Tutvuge mehega, kes on soojendanud Snoop Doggi, The Notorious B.I.G.-d ja Tupaci. Kuigi tema talent alles ootab laiemat tunnustust, on selle ekstravagantsuse ära tabanud filmirežissöör Ivar Murd ja plaadifirma Pudru Kuul.

SUPERSTAR & STAR. Foto: Tony Harding

(Ivar Murd, 16.10.2015, Motel 6, Omaha, Nebraska)

Mis seal sõnumis täpselt kirjas on? küsib Margus ja avab õlle.
Oot… Loen ette, vastan ja kraabin kiiruga lahti Facebooki app’i.
Köhatan:
Sorry friends i know you want to come to day Friday. Some came up my wife aunt is dieing and i am going with her to sioux falls. I leaving at. 3.00 pm sorry friends. I see you all sunday. Sorry friends. I leaving work for this
I be back 6.00 pm

Teen pausi.
Telekas möirgab reality TV staar ja presidendikandidaat Donald Trump: I WILL NOT STOP UNTIL I’VE PERSONALLY KILLED, SKINNED, AND EATEN EVERY IMMIGRANT BABY IN THIS COUNTRY. Jne jne jne.
Rahvas hullub.
Edasi? küsib Margus ja võtab sõõmu.
Jätkan:
I be back sun at 6.00 the master tape and the words for the song .LOOKING AT THE STARS AND THE HEAVEN IS READY. WHAT THE OFFER..IN CASH. ???????
I am sorry i will not go to SCOTTS BLUFF . ANY WHERE IN OMAHA NE .NO ONE WANT ME TO GO.

Ahahh… lausub Margus, silmitsedes poolmõtlikult Trumpi iba (CHINA! CHINA! CHINA! CHINA! CHINA! CHINA!). Mis kuradi cash’ist ta räägib?
Vangutan pead: Ei tea.
Ja Scotts Bluffi ei ole ta ka nõus minema…
Vaikin.
Kuuetunnine autosõit Scotts Bluffi oleks olnud ideaalne võimalus SUPERSTARiga tutvumiseks pärast meie närvilist esimest kohtumist tema Keldris. Kurat, eepilisi kaadreid SUPERSTARist tema imelises kostüümis Eepilise Lääne Tühjusega™ silmitsi seismas ka ei saa…
Mis ta veel kirjutas? küsib Margus ja pöörab pilgu minule.
Loen:
Sorry about. But there power about me. And they don’t. Want me to go .even my lovely friend aunt before she die.
Vaikus.
Telekas on Trump oma püksid langetanud ja teeb suust vahtu välja ajades hundirattaid, sloveenlanna Melania on lohistanud poodiumi tagant peidust välja üüratu boombox’i, millest hakkab huilgama ZZ Topi „Sharp Dressed Man”, rahvas asub üheskoos lava lammutama.
Kas ta tädi viimased sõnad olid, et don’t go to Scotts Bluff!? küsib Margus.
Kehitan õlgu, miski ei tundu enam uskumatuna.


Ilmutus popikuningalt

Koduvideotest mällu sööbinud lo-fi kastmesse pistetud 10-minutilises klipis tantsib ja laulab oma välistrepil, sissesõiduhoovis ning elutoas üksik päikseprillidega ja üleni valgesse riietatud 50ndates eluaastates mustanahaline mees, visates vahepeal hundirattaid ja tehes poksiringi sobivaid liigutusi. See pilt saadab groteskse vokaali ja ohtra kajaga varustatud house’i-lugu, mis näib kogu kombinatsiooni vaadates ühtaegu primitiivsena, kuid on oma pisikeste detailidega palistatud lihtsuses samal ajal geniaalselt hüpnotiseeriv.

