EKKMis on 16. detsembrini avatud Ingel Vaikla esimene isikunäitus „Sinust on saanud see ruum”.

Ingel Vaikla. Foto: Sohvi Viik

Rahvusvaheline lühifilmide ja animatsiooni festival PÖFF Shorts 2018 kuulutas hiljutisel tseremoonial rahvusliku võistlusprogrammi parimaks filmiks Ingel Vaikla filmi „Roosenberg”. Žürii kommenteeris om aotsust järgnevalt: „Auhind läheb filmile, milles visuaalid, rütm ja lugu sulanduvad imeliseks (peaaegu pühaks) kolmainsuseks. Mõtlik ja meeleolusid loov film viib meid rännakule kohta, kuhu me kunagi ei satu, kus sõnadest tugevamat lugu jutustab arhitektuur, ja viib teema terviklikult lõpuni. Filmitegija annab vaikusele hääle ja jäädvustab kaduvat reaalsust.”

Filmi enese põgusas tutvustuses saab lugeda, aga, et „Roosenberg” on koht, ruum, ehitis, film. „Roosenberg” on Amanda, Godelieve, Rosa ja Trees. „Roosenberg” on kiri, mis jutustab kohtumisest põnevas Belgia modernistlikus kloostris nelja eaka nunnaga enne seda, kui hoone tühjaks tehti.

Ingel Vaikla on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia fotograafiaosakonna (BA 2015) ning Genti Kuningliku Kunstiakadeemia filmiosakonna (MA 2017). Praegu osaleb ta HISKi residentuuriprogrammis Gentis. Oma loomingus uurib ta arhitektuuri ja selle kasutajate omavahelist suhet ning arhitektuuri kujutamist kaamerapõhistes meediumites. Lisaks on Vaikla kureerinud mitmeid kunsti- ja eksperimentaalfilmide programme.

Paralleelselt PÖFFiga avati Tallinnas, EKKMis ka Ingel Vaikla esimene isikunäitus „Sinust on saanud see ruum”.

EKKMi käesoleva aasta näituseprogrammi lõpetav näitus lähtub ideest saada osaks meid ümbritsevast arhitektuurist kui ka seda enda kohalolu ja kogemustega elustada. Näitusel laotuvad ruumiliselt lahti kaks uut videoteost, mille arhitektuursed lahendused on loodud koostöös arhitektide Laura Linsi ja Roland Reemaaga.

Ingel Vaikla „Aine ja tühjuse vahel” (Between Solid and the Void). Foto: Kaader teosest.

Oma töödes vaatleb Vaikla arhitektuuri, filmi ja mälu omavahelisi suhteid ning rõhutab aja möödumist, mis neid kolme mõistet nii seob kui ka eraldab. Nähtamatu pingena on Vaikla loomingus tugevalt kohal aeg, mille loodud ruumilisi ja sotsiaalseid distantse ta filmide tegelased alati analüüsivad.

Filmitegija ja visuaalkunstnikuna huvitavad Vaiklat aktiivsed ja passiivsed vaatamise viisid. Kui kinosaalis on nii filmi kestus ja narratiiv kui ka vaatajate paiknemine ekraani suhtes ette määratud, siis galeriiruumis on vaatajal need eeldused võimalik seljatada ja võtta vastu näituse pakutud kinematograafilised jaainelised tõkestused ja kahtlused.

Näitust saadab eesti- ja inglisekeelne trükis, mida on võimalik osta EKKMi kohvikust ja Lugemiku raamatupoest.

Vaata lisa muuseumi kodulehelt.

Roosenberg TRAILER from ingel on Vimeo.