Arvustus: „Giselle” (Rahvusooper Estonia)

Rahvusooper Estonia tõi lavale helilooja Adolphe Adami balleti „Giselle”, mille muusika koos originaalkoreograafiaga valmis juba üle 170 aasta tagasi.

Samavõrd kui määratluse „klassika” alla võib mahtuda erinevaid kultuurižanre, võib see teadupoolest kõnetada publikut igal ajal erineval moel. Kuidas näeb kirjandus-, muusika-, filmi-, kunsti-, teatri- ja balletiklassikat 21. sajandi noorus? Nagu ikka, soovitame võtta äärmise tõsidusega!

Adolphe Adami ballett „Giselle” Rahvusooperis Estonia. Foto: Harri Rospu

Rahvusooper Estonia tõi lavale helilooja Adolphe Adami balleti „Giselle”, mille muusika koos originaalkoreograafiaga valmis juba üle 170 aasta tagasi. Estoniasse kogunes hulk julgeid tegelasi Inglismaalt, kes soovisid kõik teosele midagi juurde lisada. Suurelt ette võetud projekt jõudis lavale sama võimsalt kui iga teine RO Estonia üritus.

Šampanjaklaaside kõlisedes tänati toetajaid ja koostööpartnereid ning räägiti paremast tulevikust. Lavastus ise on täiesti romantismiaegne, lavakujunduses kasutatud elemendid viitavad kättesaamatule ilule ja jumalaarmastusele, mida rõhutavad ohtrad taevamotiivid. Isegi majake laval ei esinda uudsust ega elamiskõlbulikkust, olles löödud kokku vaid paari naelaga. Tantsijate kostüümide värvid on esimese vaatuse jooksul erksad, tõenäoliselt härrasrahva hästi hoitud kangastest tantsukõlbulikeks rõivasteks ümber tehtud. Teise vaatuse alguses tuleb aga valmistuda pettumuseks, sest kõik kostüümid on tuhmunud ning lilled tantsijate peas juba teist sajandit kuivanud. Hoolimata muudest viltu läinud visuaalsetest teguritest tuleb avaldada kiitust Estonia trupile, kes tantsis 19. sajandi puudulike võimaluste kohta suurepäraselt ning ennastunustavalt. Eriti paistsid silma meeste kõrged hüpped ning naiste kohaltatsumised – kõik täiesti sünkroonis ka seal, kus polnud vaja. Täiuslikku kambavaimu näitas üles orkestergi, kes hoolimata dirigendi vastupanust suutis endale kindlaks jääda ning publiku meloodiaga kaugele Prantsusmaale viia.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Klassikaline muusika end igaühele kätte ei anna
Kärt Ruubel. Foto: Kaupo Kikkas
Kärt Ruubelil ilmus 8. jaanuaril debüütalbum, mida esitletakse 17. jaanuaril Mustpeade majas.
5 min

Klassikaline muusika end igaühele kätte ei anna

Klassikaline muusika ei hoia enam kümne küünega kinni kontserdisaalide seintest ning põimub hoogsalt uute trendidega, kuid paljudele meist jääb suur osa sellest siiski endiselt mõistetamatuks.
Sammud helitöö eluteel
Illustratsioon: Carmen Triini Tälli
Illustratsioon: Carmen Triini Tälli
13 min

Sammud helitöö eluteel

Küllap aimame kõik, et heliteoski ei teki tühjale kohale, ei tule taevast ega tuulest (jne), vaid sünnib ikka töö ja harjutamise tulemusel ning mitmete inimeste koostöös. Selle „teose sünni” protsessi etappe palusimegi valgustada erinevail praktikutel.
Müürileht