Teine sama karakterit sisaldav video on rohkem 80ndate estraadivisuaal, kus muusikast kumavad läbi kerged Kariibi mere võnked. Ekraanilt lendlevad üle valged tähekesed ning mehe kostüümi kaunistab litritega kaetud varrukas, mis lisab tahtmatult kerge küborgidimensiooni. Eespool kirjeldatu ei ole järjekordne hipsterliku esteetika ilming ega mõne anonüümse house’i-produtsendi paroodiavõtmes muusikavideote seeria, vaid SUPERSTAR & STAR ehk kodanikunimega Neville Lawrence.

Neville’ist tasub rääkida mitmel põhjusel. Esiteks ilmub õige pea Pudru Kuuli leibeli alt neljarajaline kompilatsioonialbum „Bullets No.2”, millelt leiab muu hulgas Rhythm Doctori remiksi SUPERSTAR & STARi loost „LOOKING AT THE STAR AND THE HEAVEN”. Teiseks asub mees suvel Euroopa tuurile, mille käigus võib oodata teda esinema ka Mutant Discole. Kolmandaks on Lawrence’ist valmimas dokumentaalne road movie, mis toob läbi Ivar Murru kaamerasilma meieni mehe esimese reisi Euroopasse.

SUPERSTAR & STARi saaga Eesti osa sai alguse umbes viis aastat tagasi, kui Raul Saaremets ja Christopher Long alias Rhythm Doctor mehe internetiavarustest avastasid ning info sellise tüübi olemasolust ka siinsesse kultuuriruumi paiskasid. „Mäletan, et SUPERSTARi tutvustas mulle esimest korda Chris. Kui nüüd küsisin, kuidas ta mehe loominguni sattus, vastas Chris, et mina saatsin lingi. Ühesõnaga, ei mäleta. Mind on alati igasugu veidrikud ja autsaiderid huvitanud. Mida vähem tuntud nad on, seda põnevam, eksole,” vastab Raul Saaremets pärimisele, kuidas ja miks meie loo kangelane tema huviorbiiti sattus.

Olgu, kuidas oli, tänu sellele jõudis filmi režissööri Ivar Murru sõnul SUPERSTARi video veel omakorda ühe sõbra kaudu temani koos sõnumiga „Tšeki seda, LOL”. Murd vaatas, imestas ja tol hetkel polnud enam võimalik nähtut nähtamatuks teha. Üllataval kombel langes see seik kokku ajaga, mil suurele muusikahuvilisele Murrule oli tehtud just ettepanek vändata muusikateemaline dokumentaalfilm, kuid algse idee jaoks ei tundunud aeg veel siiski küps. Nii käis Murd nalja pärast välja plaani teha film hoopis SUPERSTAR & STARist ning nurgakivi oligi olemas. Kui selgus, et Pudru Kuul pressib plaadile mehe loost tehtud remiksi, langesid paika ka pusle viimased tükid – tuua Lawrence’i elu vaatajateni road movie formaadis. „Teha selline tuur, mille käigus ta võiks õppida, et kõik inimesed on erinevad, minna tagasi Ameerikasse suurema eduga muusikas ja elada seda õiget elu, mida ta tahaks. Nagu Odysseus, kes käib ära kaugel-kaugel, et tulla tagasi koju,” ütleb Murd.

Kuid mis tegelane on õigupoolest see ekstsentrilisust kiirgav mees Neville Lawrence, kes oma Facebooki lehel ühtaegu Toomas Hendrik Ilvest ja Vladimir Putinit like’ib ning ohtralt caps lock’is oleku-uuendusi postitab ja kelle fännide hulka kuuluvad sellised artistid nagu Kindness ja Egyptian Hip Hop. Ametlikult on Lawrence’i kodumaaks Trinidad ja Tobago. Nagu mitmed teised, otsustas tema ema minna New Yorki õnne otsima ning 80ndatel järgnes talle sinna ka Neville, teades Ameerikast ainult nii palju, et selline koht eksisteerib. Seegi fakt jõudis temani ühel päeval palmi all rannas istudes ja USA lippudega ehitud sõjalaeva nähes.

