Selle aasta aprillis jõudis kohalike väikeste plaadi- ja raamatupoodide lettidele üks omamoodi üllitis – noodivihik briti eksperimentaalmuusika bändi Current 93 albumi „Soft Black Stars” transkriptsiooniga, millest rääkisime noodivihikute looja Savva Terentyeviga lähemalt.

Savva Terentyev (paremal) ja bändi Current 93 asutaja David Tibet. Foto: Ania Goszczyńska

Savva ise on pärit muusikute perest ning mänginud klaverit nii kaua kuni mäletab. 2014. aastal leidis ta kuulutuse, milles Martin Romberg, norra klassikalise muusika helilooja, kes on varasemalt koostööd teinud norra elektroonilise muusika ja metal-veterani Ulveriga ning talletanud nende albumi „Shadows of the Sun”, otsis kedagi, kes oleks valmis transkribeerima ka muud samalaadset muusikat.

Savva võttis Rombergiga ühendust, läbis testi ning sai ülesandeks paberile kanda teise Norra black metal’i hiiu Emperori muusika. Kuid kui Terentyev lõpuks noodivihkut oma silmaga näha sai, ei vastanud see päris tema kui black metal muusika ja subkultuuri austaja ootustele.

Metal’i olemuses peitub Savva jaoks suurem kunst ja visuaalne maailm, mida ta neis noodivihikutes ei tunnetanud. „Need bändid ei kasutaks kunagi isegi sellist font’i nagu see siin,” viitab Terentyev endaga kaasa võetud esimestele transkriptsioonidele. See kogemus pani ta mõtlema, et tegelikult suudaks ta veel paremini ning sealt areneski seeme luua oma noodivihikute kirjastus.

„Ma polnud kunagi varem ise midagi välja andnud ning olin selle ideega täiesti üksi, nii et ettevõtmine kujunes päris pikaks seikluseks,” tõdeb mees tagantjärele. Kõigepealt tuli välja mõelda, mida üldse avaldada. Päris tundmatu artistiga Savva alustada ei tahtnud, niisiis otsustas ta kirjutada Current 93 asutajale David Tibetile ning pakkus talle välja mõtte transkribeerida ära bändi kõige esimene, Savva isiklik lemmikalbum „Black Ships Ate the Sky”. Tibet nõustus küll algselt selle variandiga, kuid teatas hiljem, et kuna plaadi tegemisega oli seotud niivõrd palju erinevaid inimesi, oleks see autoriõiguste mõttes liiga keeruline protsess, mistõttu jäädi lõpuks pidama „Soft Black Stars’i” juurde.

Kogu protsess lepingute sõlmimisest kuni valmimiseni võttis aega pisut üle aasta ning Terentyevile ulatas abistava käe graafiline disainer Maria Muuk, kes on vastutav noodivihiku kujunduse eest.

Praegu on Savva eesmärk oma oskusi üha täiendada, sest nagu eespool viidatud, saab ka noodivihikute trükkimine olla omamoodi kunst. „Arvutid teevad küll suurepärast tööd, kuid mõned aastakümned tagasi trükiti igal noot paberile käsitsi, iga noot sisaldas endas inimfaktorit ning see juba on midagi,” sõnab Savva, nentides, et see traditsioon on praeguseks pea täiesti kadunud.

Tema eesmärk on omandada ergonoomilisi teadmisi selle kohta, milline oleks ideaalne noodivihik. Varem kaalusid tootjad palju rohkem, milline peaks olema näiteks laua kõrgus või kirjatüüp, et see oleks lugejale võimalikult mugav, kuid kõik see nõuab aega, mis tähendab omakorda ka seda, et toode on kallim, selgitab ta. Lõpetuseks viib ta jutu taas Current 93 noodivihikule, sõnades, et see pole küll perfektne, ent ilmselt saame tema õpitut juba tulevikus taas paberil näha, sest praegu on juba töös uued projektid koos Kristjan Randalu, armeenia džäss-pianisti Tigran Hamasyani ning vene helilooja ja pianisti Roman Stolyariga.

Tutvu Terentyev Music Publishingi töödega siin.