Homme, 17. septembri õhtul toimub Põhjala tehases rõivadisainietendus D_O_M ehk Disain on moes, kus teiste seas tutvustab oma uut kollektsiooni sel kevadel ilmavalgust näinud rõivabränd Alma, mille taga seisab noor disainer Anete Pedaru. Vestlesime Anetega sellest, kuidas tema loomingu juured läbi mitme põlvkonna kujunenud on.

Anete Pedaru. Foto: Silver Mikiver

Sinu rõivabränd on saanud nime su vanavanaema Alma järgi, kelle suhtumist riietesse ja riietumisse sa läbi oma loomingu edasi kannad. Millised on need mälestused, lood või pildid, mis sulle temaga seoses kõigepealt meenuvad?

Bränd kannab küll minu vanavanaema nime, kuid väärtused, mis minu brändis edasi kanduvad on eelkõige jõudnud minuni läbi vanaema ja ema. Almaga olen saanud tutvuda vaid läbi esemete, piltide ja meenutuste. Juba väga varases nooruses tundsin huvi vanade fotoalbumite, esemete ja mis kõige olulisem – lugude kohta nende taga. Mäletan palju õhtuid diivanil pilte lehitsedes. Nii palju kui ma olen saanud kogeda Almaga koosolemist, on minusse edasi kandunud enim just väärikus ja eneseteadlikkus, mida ta endaga kaasas kandis.

Kas sinu kapis on mõni rõivaese, mis on pärit just temalt?

Minu enda kapis on nii mõnigi Alma kootud kampsun, mis on hoolsasti vanaema poolt alles hoitud, lisaks veel esemeid, nagu näiteks ehted, mida hoiame hoolsalt. Lisaks sellele on siiani Kuressaares Alma sünnikodus palju tema tehtud kodutekstiile ja tikitud seinapilte.

Alma esimene, kevadsuvine kollektsioon pani kaasaegsesse vormi just su vanavanaema riidekapi. Milliseid rõivaid ja elemente sa tema garderoobist tänapäeva tõid?

Alma riidekapi väga suureks osaks olid erinevad rätsepatööna valminud kostüümid. Seepärast koosnes ka brändi esimene kollektsioon omavahel kombineeritavatest esemetest, mida erinevateks kostüümilaadseteks komplektideks saab sobitada.

Kas sinu nägemus moest on olnud alati selline nagu su bränd seda praegu kehastab? Milliste erinevate stiilidega sa oma loomingus katsetanud oled?

Pigem olen alati olnud väga kindla vaatega sellele, mida ja kuidas soovin luua. Alma brändi puhul on tegu rõivastega, mis kehastavad ennekõike ka mind ennast, naudin iga eseme kandmist. Seega on minu soov olnud alati luua midagi aegumatut, naiselikku, kvaliteetset ja mugavat.

Komplekt Alma värskest kollektsioonist. Foto: Silver Mikiver

D_O_Mil tuleb esitlusele Alma uus kollektsioon. Millega sa seekord üllatad ja mis lugu jutustad?

Seekordne kollektsioon ja D_O_Mi etendus viivad vaataja kohati unelevasse reaalsusesse. Esitlusele tuleb sel suvel Itaalias filmitud lühifilm, mis toob etendusse ja kollektsiooni Vahemere-äärse hõngu ja soojuse. Soovin etenduse külastajad võib-olla natukene segadusttekitavast hetkelisest reaalsusest puhkusele viia.

Sinu bränd on veel küllalt noor, kuid mis on need asjad, mida sinu arvates iga moelooja meeles peaks pidama, kui ta oma brändiga alustada tahab?

Leian, et eelkõige on disainerina oluline muuta bränd ja sellega kaasaskäiv lugu võimalikult enda omaks. Kui see on tõesti midagi, mis paneb su enda südame tugevalt tuksuma, on väga lihtne ka kliendil sellega suhestuda. Isiklikkus annab võimaluse leida täiesti eripärane väljanägemine, mida mitte ühestki olemasolevast brändist veel ei leia. Oma käekirja leidmine mängib olulist rolli ka selles, millist tunnet sa tervikuga suudad inimeses tekitada. Lisaks sellele on kindlasti oluline omada ka mingit suuremat eesmärki praeguses meeletus ületootmises – Alma puhul on kindlasti eesmärgiks kliendi kasvav arusaam riide olemusest ja vajalikkusest.

Alma üheks oluliseks fookuseks on just jätkusuutlikkus. Kas sellega kaasneb ka tehnilisi aspekte, mille tõttu on mõnd ideed reaalsuses raske või suisa võimatu ellu viia?