New Yorgis avastas mees enda jaoks Michael Jacksoni, kellest inspireerituna jõudis talle pärale, et muusika ongi tema kutsumus. Nii võttis mees endale lihtsa ja meeldejääva nime – nagu Madonnal või Prince’il –, milleks sai SUPERSTAR. Kui heita pilk juba ainuüksi SUPERSTAR & STARi rõivastusele, pole tarvis pikalt mõistatada, et tema mõneti justkui otse kosmonautidelt seljast tõmmatud ning litritega kaunistatud garderoobis on osaliselt süüdi popikuningas isiklikult. Kord sattus SUPERSTAR & STAR ühel Brooklynis toimunud kontserdil Snoop Doggi ja kadunud The Notorious B.I.G.-ga lava jagama. Selle tarbeks tahtis mees endale eriti sädelevat rõivastust, kuid kohalikud rätsepad ei saanud aru, et kui SUPERSTAR ütleb sädelev, siis see peab ikka korralikult sädelema. Nii kammiski mees metrooga linna läbi, et vajalikud kaunistused leida, ja õmbles lõpuks ise käsitsi kostüümi litreid täis.

Praegu elab Neville koos oma eksnaise Anniga (kellele viitab, muide, ka meie loo kangelase nimes esinev STAR) Nebraska osariigi suurimas linnas Omahas, töötab muusika tegemise kõrvalt kohaliku lihatööstuse Omaha Steaks külmlaos, sõidab päevinäinud Fordiga, mille armatuurlauale on sätitud väljalõiked temast ajakirjanduses ilmunud lugudest, ning loodab näha jälle oma tütart Nikkit, kelle hooldusõiguse Nebraska osariik Annilt ja Neville’ilt ära võttis, arvates, et nood ei tule lapse kasvatamisega toime. Just Nebraskasse sõitsid paarile sügisel külla ka režissöör Ivar Murd ja filmi produtsent Margus Õunapuu, et vaadata üle, mis elu mees elab, ja panna filmile alguspunkt, kus SUPERSTARil avaneb võimalus maailma avastama minna.

Neville oma kodustuudios. Foto: Tony Harding

Päeval lihakombinaadis, õhtul superstaar

Juba esimesel õhtul saavad korraliku vastuvõtu osaliseks ka eestlased. Selleks et oma staaristaatust näidata, korraldab Lawrence enda keldris peo, kus on kohal mõned tema kolleegid lihavabrikust ning „kelneri” rolli palgatud sõber, kes asjaga üldse tegeleda ei viitsi ning juba mõne aja pärast peolt minema tõmbab. Õhtu päädib otse loomulikult SUPERSTARi laiviga, mis tähendab kahetunnist tiksumist veidrate house’i-helide saatel ja võitlust selle nimel, et mikrofon tööle saada.

Järgmistel päevadel on režissöör võtnud missiooniks pääseda uudistama, kus SUPERSTAR siis õigemini oma päevatööd teeb – luua Murru sõnul Rocky Balboa moment, kus töökas pereinimene ja andekas tüüp päeval ühest toast teise liha tassib, õhtuti aga säravaks artistiks kehastub. Selline Batmani-laadne muusikategelane, kes on taasleiutanud keset Ameerika tühermaad house’i ja techno. „Uh-huh… Wow, it’s great you guys came all the way from Ayestonia to do this! Sounds like a really interesting project but…,” vastab naine Omaha Steaksist telefonitsi Murru järelepärimisele ning palub meili teel projekti kohta rohkem infot saata, millele järgneb mõni aeg hiljem kiri, mis sisaldab muu hulgas kummastavat lauset, et kuna nende tooteid Suurbritannias ei müüda, võib see klientides segadust tekitada. Kuna Lawrence’i jaoks on tegemist Ameerika mõistes nii-öelda ajutise töö ehk temporary job’iga, mille puhul tööperiood sõltub firma vajadusest abikäte järele, ei taha Murd mehele häda kaela tõmmata ning jätab lihakombinaadi surkimise selleks korraks sinnapaika.

