Kaisa Kuslapuu – Nupud (2021)

Kaisa Kuslapuu ja ta kevadine helikandja „Nupud” on uus peatükk nüüdisaegses „lõõtsarenessansis” (kõrvale näiteks akordionistid Tuulikki Bartosik, Maimu Jõgeda, Kulno Malva, Mari Kalkun), mis on võtnud enda südameasjaks pühkida instrumentidelt senine „tolmunud simmanipillide” maine.

Kaisa Kuslapuu ja ta kevadine helikandja „Nupud” on uus peatükk nüüdisaegses „lõõtsarenessansis” (kõrvale näiteks akordionistid Tuulikki Bartosik, Maimu Jõgeda, Kulno Malva, Mari Kalkun), mis on võtnud enda südameasjaks pühkida instrumentidelt senine „tolmunud simmanipillide” maine.

★★★★☆

Kuna Kuslapuu mängitav karmoška on akordionist ja traditsioonilisest lõõtspillist väiksema ulatusega, iseloomustab albumit tervikuna mõningane minimalism. Selle miinuseks pidamise asemel võiks aga tõmmata paralleele näiteks haikudega: proovikiviks on vähesega palju öelda. Pillimängu kõrvalt poetessina tuntud Kaisal lähebki see korda. Luulelisust leidub päälkirjaski – ega pilli- ja õienupud üksteisest eriti erinegi, arvab ta, osutades musitseerides inspiratsiooniallikale sattumise ja õite puhkemise tunnetuslikule sarnasusele.

Lõõtsade-akordionitega võiks esmapilgul – ja mitte põhjuseta, pärimuslik repertuaar tihti nõndasugustest paladest koosnebki – seostada lustakas-lõbusaid tantsulugusid. Ka Kaisa ise ütleb, et talle meeldib tantsuks mängida, ja omaloomingust koosnev album annab sellest tunnistust. Nõnda näiteks kutsuvadki Tartu Tolstoi ja Eha tänavate järgi nimetet kavalalt kulgev „Toha reinlender” ja elavaloomuline nimilugu endaga kaasa keerlema.

Teisalt peitub neis pillides teatav melanhoolsus ja „Nupud” mängib ajuti ka säänseid noote. Nõnda näiteks nostalgilise hõngu ning kurblik-rõõmsa tunnetusega „Tsooru valss” – ood Kuslapuu ühele lapsepõlveaegsele meelispaigale Võrumaal – või paladest eelviimane, „Kevad Karlova peal”, mis maalib tolle linnaosa mitmekihilisest olemusest vaimusilma kaunis kireva pildi.

Ja ehkki plaat on sümpaatne ka oma puhtas instrumentaalsuses, ei maksa Kuslapuul edaspidi hoiduda näiteks eksperimentidest karmoška ristamisel vokaaliga.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kulno Malva – Akordionimeditatsioonid (2021)

Kulno Malva – Akordionimeditatsioonid (2021)

Viimasel ajal on eesti pärimusmuusikas säranud akordionimängijate hulgas naised, näiteks Tuulikki Bartosik ja Maimu Jõgeda, aga tänavu tõuseb fööniksina tuhast Kuno Malva.
Akordion – tolmunud simmanipill või kõikide võimalustega lavadevallutaja
7 min

Akordion – tolmunud simmanipill või kõikide võimalustega lavadevallutaja

Pea igast akordionistiga tehtud intervjuust või persooniloost Eesti ajakirjanduses leiab äramärkimist pilli ebapopulaarne maine või arvamus, et akordion kuulub pigem lõkkeõhtule „umpa-umpa” tantsulugusid mängima. Kui palju need arusaamad aga tegelikult paika peavad? On need ehk…
Müürileht