Keldrimäe – mittekoht või kodu

Kes pole kunagi olnud tehasetööline või näiteks rongitehniku tütar, pole ehk varem Keskturgu ümbritsevast kandist mõelnud kui täisväärtuslikust Tallinna linnaosast. Kui sinna siiski elama sattuda, võib eelarvamuste kiuse avastada kireva elulooga koha.

Kes pole kunagi olnud tehasetööline või näiteks rongitehniku tütar, pole ehk varem Keskturgu ümbritsevast kandist mõelnud kui täisväärtuslikust Tallinna linnaosast. Kui sinna siiski elama sattuda, võib eelarvamuste kiuse avastada kireva elulooga koha.

Keldrimäe. Foto: Dmitry G (Wikimedia Commons)

Keldrimäe. Foto: Dmitry G (Wikimedia Commons)

„Kus sa siis nüüd kolisid?” küsib üks tuttav teiselt.
„Keldrimäele.”
Esimene vaikib nõutult.
„Sinna Keskturu juurde, need üheksakorrulised noh,” tulevad abistavad vihjed.
„Ahah, selge. Mitmes korrus?”
„Seitsmes.”
„…”
„Jah, lift on olemas.”
„Seegi hea, hoia siis pahade mõtetega inimeste eest.”
Vestlus siinkohal katkeb.

Risti-rästi küsimused, aga Keldrimäe olemusele nad lähemale ei vii. Mis siis viiks?

Keldrimäe asulat teatakse juba varasemast ajast Pleekmäe nime all, praegune nimi omistati talle 30ndate lõpus seal asunud suure betoonkeldri järgi. Seitsmekümnendatel võisid arhitektide poolt modernistliku vabaplaneeringu tähise all väga läbi planeerimata ja vägivaldselt püstitatud paneelmajad „keldri” ja “mäe” olemust linlaste teadvuses teiste „-mägede“ seltsis ka visuaalselt kinnitada.

Rajoonile nime andev Keldrimäe tänav on ise kolinud oma algsest asukohast praeguselt Vana-Keldrimäe tänavalt teise, ühendades nüüd kunagise Iisraeli tänava kvartali ühe peamise liiklusmääraja, Juhkentali tänavaga. Kvartali teised iseloomustajad on Keskturg, lähedal asuv bussijaam, lõunaosa piirav Liivalaia tänav ja Jumalaema Sündimise Kaasani kirik, mis on ühtlasi Tallinna vanim puidust sakraalehitis (1721), Kalevi staadion ja kuskil kuklas terendav Tõnismäelt eemale toimetatud Pronkssõdur Siselinna kalmistul. Üheksakorruselised majad on pinnamoodi surutud kummaliste „lehvikutena“. Piirkond ei ole selline, mida esimese hooga seostaks iseloomustajatega miljööväärtuslik ja elamisväärne, aga selles peitub valusat võlu, mida linnaliinidel või autos temast mööda sõites ei märka.

Keskturg 1949. aastal. Foto: teadmata (Tallinna Linnaarhiiv)

Keskturg 1949. aastal. Foto: teadmata (Tallinna Linnaarhiiv)

Enne Nõukogude aja vägivaldseid ümberkorraldusi asustasid Tallinna toonase eeslinna puitmaju töölispered ja sekka tüki jõukamaid tehaseomanikke. Piirkonna ilmet defineerivate korrusmajade tänase kontingendi moodustavad seoses Dvigateli vagunitehase liidulise tähtsuse kasvuga siia tööjõuks toodud muulased, sovetiajal lisandunud inimesed ja nende järeltulijad, 90ndatest senisest enam eestlased ja nüüd viimasemal ajal Balti jaamast uue turuhoone tarvis puhta platsi loomiseks Keskturu kanti ümber tõstetud kodutud. Nemad tekitavad trammipeatuse juures igahommikusi hädaabiväljakutseid ja panevad noored emad hirmunult kaari tegema. Kuna Tartu maantee poolne äär on võrdlemisi esinduslikult kõrghoonestusega täidetud, ja sama saab väita ka Mardi tänava uute korterelamute kohta, siis liigub Keldrimäel üha enam just neid noori, pisut hirmunud emasid.

Keldrimäe võlu väljendub huvitavas pinnamoes (Keldrimäe asub kunagi sealt läbi voolanud Härjapea jõe kallastel ja jõesäng on linnaruumis siiani näha), ajalootraagikas (paneelmajad ja rajooni ebaplaneering tekitavad nõutust, aga samas pakuvad erialainimestele väljakutset), Keskturu igapäevases aktiivses rütmis ning tsentraalses ja samas nii perifeerse emotsiooniga asukohas. Paneelmajade tippudest avanevad vaated on võimsad ning ühe kohaliku sõnul olevat enne City tekkimist seitse erinevat kirikutorni kõrgema korruse elanikule näha olnud. Keldrimäe erinevatest geograafilistest punktidest tajub vaatleja pisut pikema seisuhetke korral väga erinevaid kihte ja kohal on ajalooliselt tugev laeng. Selleks tuleb Keldrimäel rahulikult ringi jalutada ja hektilises linnamelus aeg maha võtta.

„Miks, jumala eest, sellises mittekohas elada?“ küsib esimene vestluspartner lõpetuseks.
„Lähme uurime välja.“

Vestluse lõpp.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Galerii: Kopli liinide viimased päevad
Foto: Aleksander Kelpman

Galerii: Kopli liinide viimased päevad

Kopli liinid, sada aastat tagasi ehitatud Vene-Balti laevaehitustehase asum, mis on omal ajal majutanud nii töölisi, professoreid kui narkomaane, lammutatakse maha, et asemele kergitada nüüdisaegne elamurajoon. Sel laupäeval, 4. juunil toimub Kopli liinidel linnaosa elu tähistav festival.
Ebatavalised on need inimesed, kellel pole piire
5 min

Ebatavalised on need inimesed, kellel pole piire

Narva on keskus sealpool, piirilinn, mis ootab Eesti riigi sümboolse kohalolu mõtteharjutuste asemel uute eestlaseks olemise äärejoonte paremat mõistmist.
Mis on ühist Hiinalinnal, Tempelhofi lennuväljal ja Valgel Majal?
Fotod Tartu Hiinalinnast: Sanni Seppo
Aednik Tartu Hiinalinnas.
11 min

Mis on ühist Hiinalinnal, Tempelhofi lennuväljal ja Valgel Majal?

Lääs vaatab kadedusega Ida-Euroopa daatšarajoonide ja potiaedade suunas, kus on võimalik toidukorporatsioonidest sõltumatult juurvilju kasvatada, kuid miskipärast pole näiteks Eestis keegi peale aednike enda Hiinalinna, Pilpaküla ja teiste linnaaedade väärtust veel mõistnud.
Müürileht