Erinevad esitajad – Aveen (Shelter, 2025)

Shelteri rahvusvahelist kogumikku „Aveen” pimesi kuulates tekitasid kõige tugevamalt küsimust „oh, mis lugu see on?” kahe kohaliku autori palad.

Shelteri rahvusvahelist kogumikku „Aveen” pimesi kuulates tekitasid kõige tugevamalt küsimust „oh, mis lugu see on?” kahe kohaliku autori palad.

★★★☆☆

Võrreldes möödunud aastal ilmunud „Mizgîniga” on Shelteri kollektiivi tänavune „Aveen” tantsupõrandal suurema otsekohesusega ja flirti mürarikkamast-teravamast tantsuelektroonikast väljapoole jäävaga on kuuldavalt vähem. Ja kui ta ei ole otse tantsupõrandal, on ta selle kohal või all, tantsijate sees või kaigub tantsijatest tühjaks jäänud saalis.

Ühest küljest võiks ju kogumikku ja selle koostajaid kiita, et 18 artisti loomingust on suudetud panna kokku ühtse selgroo ja helilise narratiiviga tervik, mille võiks omistada ka produtsentide rühmale. Teisalt, arvestades jällegi, et kaasa teeb 18 artisti, lähevad saundivalikud sel aastal üllatavalt tihti sarnasesse auku. See võib muidugi olla ka kureerijate teadlik valik.

Kõike seda – techno’t, mida võis meiegi pealinnas mõned aastad iga nädalavahetus kuulda, natuke leidlikumalt lahendatud (näiteks screamo-sämplitega) versiooni sellest ning Lõuna-Ameerika ja Lõuna-Aafrika Vabariigi trummimustreid – katab ühtlane, olenevalt vaatenurgast vabastav või hoopis ennastimetlev suits, mis tuleb muidu-siseruumides-suitsetada-ei-tohi-aga-siin-tohib-sigaretist. Parematel hetkedel eufooriline, nõrgematel natuke punnitatud ja poosetav.

Rahvusliku uhkustundega võib öelda, et täitsa pimesi kuulates tekitasid kõige tugevamalt küsimust „oh, mis lugu see on?” ja tungi vastust saada kogumiku (peo)lõpulood, mille autoriteks on Ratkiller ja Music For Your Plants.

Samas jääb funktsionaalsus kogumikuna, mis sellises instrumentaalses elektroonikas on tänu varieeruvusele ehk isegi loogilisem pikk formaat kui album, siiski alles. „Aveen” loob mingi üldise pildi ja annab kätte omapäi edasiavastamiseks vajalikud niidiotsad, aga juba kogenumatele friikidele võib üllatusi natukene väheks jääda.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Erinevad esitajad – Mizgîn (Shelter, 2024)

Erinevad esitajad – Mizgîn (Shelter, 2024)

Heas seltskonnas segast panna on rõõm isegi sittadel aegadel.
Erinevad esitajad – Feyr​û​se (2023)

Erinevad esitajad – Feyr​û​se (2023)

Nüüdseks aasta aega tegutsenud loomekollektiiv Shelter on saatnud digitaalsel kujul suurde ilma laiahaardelise kogumiku eksperimentaalset elektroonilist muusikat.
Peosari Shelter näitab nüüdisaegse klubimuusika vormi
Liisa-Chrislin Saleh ja Melih Burak Yıldız. Foto: Johann Kööp (@kanaliha)
Liisa-Chrislin Saleh ja Melih Burak Yıldız.
6 min

Peosari Shelter näitab nüüdisaegse klubimuusika vormi

Äsja esimest sünnipäeva tähistanud Shelter ehitab silda eri riikide muusikute vahele ning suunab tähelepanu kriisidele ja inimgruppidele, keda me tihtipeale märgata ei oska.
Müürileht