Kohutav noorus

„Youth” (Itaalia, Prantsusmaa, Šveits, UK, 2015). Režissöör ja stsenarist Paolo Sorrentino, osades Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, jt. 118 min.

„Youth” (Itaalia, Prantsusmaa, Šveits, UK, 2015). Režissöör ja stsenarist Paolo Sorrentino, osades Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, jt. 118 min.

Kaader filmist.

Kaader filmist.

Ma ei ole kunagi olnud suurem Federico Fellini austaja, aga vaadates Paolo Sorrentino filme, saan aru talle omal ajal osaks saanud imetlusest. Ka Sorrentino nimi võiks suurte tähtedega ajalukku minna – kui Fellinit ees poleks. Paralleelid on sedavõrd ilmsed, et kui poleks Fellinit, poleks ehk ka Sorrentinot. Viimane alustaski mõnes mõttes sealt, kus esimene pärast endale neorealismi voolus nime tegemist itaallaste elusaatusi vaadeldes pooleli jäi, ning on liikunud läbi kõrgklassi šampuseojade hoopis kõrgemate metafüüsiliste teemade poole.

„Noorus” vaatleb kahe eduka mehe elu lõpusirgeid Šveitsi alpides asuvas sanatooriumis. Helilooja Fredil ning lavastaja Mickil (sobivalt väärikad Michael Caine ja Harvey Keitel) on hingel hulga rohkem, kui tüüne tegevuspaik oletada lubab. Kunagine kuulsus kahvatub kahetsuse, igatsuse, tüdimus- ja tühisustunde kõrval. Raske pole ainult vanakestel – oma loomepalavikuga maadleb ka nooruke näitleja Jimmy Tree (tülpimuse kehastus Paul Dano) ning armuvaludega pistab rinda Fredi tütar Lena (särtsakas Rachel Weisz).

Juba filmi pealkiri paistab keskse teema ära andvat, kuid päris nii lihtsaks asja vaatajale siiski ei tehta. „Noorust” läbivad kontrastid – kaunis ja kole, noor ja vana, elegantne ning labane. Sorrentino vaatleb seejuures maailma sarnaselt tema kaminasimsile Oscari maandanud „Kohutavale ilule” – tõelise esteedi pilguga. Kui kaks aastat tagasi tegi ta seda ennekõike läbi ajaloo-, arhitektuuri- ja kultuuriprisma, siis seekord on kontuuriks kahe mehe isiklik hingeseisund. Kui peaks filmile ühe läbiva mõtte külge kleepima, paistab selleks olema, et elu võlu seisneb kogetud suhete, tunnete ja hetkede kordumatus mustris; traagika aga omakorda selles, et oleme nende kogemuste lõksus, sest mälestused on ühtlasi ka pääsematuks taagaks ja koormaks.

Elu mõtet Sorrentino siiski välja kuulutama ei tõtta ja kindlasti ei saa öelda, et tegu oleks lihtsalt püütava linateosega. Pigem eeldab ta publikult kinokeeleliste kompositsioonide läbitunnetamist. Neid elamusi pakkudes on lavastaja vaatamata kohatisele surmtõsidusele mänguline nagu mustkunstnik, mistõttu mõjub „Noorus” kui detailivaesem versioon mõnest Wes Andersoni filmist või värvikirevam Roy Anderssoni linateose paralleel. Nii sisulisi mõtteid kui visuaalseid ideid kuhjub koguses, mis paneb paljusid kaadreid ja dialoogikatkeid imetlema, teisalt kurnab ja killustab, jäädes mitmetes viidetes poolikuks. „Noorus” pole vaatamata pealtnäha vaiksemale ja tagasihoidlikumale lähenemisele vähem ambitsioonikas kui „Kohutav ilu” (2013), aga just eelkäija ajatust terviklikkustundest jääb puudu.

Eks olegi märgiline, et iga vestlus itaalia režisööri viimase filmi kohta tüürib sarnaselt ka käesoleva arvustusega kiiresti Sorrentino eelmise linateoseni ning ikka ja alati Fellinini. Analoogselt veniva teekonnafilmiga „This Must Be the Place” (2011) paistab, et Sorrentino inglisekeelsed filmid on kergelt puisemad ja hõredamad, itaaliakeelsed aga märksa erilisemad. Kui lavastaja aga oma loominguga märki tabab, siis tänu oma hämmastava oskusega rekonstrueerida põnevaid detaile, otse kümnesse. Olgu siis tegemist fantastilise muusikalise avapala või stseeniga, kus vanahärra Mick näeb mäenõlval kõiki oma filmide naistegelasi. Kaunis ja nukker, võluvalt mänguline ja frustreerivalt arütmiline, ei saa „Noorust” saatma „Kohutava ilu” ühehäälne kiidukoor ja auhinnasadu, kuid vaatamist väärib ta juba puhtalt audiovisuaalsete ideede pillavuse tõttu.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

See film ei ole nagu treileris
3 min

See film ei ole nagu treileris

„Kohutav ilu” räägib paljuski isetuse saavutamisest oma ihade rahuldamisel. Ambitsioonikuse, auhinnasaju ja tempo osas võib kõrvutada filmi „Elupuuga” – mõlemad mõjuvad kas täiesti igavalt, PÖFFil lahkusid nii mõnedki saalist, või vastupidi, pilgeni filmimaagiaga täidetuna.
Noored itaalia filmitegijad: „Siin riigis ei ole miski normaalne!”
Noored itaalia filmirežssöörid Pietro De Tilla ja Guglielmo Trupia.
14 min

Noored itaalia filmitegijad: „Siin riigis ei ole miski normaalne!”

Kui filmi produtseerib endise peaministri onupoeg ja linateose teise produktsioonifirma omanikuks on Silvio Berlusconi nagu „Kohutava ilu” puhul, on pääs kohalikesse kinodesse garanteeritud. Kaks noort itaalia režissööri leiavad, et vanema ja noorema põlvkonna filmitegijad liiguvad paralleeltänavail,…
Oktoobri filmifestivalid maa ja mere pääl
2014. aasta PPAFFi avamine Tallinna Lennujaamas. Foto Maarja Vaikmaa
2014. aasta PPAFFi avamine Tallinna Lennujaamas.
,
2 min

Oktoobri filmifestivalid maa ja mere pääl

Oktoobris on ilmad juba külmad ja õhtud pimedad. Kes end õues karastada ei soovi, saab õhtud veeta hoopis kinosaalis, mida sel kuul pole raske leida. PPAFF, Tõrva Dokfest ja Lennusadam tõmbavad filmilinad seinale nii kinomajas, muuseumis kui bussis.
Müürileht