Tantsimise piiritus

„GENESIS remiks“ ei ole ainult tantsulavastus, vaid seisund, kus proovile pannakse ka vaataja. Viimaseid etendusi saab näha Sõltumatu Tantsu Laval 7ndal ja 8. detsembril.

„GENESIS remiks“ ei ole ainult tantsulavastus, vaid seisund, kus proovile pannakse ka vaataja. Viimaseid etendusi saab näha Sõltumatu Tantsu Laval 7ndal ja 8. detsembril.

„GENESIS remiks“. Foto: Jekaterina Abramova

„GENESIS remiks“. Foto: Jekaterina Abramova

Viimasel ajal olen puutunud kokku paljude inimestega, kes on rääkinud, kuidas muusika on nad mingitest piirangutest vabastanud. Alguses tundub keeruline liigutada end võõra heli järgi. Ühel hetkel aga taipab keha, kuidas muusika on kihiti üles ehitatud ning hakkab tunnetama rütme, mille järgi painduda. Muusikal on võime ronida naha alla ja muutuda osaks inimesest. Inimene lahustub aga muusikasse ning tema liigutused on helide juhatada.

Samamoodi tundub juhtuvat Raho Aadla, Age Linkmanni, Arolin Raudva ja Maarja Tõnissoniga. Esimesest helist peale sukelduvad tantsijad läbi õhu põrandale, väänlevad, rappuvad ja põimuvad, alludes nüüdsest ainult Tanel V Kulla eksperimentaal-elektroonilisele muusikale, mille lainena pealetungivad helid liigutavad tantsijaid kui marionette.

Taotletud on tantsijate omavahelist peegeldust ning piltide edasiandmist publikule nii, et see saavutaks mõtteliselt uue tasandi. On näha, et nelik elab end välja läbi muusika, kus keha unenäoline jäikus vaheldub vastavalt taustarütmile pehmuse ja elastsusega. Tantsijate kokkupuuted tunduvad aga kooskõlla sattumise asemel hoopis omavahel põrkuvat. Kuigi muusika interpreteerimine loob kehasse voolu, mis nõuab ekspressiivsemat, agressiivsemat väljaelamist, võiksid individuaalsed liigutused paremini omavahel kokku sulada. See teeb ka vaatajale lavastuse jälgimise lihtsamaks ja nauditavamaks.

Kontseptsiooni autor ja koreograaf Mala Kline on ühes intervjuus öelnud, et unenäolised pildid on algseks materjaliks vaatajale, mille tähendust tuleb tagantjärele lahti mõtestada. Etenduse ajal on see aga liiga keeruline ülesanne. Pärast on samuti raske kokkuvõtvat pilti peas genereerida, sest ainuke asi, mis meenub, on fragmendid. Justkui ärgates üles unenäost, mille mäletamine on pea võimatu.

Kuigi Mala Kline unenäolisuse idee etenduses laiali ei valgu, ei tule see ka vaatajale piisavalt lähedale. Ta jääb sedavõrd kaugeks, justkui räägitakse meile lugu, mida me tahame mõista, kuid mille arusaamine on keeruline. Pildid, mida esitatakse, ei loo stseenisiseselt alati tervikut. See ei pruugi samas halb olla. On ju ka unenäos absurdseid või seosetuid seiku, mida kõnelejal on raske edasi anda.

Reaalsus võib vahel tunduda unenäoline, mille kestast proovitakse väljuda. Leida sihti, mille suunas liikuda. Mõtestada lahti enda olemus ja saada aru, kuidas toimida. Unenägudes on nii mõnigi asi võimalik. Võib-olla seepärast ongi paljud leidnud oma vabaduse tantsimisest. Sellele paneb „GENESIS remiks“ mõtlema küll. Piire pole, ainult helid.

Mala Kline lavastus „GENESIS remiks” etendub Sõltumatu Tantsu Laval 7ndal ja 8. detsembril. Vaata lisa STLi kodulehelt.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Mina usun muusikasse
Tantsuriitus Satta Festivalil Lätis 2014. aasta augustis. Foto: Saulė Bluewhite
Tantsuriitus Satta Festivalil Lätis 2014. aasta augustis.
4 min

Mina usun muusikasse

Kas jumal võib olla DJ ning klubi pühakoda, kust leida lunastust? Muusikal, reividel ning religioonil on ühist rohkemgi, kui esmapilgul arvata võiks.
Unenäolise piirialal
Raho Aadla. Foto: Jana Solom
Raho Aadla.

Unenäolise piirialal

Tundub, et Tallinna kultuurimaastiku kohal hõljub hetkel tavalisus ja olmelisus, aga ka nende nihestamine või transformeerimine ning piiride ja tähenduste mõtestamine. Luise tänava korterist võib leida performance-/tantsulavastuse „Olmeulmad“, milles pealtnäha tava- ja igapäevane moondub aegamisi ümber unenäoliseks.
Sinine esmaspäev ehk Kui pidu saab otsa…
Foto: Flickri kasutaja Eddy Pula (CC by 2.0)
7 min

Sinine esmaspäev ehk Kui pidu saab otsa…

Klubikultuur võib kujutada endast vabaduse oaasi, ent tuua liiga agara tarbimise korral vaimse tervise kohale ka süsimustad pilved.
Müürileht