Erinevad esitajad – Vahelüli (Sünoptik, 2022)

Eksperimentaal- ja müramuusika võib esimesel kuulamisel pelutada, kogumikalbumi „Vahelüli” vaheldusrikas kollaaž on aga algajale kõrvale hea sissejuhatus.

Eksperimentaal- ja müramuusika võib esimesel kuulamisel pelutada, kogumikalbumi „Vahelüli” vaheldusrikas kollaaž on aga algajale kõrvale hea sissejuhatus.

★★★★☆

Ma ei üritagi kuidagi pidada end kodumaise müramuusika spetsialistiks. Olen küll huviline, kuid siiski kõigiti võhik. Seetõttu on „Vahelüli” paljuski mõeldud just minule ja kõigile teistele, kes tunnevad end pisut kohmetult, kuna ei oska selles rikkalikus maailmas kuskilt algust teha. Plaadifirma Sünoptik pani kokku väikese sekseri.

„Vahelülil” on umbes tunnine kiire ülevaade Eesti kõige sügavama underground’i eluolust, mis lendab marutuulena hullumeelsest improvisatsioonist abstraktse elektroonilise bluusi või peatamatu vabadžässini. Žanripiiridest on selle kogumikalbumi puhul tegelikult isegi naeruväärne rääkida, see on otsekui purki püütud plahvatuslik loomeenergia, mis ei allu ratsionaalsele loogikale. Selleks et kõlavat paremini mõista, on parem lasta lahti ka kõige laiemas mõttes muusika kui sellise mõistest, kuna seegi seab sedalaadi helikunstile ebavajalikud ja piiravad raamid.

Soe soovitus: andke „Vahelülile” aega ja ruumi. See ei ole kuulamine, mille saatel saab ringi tuhiseda, kodu koristada või muu tühja-tähjaga tegeleda, pigem on plaadile koondatud materjal erakordselt nõudlik. Kui olete valmis end sellele loomingule täielikult pühendama, siis rullub tasahilju lahti visuaalne ja lummav maailm, milles riigipiirid ja eri kultuurid ei mängi mingit rolli. See on parimas mõttes nüüdisaegne maailmamuusika, peegeldades ühelt poolt praegust pöörast aega, kuid olles samal ajal sellest täiesti sõltumatu, kusagil eemal, paremas kohas.

Huvitav on seegi, et kui ratsionaalselt hinnates võiks album tunduda tulvil lõhki kistud rütme, kraaksuvaid deemonhakke ja ettearvamatuid helieksperimente kuidagi tume ning rusuv, siis sellest koorub välja hoopis sõnulseletamatu helgus, ehk isegi turgutav lootus. 

Vapustavalt hästi kureeritud kogumik, mis suudab lühikese ajaga avada kuulajale seni tundmatu maailma.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Uus eesti biit: Kaspar Torn
Kaspar Torn. Foto: Maris Tomba
Kaspar Torn.

Uus eesti biit: Kaspar Torn

Kaspar Torn andis eelmisel aastal välja plaadi, mis koondab telesaadet „Osoon” saatnud helimaastikke, kuid muusika puhul hindab ta ka võimalust luua maailmu, mida pole päriselt olemas.
kiwanoid – enter the untitled (Mille Plateaux, 2021)

kiwanoid – enter the untitled (Mille Plateaux, 2021)

Saksa glitch’i mäetipp, maailma üks olulisim eksperimentaalelektroonika leibel Mille Plateaux pakub vigade ilu ja olematuid hetki Kiwalt.
Uus eesti biit: Katariin Raska
Katariin Raska. Foto: Robert Ly
Katariin Raska.

Uus eesti biit: Katariin Raska

Selle aasta alguses ilmutas multiinstrumentalist Katariin Raska (snd 1986) sooloalbumi „Parmu pill”, millelt leiab lugusid nii eesti parmupillivaramust kui ka muusiku enda sulest. Katariin räägib, kuidas ta ise parmupillihullusega nakatus.
Müürileht