Uus eesti biit: Viktor Kuu

Eesti tumemuusikaskeene on saanud rikkamaks Viktor Kuu nimelise duo võrra, mille saksakeelseid laulusõnu saatvad helimaastikud valgusega liialdama ei kipu.

Eesti tumemuusikaskeene on saanud rikkamaks Viktor Kuu nimelise duo võrra, mille saksakeelseid laulusõnu saatvad helimaastikud valgusega liialdama ei kipu.

Foto: Evert Palmets

Teie Facebooki bändilehe tutvustuses on kirjas, et Viktorit pole olemas. Rääkige, kes on see salapärane Viktor Kuu?

Aldo Jakovlev: Viktor Kuu on pigem sümbol, miski, mis kehastab paneelmajakorteri seinalt kooruvat tapeeti ning igapäevarutiini masenduses otsingut millegi tundmatu ja võõra järele.

Uku Õunapuu: Täpset vastust on raske anda. Arvatavasti on Viktori lõplik olemus meile endalegi veel teadmata. 

Teie laulude sõnad on enamasti saksakeelsed ja välja on toodud ka sarnasust Neue Deutsche Welle ning Beneluxi maade 80ndate alguse minimal wave’i ja darkwave’i kõlapildiga. Milline on teie suhe selle aja muusikaga ja miks on saksa keel nii tugevalt Viktor Kuu identiteedi osaks saanud?

U.Õ.: Tolle ajastu Beneluxi ja Saksa wave-muusikas on mul kindlasti veel lugematu arv pärle avastamata, kuid olen kursis nende piirkondade tuntud nimede ja heliliste taotlustega. Beneluxi maade tumemuusikast rääkides ei saa jätta mainimata hiljuti Eestis esinenud Clan of Xymoxit, kellelt oleme heliliselt kindlasti üksjagu inspiratsiooni ammutanud. Neue Deutsche Welle’ga seoses tooksin välja veel sellised artistid nagu Liaisons Dangereuses, Der Plan, D.A.F. jt. Otsus kirjutada Viktor Kuule muusikat saksa keeles ei olnud isegi sedavõrd teadlik, vaid pigem loomulik asjade kulg – kirjutasin lugudele instrumentaalid ja katsetasin paralleelselt erinevate sõnadega, kuni mingil hetkel oligi valminud terve albumi jagu muusikat saksakeelse lüürikaga. Praegu ei kujutaks Viktor Kuu muusikat mõnes teises keeles ettegi. Samuti lisab muusikale eraldi väärtust see, et suur osa kuulajatest ei saa sõnade tähendusest täielikult aru. (Naerab

Eestis on teiesuguste wave-artistidega lood pigem tagasihoidlikud, samal ajal kui maailmas on näiliselt taas kõiksuguse synth-, dark– ja muu wave’i hiilgeaeg. Miks meil sellist muusikat nii vähe tehakse?

A.J.: Ma arvan, et me ei täida meelega mingit auku, aga on lihtsalt juhtunud, et just sellise atmosfääri tekitamine muusikaga ei ole nii populaarne.

U.Õ.: Üleüldiselt kipub ka mujal maailmas olema darkwave siiski pigem niši poole kalduv fenomen, mida hindavad rohkem kindlad ringkonnad. Vaatamata sellele on üks kõige kõvem ja professionaalsem kohalik üritustesari Beats From The Vault seadnud oma tähelepanu keskmesse suuresti just tumedamad elektronmuusika stiilid, sealhulgas darkwave’i ja selle sõsaržanrid. Artistidest tuleks mainida kindlasti ära Beatsi enda Forgotten Sunrise, Bedless Bones, Eestis resideeriv Lunacy Of Flowers jt. 

Teie esimese kauamängiva pealkiri on lakooniline „Tot”, eesti keeles „surnud”. Rääkige natuke lähemalt selle esimese plaadi sünnist ja peamistest teemadest, mis teie muusikat kannavad?

U.Õ.: Albumi fookuses on emotsionaalne isolatsioon ning see mõtiskleb materiaalse ja abstraktse maailma omavahelise kauguse üle. Pealkiri „Tot” sümboliseerib nende kahe maailma vahel paiknenud seose kaotamist ja võtab neid kui täiesti eraldiseisvaid nähtusi. „Toti” puhul oli tegemist kindlasti mingisse suuremasse vahepunkti jõudmisega. Olin varem küll enda eelmiste projektidega väiksemaid albumi moodi kogumeid SoundCloudi üles laadinud, kuid „Toti” kirjutades oli olemas visioon ning muusika olemus ja mõttestik omandanud uue dimensiooni. Albumi esimesed lood sündisid juba 2020. aasta alguse poole ja olid inspireeritud tollal kuulatud tumedamatest wave-artistidest. Hiljem valminud lugudes on rohkem katsetusi katkiste salvestiste ja kaugete helimaastikega.

Uku, sul on ka teine projekt 0rt, mis on kaldu hoopis alternatiivsema tantsumuusika poole. Mis sind elektroonilise muusika puhul enim köidab?

U.Õ.: Elektroonilise muusika kui sellise puhul hindan enim lõputuid võimalusi heli kujundamisel ja pean lugu pigem selles vallas reeglite rikkujatest. 0rti loominguga proovin olla liikuvuses ning vältida ühe ja sama kordamist. Saan elada välja stiililist püsimatust, mida toetab n-ö varem kirja pandud reeglite puudumine. Täna teen üht, homme teist ning järgmine samm on sageli ka endale üllatuseks.

Mis Viktor Kuu edasised plaanid on?

U.Õ.: Esimesest albumist on praeguseks möödas pea poolteist aastat ja vahepeal on tekkinud üksjagu uut materjali. Praegu tegeleme kontsertide kõrvalt värske materjali kallal töötamisega ning on lootust kogeda uut kauamängivat juba järgmise aasta alguses. Lugusid tulevaselt albumilt saab kuulda lähiajal mitmetel kontsertidel nii Tallinnas kui ka Tartus.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Uus eesti biit: Bedless Bones

Uus eesti biit: Bedless Bones

Artistinime Bedless Bones all tegutsev Kadri Sammel tegeleb oma esimesel sooloalbumil „Sublime Malaise” haiguse kui metafooriga.
Bedless Bones – Bending the Iron Bough (2021)

Bedless Bones – Bending the Iron Bough (2021)

Bedless Bonesi „Bending the Iron Bough” võiks hästi sobida heliribaks mõnele kummastavale Skandinaavia mõrvamüsteeriumile.
DJ-ankeet: 4-got-10
Foto: Kadri Sammel
5 min

DJ-ankeet: 4-got-10

DJ-nime 4-got-10 („four-got-ten”) taga peidab end Anders Melts. Melts on vedanud 90ndatest saati tumemuusika tantsupidu Beats From The Vault, lööb kaasa outdustrial’i/darkwave’i bändis Forgotten Sunrise ja vana kooli death metal’i koosluses Deceitome ning tuli mõni aeg tagasi välja ka isikliku techno-projektiga Kirurg.
Müürileht