10. septembril esineb Tallinnas Sveta Baaris üks viimaste aastate rahvusvaheliselt tuntumaid vene bände Shortparis.

Foto: Nadezhda Alexandrova

Foto: Nadezhda Alexandrova

Seitsmeaastase tegevusaja jooksul on Siberist pärit ja praeguseks Peterburis tegutsev dramaatilise kunstroki rühmitus Shortparis tõusnud üheks Venemaa uue alternatiivmuusika kuumimaks ekspordiartikliks. Bändi rahvusvahelise läbilöögi üheks võtmehetkeks võib pidada nende etteastet 2017. aasta Tallinn Music Weekil, millele viidates teatas briti nädalaleht Observer uljalt: „Post-punk on siiski veel elus ja terve ning pesitseb Venemaal.”

Shortparise liikmed ise oma loomingut umbsetesse stiililahtritesse paigutama ei kipu. Nende irratsionaalne, spastiline, vasturütmidest ja pingeväljadest laetud tantsugruuv võngub kusagil tumeda elektro, pungi, eksperimentaalmüra ja šansooni vahelisel eikellegimaal. Nende post-koreograafiliste elementidega pikitud esinemistel hägustuvad rokikontserdi ja antiiktragöödia vahelised piirid.

Majakovski kombel on nad ülimalt teadlikud sõna jõust, ent ei kasuta seda mitte Vene hinge sügavates labürintides otsetee rajamiseks, vaid vene-, inglise- ja prantsuskeelseteks sugestiivseteks mõistukõnedeks. Ka nende viimane videosingel, Youtube’is üle kolme miljoni korra vaadatud „Страшно” („Hirmus”) kubiseb krüptilistest sümbolitest. Kas kusagil kõigi nende kihtide all on peidus ka selge sõnum, jäetakse kuulaja-vaataja enda otsustada.

„Rokkmuusika on nagu religioon,” ütles bändi laulja ja ideoloog, hüpnootilise pilguga kunstiteadlane Nikolai Komjagin briti muusikaveebile Gigwise antud intervjuus. „Nagu kogu kunst, sisendab rokkmuusika inimestele tunde nagu oleks nende elus midagi olulist. Kuid targemad mõistavad, et võib-olla polegi midagi olulist olemas.”

Üritus Facebookis.