Erinevad esitajad – Pimeneb. Eesti ambient 1995–2025 (OSSOM, 2025)

Kummalised hämarusse looklevad rajad kogumikul, mis ei ava eesti ambiendi ajalugu, küll aga omapära ja olemust.

Kummalised hämarusse looklevad rajad kogumikul, mis ei ava eesti ambiendi ajalugu, küll aga omapära ja olemust.

★★★★☆

Vaatan, veebis polegi kuskil. Fine dining, panen siis kasseti peale. Meie multitask’imise ajastul, meie hullumeelses virvarris pole ambiendilainele keeruline minna, keeruline on seal püsida. Kogumiku juured on Ruhnu metsade ja merede vahel, kus tuletorn dikteeris öösel suunda. Selle suuna saabki kätte Rainer Nlv kokku pandud kassetti kuulates. Lood on obskuursed ja liuglevad või hoopis eksitavad sind oma kurdude vahele, võrgutavad argisest eemale. Rõhk on linna, klubide ja skeenede mõjuväljast äratrippimisel.

Järjekordne Ossom Mixtape ei vii ajalooekskursioonile, et anda ammendav ülevaade eesti ambientmussis aastakümnete jooksul tehtust. Vastupidi, see on kureeritud valik erineva karakteriga träkke, millest enamik on tehtud just siia kogumikule. On ka vanu, vaiba alt välja kougitud radu, mida ei kuule naljalt kuskil mujal. Näiteks Paavo Eensalu ja Alari Orava 90ndate keskpaiga duo lugu „Sine” on varem avaldamata, „Ühendus” pärineb samamoodi Meisterjaani sahtlipõhjast. Kaido Kirikmäe „Salatehas” ja O:O: „Esimene võlur” on väiksed müsteeriumid, mis kestavad kauem kui jooksmise aeg. Joel Tammiku „Valge hämarus” ja Vincent Roy „Paljassaare” pakuvad avarust, Ratkilleri „Two Step Transvection” ja Jasperino „Illogical Juxtapositions” avavad, vastupidi, bittide hingeelu. 

Kogumiku väärtusteks on julge valik, imelikud lood ja ärakammimine, mille käigus kaovad mõisted „suur” ja „väike”. Nende asemel on teatav tunnetus. Minge metsa.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaani uus album teeb põike traditsioonilisema helipildi poole, mis kõlab tema loomingu kontekstis iroonilisel kombel vägagi värskelt.
Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmetsa „Bleu Précieux” ei karda võtta omaks abstraktseid ja avangardseid kontseptsioone. Tulemuseks on teos, millesarnast annab elektroonilise muusika maastikul tikutulega taga otsida.
Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Nostalgiaannus Echo Lucida plaadil väljendub aegade, kohtade ja tunnete taasloomises, mitte selles, et teatavad saundid pärineksid justkui kellegi teise plaadilt.
Müürileht