Ma ütleks, et keskkonna ja eetika teema kindlasti ühtegi tehnilist probleemi ei tekita, kõike saab teostada eetiliselt ja jätkusuutlikult ning enda kogemusest olen täheldanud, et pigem avab see põnevaid ja uusi väljundeid esemeid teostada.

Mujal maailmas seisavad brändid silmitsi näiteks kultuurilise apropriatsiooni süüdistustega ning oluline on, et moelavadele astuvate modellide seas oleks võimalikult palju mitmekesisust. Kuidas sina moe poliitilise poolega suhestud?

Komplekt Alma värskest kollektsioonist. Foto: Silver Mikiver

Alma eesmärk on pakkuda rõivaid naistele, mis tähendab erinevas vanuses, pikkuses ja kehatüübis inimesi. Ka tänavusel D_O_Mil võib modellidele lisaks näha laval lihtsalt Alma brändiga sobivaid naisi, kellest nii mõnelgi puudub varasem lavakogemus. Mulle kui disainerile pakub see väga palju põnevust, kui saan pildistamistel ja laval kasutada ka tavanaisi, kes mind inspireerivad. Lisaks arvan, et see on oluline ka kliendiga suhestumisel.

Sinu puhul on olulisel kohal just su vanavanaemalt saadud inspiratsioon, kuid mis on need teised asjad, mis sinu tööd mõjutavad?

Enim inspireerivad mind naised, kellega olen maha pidanud pikki vestlusi nende soovide, vajaduste ja ootuste osas rõivale. Seega enim lähtun tõesti sellest, millisena ja kuidas soovib naine ennast tunda ja näha. Kindlasti mõjutab keskkond, kus viibin kollektsiooni luues. Uue kollektsiooni puhul olin pidevalt mõtetes Itaalias ja ka reis sinna jäi selle valmimise aega. Selle mõjud on kindlasti kandunud edasi uude kollektsiooni. Eriti on saanud mõjutust just koloriit, mida olen kasutanud, näiteks sumedad lillakad ja rohekad toonid on väga otseselt Itaaliast inspireeritud. Lisaks sellele on kogu kollektsiooni terviklikkus naiselikult unelev.

Kust sa tavaliselt ise riideid soetad? On sul kindlad lemmikbrändid?

Kuna Alma bränd on eeskätt minu enda nägu, on mu tööde hulgas palju neid asju, mida ka ise igapäevaselt kannan. Esimesest kollektsioonist näiteks mustast linasest kangast püksid ja triiksärk, millega käin nii igapäevaselt kui ka pidulikul puhul. Need on esemed, mida on väga lihtne mõne lisaaksessuaari või jalanõuga stiliseerida. Uuest kollektsioonist on juba mõnedki asjad eriti südamelähedaseks saanud, näiteks mantel, mida neljapäeval juba laval saab näha. Riide eest hoolitsemine on meie peres väga olulisel kohal, seepärast moodustavad enamiku minu riidekapis leiduvast vanaemalt ja emalt saadud asjad, millest mõni võib olla paarkümmend aastat vana, aga näeb välja nagu uus. Koos oma brändiga teen iga päevaga kaalutletumaid otsuseid selle osas, mida ostan ja kust ostan.

Almat ei tee sa tegelikult päris üksinda. Räägi ka natuke oma tiimikaaslastest ja nende rollist.

Suur roll on Silver Mikiveril, kes on olnud nii brändi sünni kui kogu selle olemasolu aja minuga. Kogu Alma identiteedi ja visuaalid oleme koos Silveriga loonud. Suudame väga hästi üksteist mõista ja täiendada. Mis puudutab tehnilist poolt, siis selles pundis on mul väga andekad rätsepad ja konstruktor. Lisaks olen erinevate projektide raames koostööd teinud nii graafilise disaineri kui ka ehtekunstnikuga.

Mis on su järgmised plaanid pärast uue kollektsiooniga välja tulemist?

Kohe pärast D_O_Mi hakkan otsima uusi võimalusi veel suurema publiku ette jõudmiseks, proovin nii endale kui ka brändile võimalikult palju uusi väljakutseid leida. Lisaks meie Põhjala stuudios riietega tutvumisele, on sellesügisene eesmärk võimaldada klientidele nendega tutvuda ka ilma aega kokku leppimata ja eraldi stuudiosse tulemata. Minu jaoks on see väga oluline, et riideni jõudmine kliendile võimalikult vaevatuks teha.