Enamik, keda eestlased Nebraskas siiski Neville’i teemal intervjueerida tahavad, pole imestunud mitte selle üle, et keegi SUPERSTAR & STARi karakteri kinolinale tahab tuua, reageerides enamasti viisil, et „lõpuks olete te siin, lõpuks tuli keegi temast filmi tegema!”, vaid üllatusmomendiks osutub pigem asjaolu, et seda tullakse tegema Eestist. Teiste hulgas püüab kaamerasilm kinni bändi The Faint (kust on omal ajal läbi jalutanud ka laulja Conor Oberst) ninamehe Todd Finki ning tolle naise Orenda Finki.


Foto: Ivar Murd

(Ivar Murd, 21.10.2015, Henry Doorly Zoo and Aquarium, Omaha, Nebraska)

Viimased paar päeva on meenutanud pigem mälusoppides moondunud perereisi kui filmivõtteid. Seisame loomaaia sissekäigu juures, olles ümbritsetud turvameestest ja töötajatest. Margus on kadunud kuskile tagaruumidesse ülemustele selgitama, et teeme dokfilmi. Pärast Omaha Steaksi fiaskot olen otsustanud edaspidi filmimiseks luba lihtsalt mitte küsida.

You guys can’t just walk in here with a whole film crew, you know? õpetab meid keegi.
It’s okay. They are my paparazzi, rahustab teda Neville tumedate päikseprillide tagant.
Olen vait.
Neville’i juurde kõnnib noor poiss ja küsib: Hey, mister, are you somebody important?
Neville vastab: Can’t you read? ja osutab mõlema pöidlaga oma nahktagi seljale, millel on suurte tähtedega kirjas „SUPERSTAR”.
It’s okay, we’re allowed to film! teatab äkitselt kontorist välja tormav Margus ning ulatab ühele töötajatest mobiiltelefoni tagasi.
Haarame varustuse ja hakkame kiirelt ülejäänud külastajate sekka imbuma, enne kui veel probleeme tekib.
See? I told them it was okay. You’re my paparazzi, muheleb Neville.


Leegitsev Ford

Tuleb välja, et kunagi oli Neville’i üheks heaks sõbraks, kellega ta Nebraska kohalikes baarides koos esinemas käis, Raws Schlesinger, kes on teinud koostööd näiteks Perfume Geniusega. Tõeline leatherman, kes kandis nahast pükse, mille tagumikuossa oli lõigatud suur auk. „Enamik publikust, kes neid kohalikes galeriides ja baarides vaatamas käis, toetas homoabielu. Need nahkpüksikutes lihastes karvased mehed. Kes oleks seda arvanud?” ütleb Murd iroonianoodiga. Kui aga USAs jõustus homoabielu seadus, tuli Neville välja nii mõnegi poliitilise statement’iga, mis tema publikule peale ei läinud, ja niisiis kahanes vaikselt ka Neville’i alternatiiviskeene fännibaas Nebraskas. Naljakal kombel tekivad SUPERSTAR & STARi artistikuvandit ja tema mõttelendu vaadates tõelised ideoloogilised käärid, sest mitmed tema loomingus ja lavalises karakteris peegelduvad elemendid on popkultuur võtnud üle just geikultuurist.

Samas näeb Murd Lawrence’is äärmiselt viisakat ja hoolivat inimest, kes räägib palju kirikust ja Jumalast ning kes omandab SUPERSTARi kostüümi selga libistades justkui mingi teise persona. „Mulle meeldib tema juures kõige rohkem see „teeme ära!” suhtumine. See, et mitte miski pole probleem,” ütleb Murd ning jutustab loo, kuidas Lawrence’i armas Ford kord tööle sõites keset kiirteed põlema läks. Mees parkis selle kiirelt tee äärde, jooksis üle tee asunud pitsarestorani, haaras anumaga vett, kustutas auto ära, viis anuma tagasi ja sõitis pärast seda veel tööle. „Küll hiljem saab vaadata, mis autol viga on, aga tol hetkel pidin ma tööle jõudma,” kirjeldas situatsiooni SUPERSTAR & STAR isiklikult.


