Erinevad esitajad – Soviet Hippies (Cece Music, 2018)

Terje Toomistu dokumentaali „Nõukogude hipid” („Soviet Hippies”) vinüülil ilmunud sama pealkirja kandev filmimuusika kogumik on väärt arhiivimaterjal.

Terje Toomistu dokumentaali „Nõukogude hipid” („Soviet Hippies”) vinüülil ilmunud sama pealkirja kandev filmimuusika kogumik on väärt arhiivimaterjal.

Kuivõrd nõukaajal puudus n-ö mittevalideeritud artistidel võimalus oma loomingut avaldada ja levitada ning põranda all liikus pigem Lääne autorite muusika, annavad albumil figureerivad – seni siinmail pigem tundmatud – artistid Venemaalt, Lätist ja endisest Tšehhoslovakkiast aimu vastupanuliikumise risoomsest olemuslikkusest nn liiduvabariikides laiemal skaalal. Hipide karvased peanupud kerkisid alates 60ndatest kuni 80ndateni ootamatult esile kõikjal üle Nõukogude Liidu ja seda hoolimata manitsevast hoiakust nende suhtes. Ainus koht, kuhu orwellilik represseerimismasin ei ulatunud, oli inimeste tundemaailm. Seal sai allasurutute vabadustung hoolimata masendavast argireaalsusest omasoodu kasvada ja õitseda. Sellest ihast käskudele ja keeldudele ülesehitatud reeglite lõhkumise järele annab aimu ka kogumikult leitav tolleaegsest Läänest sisseimbunud psühhedeelsest rokist, funk’ist ning popist mõjutatud helilooming.

Siinsele nooremale põlvkonnalegi pole Suugi „Statistiline”, Messi „Valged hommikud” ega Väntoreli „Julgus” kaugeltki tundmatud lood, aga on tänuväärt, et avaldatud sai ka Gunnar Grapsi Ornamendi oluliselt vähem teada „Radio Luxembourg”. Minu subjektiivse maitse järgi kujunesid kogumikul lemmikuteks ka Olovyannye Soldatiki (Оловянные солдатики) mõnusalt gruuvi „Ты поила коня” ning Zhar-Ptitsa (Жар-Птица) ülev „Если”, mis mõlemad panevad hingekeeled helisema ja, mis seal salata, meelitavad endaga päikeselisele aasale, kus mured ei paina ja elu on ilus.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Лайф v Кайф ehk Trippida Nõukogude Liidus
„Kaif” oli nõukogude hipide seas mõiste, mis viitas nii meeldivatele asjadele kui ka vaimsele olekule.
9 min

Лайф v Кайф ehk Trippida Nõukogude Liidus

Läbi aegade on inimesed otsinud viise, kuidas kutsuda esile teadvuse muutunud seisundeid ning avardada seeläbi maailma tajumise ja mõtestamise viise. Nõukogude Liit võib pealtnäha tunduda jäiga universumina, milles oli kõike muud kui meelelist trippimist, ent nagu igal pool ilmas, leidus…
Kiirkohting: Terje Toomistu
Terje Toomistu. Foto: Ruudu Rahumaru
Terje Toomistu.
4 min

Kiirkohting: Terje Toomistu

Terje Toomistu dokumentaalfilm „Nõukogude hipid”, mille valmimisele on Müürilehe veergudelgi kaasa elatud, jõuab alates 1. juunist Eesti kinolevisse.
Arvustus: Lillelapselikult kaootiline hipifilm
Sassiks hüütud Aleksandr Dormidontov (vasakul) külas Babaina tuntud Aare Loitil. Kaader filmist
5 min

Arvustus: Lillelapselikult kaootiline hipifilm

Film läheb käima alles 20. minutil, kui käiku lähevad Venemaalt saadud haruldased 8 mm filmid hipide elust ning seletatakse lahti Nõukogude Liidu pikajuukseliste subkultuurne võrgustik Sistema.
Müürileht