Kellele tundub Pärnu praegu pommiauguna, siis põhjusega – 90ndatel toimus seal plahvatus, kus lühikese aga intensiivse perioodi jooksul toimus kunstis suur pööre, eesotsas performance-rühmitusega Non Grata.

Näitusevaade 2012. aastal Kumus Rael Arteli kureeritud väljapanekust „Plahvatus Pärnus”, mis oli üks osa näitusest „Eesti kunstiskeenede arheoloogia ja tulevik”. Foto: Kumu Kunstimuuseum

Tartu Kunstimuuseumi direktor Rael Artel, kelle kunstitegevus sai samuti alguse Pärnust, on kahe dekaadi jagu vähedokumenteeritud pool maa-aluse turbulentsi tulemused kunstiskeenel arheoloogina üles kaevanud ning pannud raamatu „Plahvatus Pärnus” kaante vahele.

1990.-2000. aastatel Pärnus toimunu oli võimalik ainult seal ja sel hetkel. Vahetult pärast Nõukogude Liidu lagunemist sai maailma suhtes perifeerses linnas alguse intensiivne eksperimentaalse kunsti liikumine, mis korraldas performance’eid ja käepäraste vahenditega loodud low tech festivale ning lõi katsetusliku kunstihariduse andja Non Grata Akadeemia, ent hajus lõpuks 00ndatel. Artel on raamatu koostamisel teinud intervjuusid nii sündmuste keskel olnud initsiaatorite ja kunstnike kui ka asjakohaste kõrvalseisjatega.

Raamat koosneb plahvatuse kroonikast, kus on ajajoonele seatud Non Grata tegevus aastatel 1991-2012, loometöö dokumentatsioonidest, intervjuudest osalistega ja autori järelsõnast.

Rael Artel esitleb raamatut Tartmusis (Raekoja plats 18) neljapäeval, 1. oktoobril kell 18.