(Ivar Murd, 25.10.2015, Fairfax, Omaha, Nebraska)

Oleme taas Neville’i Keldris.
Okay, guys, I think I’m ready, teatab ta, naeratus kõrvadeni.

Käes on ajalooline hetk: SUPERSTAR lindistab meie jaoks esimese uue loo pärast vähemalt seitsmeaastast pausi. Selleks puhuks on meil toas tervelt viis erinevat mikrofoni: mõlema kaamera küljes üks, üldine helilindistaja, rinnamikker ning Neville’i enda mikrofon, mis jookseb otse kassettlindistajasse, kuna miksimine on nõrkadele. Pärast raskusi „LOOKING AT THE STAR AND THE HEAVENi” instrumentaal-track’iga, mida Neville leida ei suutnud ja mis oleks Rhythm Doctori töö märgatavalt lihtsamaks teinud, pakub Neville välja idee lindistada kassetile üle kümne minuti loo instrumentaali. Oleme jõudnud kaugele.
You guys ready as well? küsib Neville.
Yeah, we’re good to go, vastan.

Okay, let me see… sosistab SUPERSTAR ja klõbistab oma helimüüri ääres nuppudega. Tõmban pea õlgade vahele ja surun hambad kokku, olles valmis järjekordseks kõrvu hävitavaks müraplahvatuseks, kui järsku… Kõlaritest hakkab kostuma hoopis muusika: mõnus paks 4/4 biit, mingisugune distorted kitarrikäik (vist on kitarr?) ja troopilised marakad kõige vahele pillutud. Energiat täis, kargab SUPERSTAR keset tuba, haarab stendil seisva mikrofoni ning laseb välja julge jacksonliku Hee-Hee! Sellele järgnevad mõned ägisemised ja ohked ning siis laul:

Foto: Tony Harding

I been waiting, so long for you,
long for you, for your coming,
and now that you are here, I am happy,
I am happy, oh yeah, I am happy…

Siin ta seisab.
Individualist, originaal, rebitud lahti Kariibi mere paradiisist ja sülitatud välja Nebraskasse, eikellegimaale, üksi Saatuse ja Universumi Kaose vastu, oodates pidevalt pääsu järgmise nurga tagant, loogikat ebaloogilisest süsteemist.

And where you going, I would like to follow,
You’re coming again, I see you so far,
I telling you my heart holding, it never let go
You’re rocking on, rocking on…

Oled tühja auto kõrvalistmele jäetud ärakratsitud lotopilet, nimeta linnas suletud baari kõrval vilkuv neoonsilt „PAYDAY LOANS”, viimase dollari eest ostetud pohmakaõlu, öine vastamata telefonikõne, motellitoas seebivahuga aetud habe, Black Friday deal, remonti vajava maja värskelt valgeks võõbatud aialipp, liisitud sportauto, armastust müüv rakendus, valimislubadus, SUPERSTAR.
Oled kõik siin maailmas, mis on lootust täis ja ilus.

You still here, yeah, I been waiting so long for you,
You’re coming again, I’m happy still, that I see you again,
I like to follow you, forever, forever, yeah,
You’re rocking on, rocking on,
rocking on, rocking on, oh yeah…

Neville kõnnib kikivarvul vaikselt sõnu ümisedes tagasi maki juurde ja hakkab muusikat vaiksemaks keerama. Vaikuse saabudes lülitab ta maki välja.
So, guys, how was that? küsib Neville.
Beautiful, vastan.