90ndate algusest nõukogudeaegsetel süntidel helisid kütnud Out-Or segab vana kooli acid’it, pulbitsevat reivikultuuri ja modernseid gruuve ning pakub õige pea uut muusikat.

Out-Or. Foto: Tanel Tero

Räägi lühidalt, kes on Out-Or?

Out-Or on elektroonilise muusika produtsent, kes on tegelenud sellega tänaseks üle 20 aasta. Hobisid ja igapäevaseid toimetamisi on erinevaid. Oluline on leida sisemine tasakaal. Vahelduseks muusikale olen ehitanud mõned süntesaatorid ning toimetan oma maakodus Lõuna-Eesti metsade vahel.

Millise loo peale ütlesid, et vot nüüd tahan ise muusikat teha?

Teadlikult olen kuulanud muusikat 80ndate keskpaigast alates, kui olid aktuaalsed breiktantsu „esimene laine” ja italo disco. Sel ajal levisid salvestatud helikassetid käest kätte ja neil leidus palju muusikat, mille puhul ei olnud jälgegi esitajatest ega lugude pealkirjadest. Enamasti oli see instrumentaalne süntesaatorimuusika koos skrätsingute ja rohkete space-efektidega. See oli aeg, mil tekkis tunne, et tahan ise midagi analoogset teha, kuid tehnilised võimalused olid selleks olematud ja nii jäi see oma hetke ootama.

Sina kui tugeva vana kooli kogemusega artist oskad ehk vastata küsimusele, kas tänapäeva olemasolevate produtseerimisvõimaluste üleküllus on loomingule hea või halb? Olen kuulnud, et sa ise tegid omal ajal muusikat kassettidega.

Tehnilised võimalused teevad inimesed mugavaks, kuid siin on igaühe enda otsustada, milliseid meetodeid ta kasutab. Meeles tuleb pidada ka seda, et ega tehniline üleküllus sinu eest midagi ära ei tee. Paljud olulised lood on tehtud väga minimaalsete ja piiratud vahenditega. Sain oma esimese süntesaatori 1989. aastal ning kuna trummimasinaid ega sämplerit ei olnud (sellest ei osanud unistadagi, sämpler maksis mitme auto hinna), tuli leida alternatiive. Selleks sobisid kassettmakid ja grammofonid, mille sai siis teatud oskusi ja nippe kasutades muuta n-ö sämpleriks-luuperiks. Nii sai mitmeid kordi mikseri abil kassetilt kassetile salvestada ning iga kord süntesaatorilt või grammofonilt mõne saundi juurde lisada. Täna sellest rääkides võib see tunduda üsna uskumatu, kuid tehniliste võimaluste tõttu oli see ainuke lahendus midagi teha.

Mõni aeg tagasi oli su loomingus domineerivaks stiiliks juke. Kas vaimustus on endine? Mida stiil kui selline sulle endale pakub?

Minu põhiline looming on elektrooniline muusika, kuid väga paljude žanrite ja erinevatest aegadest pärit muusika kuulamine avaldab kindlasti mõju. Teatud elektroonilises võtmes olen teinud footwork’ile iseloomulikke rütme, aga see vaimustus ei ole kindlasti selline, mis domineeriks. Ma pole loomingus kunagi otseselt stiilidest lähtunud, vaid rohkem tehnoloogiast, kuidas midagi teha – kuidas käsitleda sämplerit, süntesaatorit, trummimasinat, kuidas näiteks noodid sequencer’is teatud sämplingute puhul graafiliselt töötavad jne. See inspireerib mind ja selle kaudu sünnivad lood.

Kas sinu aastatepikkune aktiivne sahtlisse (loe: SoundCloudi) tehtud looming hakkab tulevikus mingi formaadi kujul ka ilmet võtma?

Kuna olen suhteliselt pikalt muusikaga tegelenud, siis kogu selle aja jooksul on olnud erinevaid väljundeid. 90ndatel ilmusid mõned albumid kassettidel ning oli ka üksikuid kogumikke. 2000ndad aastad oli põnev aeg, sest siis tulid Myspace, SoundCloud jm. Tänu Myspace’ile ja sealt saadud kontaktidele olen avaldanud aastast 2008 digitaalsel kujul muusikat UK netileibeli Swishcotheque alt, nt „Mistra” (2008) ning „Analog Gentleman” (2011). Lähiajal on ilmumas ka kaks uut albumit leibelitelt Lejal Globe ning Virtual Urban Records. Ka SoundCloud on olnud täiesti omaette formaat muusika levitamiseks ja kuulamiseks. Olen sealt ise palju uut ja huvitavat avastanud.

Milline instrument/programm on sinu jaoks asendamatu?

Propellerheadi Reason 4.0. See programm võib küll paljude arvates „minevik” olla, kuid selle lihtsus ja piiratud võimalused on need, mis selle kasuks töötavad ja mulle sobivad.

Kui sul oleks võimalus teha koostööd ükskõik millise muusikuga maailmast, siis kes see oleks?

Ma olen muusikaliselt väga halb koostööpartner, ma ei tunne nooti ega oma teoreetilist ettevalmistust. Väga raske on sellisel juhul kellegagi ühist keelt leida ning muusikalist koostööd sooritada.

Kuidas hindad hetkeseisu eesti elektroonilise muusika maastikul?

Tõenäoliselt pole päris hästi kõigega kursis, mis Eestis toimub, kuid uusi ja huvitavaid artiste on. Äärmiselt positiivne on minna plaadipoodi ning soetada kodumaist elektroonilist muusikat, mis on ka mujal maailmas konkurentsivõimeline.

Nimeta mõned hetke lemmikartistid?

Ultrademon, Jodey Kendrick, The Bug, Luke Vibert, Wisp, FaltyDL, Lone.

https://soundcloud.com/out-or/oson-9