Olev Muska – Laulik-elektroonik

Vaimses mõttes on Välis-Eesti kontinent suure laamana endiselt siiapoole hulpimas ja meie ühine ürgmanner on alles moodustamisel.

Vaimses mõttes on Välis-Eesti kontinent suure laamana endiselt siiapoole hulpimas ja meie ühine ürgmanner on alles moodustamisel.

Vaimses mõttes on Välis-Eesti kontinent suure laamana endiselt siiapoole hulpimas ja meie ühine ürgmanner on alles moodustamisel. Frotee Records kui eesti plaadifirmade Jakob Hurt on selle protsessi tarbeks ühe elektroonilise pärimuse pusletüki vinüülile pressinud, nii et austraalia-eesti multimeedik Olev Muska oleks seal justkui ise oma ihade, igatsuste ja kinnisideedega looper’is keerlemas. Paguluses sündinuna puudusid tal mälestused kodumaast ning nende asemele kerkis kogukondlikult loodud imaginaarium. Muska kunstnikuloomus ei lubanud siiski väliseesti retoorikat üks ühele omaks võtta, vaid nõudis isiklikumat ja omanäolisemat tunnetust, mille ta leidis visuaalsete ja tehniliste katsetuste audiofiilsel ühendamisel. See, et Muska pistabki päriselt „Tuljakule” pommi alla ja sõna otseses mõttes „Viru valssi” veeretab (nagu laulusalm tõele au andes ju üles kutsub), tema diskograafiaga kursis olevaid muusikasõpru ilmselt ei üllata. Küll aga panevad värsket kogumikku kuulates kõrvu kikitama lo-fi-labori eksperimendid ja südantlõhestavaks disainitud distortion. Muskal kipuvad näpud ka polürütmia ja oriendi heliredelite sahtlites sobrama, ent villalõhnalised kindakirjadega käpikud jäävad algusest lõpuni siiski kätte. Kogumiku A-poolel on lühemad kulgemised ja variatsioonid, B-poolel aga pikemad vormikatsetused, lõpuloona suisa terve 1983. aastal ilmunud ja nüüdseks rariteetne kassett „Tantsi! Tantsi!”. Muska jauramile oleks justkui laser külge keevitatud ning Ingrid Slameri lauldud „hõissassad” ja „trallallaad” on sumedad ning ekstaatilised, nii et see austraalia-eesti kama viib ka tõrksa trippima. Kogumikul on kuulda estotroonika esimese tulemise võlu ja valu ning julgest pealehakkamisest sündinud lood õhetavad elevusest ka nüüd, neli aastakümmet hiljem.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Riiakate muusikaäri juhib armastus
5 min

Riiakate muusikaäri juhib armastus

Lõunanaabrite väikeplaadifirma I Love You Recordsi eestvedajad räägivad, kuidas label alguse sai, millistel põhimõtetel see toimib ning millise valemi järgi nad oma tulevased hoolealused ära tunnevad.
Plaadiarvustus: Esto-muusika: Ulgu-Eesti leviplaadid 1958–1988 (Mortimer Snerd, 2015)

Plaadiarvustus: Esto-muusika: Ulgu-Eesti leviplaadid 1958–1988 (Mortimer Snerd, 2015)

Paljude tänavusele melosuvele on lisanud värvi vaimustus „Esto-muusika” valdavalt vähetuntud või lausa tundmatute helindite üle, aga kindlasti on selle kolmikplaadi mõju kestvam. Kui „Ulgu-Eesti” kirjanduspärandit on juba aastakümneid uuritud ja taasüllitatud, siis pagulaspopi…
Väike väliseesti vinüüli välimääraja
Jüri Lipp. „Laul Sinule…” (1968)
10 min

Väike väliseesti vinüüli välimääraja

Väliseesti kirev muusikamaailm on plaadimaaklerite ja -kollektsionääride seas üha enam hinda läinud. Selle hulgast leiab nii esimese eestikeelse rokiplaadi, Rolling Stone’ilt kiitust saanud helisid kui ka psühhedeeliaga palistatud biite.
Müürileht