduse otsingutes (disain leiab lahenduse, misläbi ilmneb probleem; inseneeria püstitab probleemi ja püüab sellele lahendust leida). Ses mõttes täidab Anu Vahtra installatsioon „Illusioon, moonutatud perspektiiv, tasakaalu puudumine, teine dimensioon I” hästi oma „otstarvet”. Hea kunst tekitab küsimusi, mis puudutavad isiklikult, sügavamalt, salvestudes meie mällu.

Anu Vahtra installatsioon „Illusioon, moonutatud perspektiiv, tasakaalu puudumine, teine dimensioon I” Tartus Kompanii tänaval. Foto: Anu Vahtra.

Anu Vahtra installatsioon „Illusioon, moonutatud perspektiiv, tasakaalu puudumine, teine dimensioon I” Tartus Kompanii tänaval. Foto: Anu Vahtra.

Võib väita, et Vahtra teos – Arheoloogiafestivali raames püstitet kaks terastala kahe maja vahel Tartus Kompanii tänaval – on tõenäoliselt üks väheseid tõeliselt tänapäevaseid avaliku linnaruumi installatsioone Tartus. See on nüüdiskunsti näide, mis suhestub ühiskonnaga otse selle keskmes ega püüa linnast – inimeste seast – põgeneda. See on teos, mis on siin ja praegu ning sunnib meid küsima ka muu, mitte ainult ajaloo, institutsioonide või monumentaalsuse kohta. See viltusest majast inspireeritud installatsioon on kohaspetsiifilise linnakunsti tõsiseltvõetav näide, mis peaks tekitama igas vaatajas isemoodi uudishimu meie elu ja olu osas laiemalt. Tegu on tänava – avaliku ruumi – ja hoonete ehk eravaldusega. Kes keda või mis mida toetab? Kui kaua ja mil määral?

Teos mõjub oma täpsuses ja terasuses millegi püsiva ja jäävana, kuigi festivali raam ja installatsiooni tüpoloogia viitavad millelegi lühiajalisele, episoodilisele. Vahtra teos on mõjus, et jõuda inimesele – kunsti kogejale, linnaelanikule – kõige lähemale. Oma olemasoluga on ta juba riivanud meie episoodilist mälu, mis talletab meie isiklikud sündmused. Eks see mälu ju muutub pidevalt – igal ajahetkel võib Tartu linna tekkida mõni uus tasemel linnaruumi-installatsioon (mida aga seni on vähe nähtud ja seega on statistika põhjal tõenäosusprotsent üsna väike) –, sündmus fikseeritakse sõltuvalt selle olulisuse astmest mälu struktuuridesse. Vahtra kaks terastala on nüüdseks neis struktuurides registreeritud. Kas linnal ja eraomanikul ei teki seepeale kiusatust lühiajalist installatsiooni püsivaks linnaruumiskulptuuriks ümber mõelda?

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

„Arheoloogiafestival – kihistusi pildist ja ruumist” keskendub mälu, ajaloo ja ajalooliste narratiivide mõistetele
Anu Vahtra installeerimas näituse tarbeks oma uut teost „Illusioon, moonutatud perspektiiv, tasakaalu puudumine, teine dimensioon I”.
,
2 min

„Arheoloogiafestival – kihistusi pildist ja ruumist” keskendub mälu, ajaloo ja ajalooliste narratiivide mõistetele

Täna, 19. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimuuseumis näitus „Arheoloogiafestival – kihistusi pildist ja ruumist”. Avamisel leiab aset ka muusikaline performance Kogutud Taimede Salongis. Näitus on…
Arheoloogiafestivalil tuleb meelde, et kõik on ajutine
M.A. „Kogutud taimede salong” (2014) ja Simon van Tili foto „Object Study” (2014), foto Anu Vahtra
6 min

Arheoloogiafestivalil tuleb meelde, et kõik on ajutine

Jätkuna Tartu Kunstimuuseumis poleemikat tekitanud väljapanekule „Kas me sellist muuseumi tahtsimegi?” toob Maria Arusoo kureeritud kunstinäitus esile kauni ja küllusliku kaasaegse kunsti, mis tegeleb metafüüsiliste teemadega.
Uue aja kütkestamine
„KIIK”. Foto: Madis Katz
„KIIK”.
5 min

Uue aja kütkestamine

24. augustini oli Tartus avatud Maria Arusoo kureeritud näitus „Arheoloogiafestival – kihistusi pildist ja ruumist”, mille üks osa oli Kaisa Eiche ja Urmo Metsa avaliku ruumi installatsioon „KIIK”.
Müürileht