Baltimaade sümbolistid Kumu kunstimuuseumis

Neljapäeval, 11. oktoobril kell 18.00 avatakse Kumu kunstimuuseumis näitus „Vabad hinged. Sümbolism Baltimaade kunstis”. Kolme Balti riigi koostöös sündinud kõrgetasemeline näitus oli esmalt eksponeeritud Pariisis Orsay Muuseumis ja selle peakuraator on prantsuse väljapaistev sümbolismiuurija Rodolphe Rapetti.


Neljapäeval, 11. oktoobril kell 18.00 avatakse Kumu kunstimuuseumis näitus „Vabad hinged. Sümbolism Baltimaade kunstis”. Kolme Balti riigi koostöös sündinud kõrgetasemeline näitus oli esmalt eksponeeritud Pariisis Orsay Muuseumis ja selle peakuraator on prantsuse väljapaistev sümbolismiuurija Rodolphe Rapetti.

Janis Rozentāls „Kevadlaul“, 1901, Läti Rahvuslik Kunstimuueum. Foto: KUMU

Näitusel on esindatud ligi 150 teost Baltimaade kunstiloo märgilistelt autoritelt 19. sajandi lõpust kuni 1930. aastateni. Näha saab Janis Rozentālsi, Vilhelms Purvītise, Mikalojus Konstantinas Čiurlionise, Kristjan Raua, Nikolai Triigi, Konrad Mägi, Oskar Kallise jpt Eesti, Läti ja Leedu kunsti suurnimede loomingut nelja Balti muuseumi – Läti Rahvusliku Kunstimuuseumi, Eesti Kunstimuuseumi, Leedu Kunstimuuseumi ja M. K. Čiurlionise nimelise Rahvusliku Kunstimuuseumi – kogudest.

Näitus toob välja Baltimaade 20. sajandi alguse sümbolistliku kunsti erijooned. Ühelt poolt asusid siinsed noored kunstnikud avastama Euroopa kaasaegseid kunstisuundi, kuid tundsid samas hingelähedust oma rahvusliku identiteedi loomise püüdlustega. Nende kunstis on sageli põimunud rahvusvaheline kunstikeel ning koduse rahvakunsti ja suulise pärimuse märgid. Euroopast toodi kaasa loominguvabaduse idee ja usk kunsti mõjujõusse väljendada inimeses peituvaid vaimseid tasandeid.

Näituse kolm põhiteemat – „Müüdid ja legendid”, „Hing” ja „Loodus” – väljendavad kunstnike vaimustumist romantilistest jutustustest, inimese individuaalsest sisemaailmast ja loodusmüstikast. Kunstnikud süüvisid oma kodumaa jutustuste maailma ja otsisid muistsete lugude tõlgendamise võimalusi kaasaegses kunstikeeles.

Konrad Mägi „Norra tütarlapse portree“, 1909, Tartu Kunstimuuseum. FOTO: KUMU

Näitusega kaasneb mahukas eesti- ja ingliskeelne kataloog. See on esimene põhjalik käsitlus Baltimaade sümbolismist, mille juhatab sisse Rodolphe Rapetti essee „Terra incognita”. Rapetti essee on kantud ambitsioonist tuua Baltimaade kunstnike looming, mida autor hindab unikaalseks nähtuseks sümbolismi rahvusvahelises kontekstis, laiemalt Lääne-Euroopa kunstipubliku teadvusesse. Lisaks rikkalikule pildimaterjalile sisaldab kataloog näitusel eksponeeritavaid teoseid tutvustavaid tekste kolme Balti riigi kunstiuurijatelt.

Näitust „Vabad hinged. Sümbolism Baltimaade kunstis” on toetanud Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium ja see on osa Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva rahvusvahelisest kultuuriprogrammist. Näitus oli Orsay Muuseumis Pariisis avatud käesoleva aasta aprillikuust juulini ja kogus ligi 250 000 vaatajat.

Eesti Kunstimuuseumi välisnäituste kava algas eelmisel aastal koos Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise algusega. Välisnäituste projekti raames jõudis Eesti Kunstimuuseumi ja Eesti Vabariik 100 koostöös Brüsseli Bozari kunstikeskusesse Eesti kaasaegse kunsti näitus „Ekraani arheoloogia” ja Rooma Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporaneasse näitus „Konrad Mägi”. 2018. aasta alguses eksponeeriti Rahvusgaleriis Washingtonis ja seejärel juba Kumu kunstimuuseumis suurnäitust „Michel Sittow. Eesti maalikunstnik Euroopa õukondades”. Novembris on ees ootamas väljapaneku „Piiripoeetika. Eesti kunst 1918–2018” avamine Tretjakovi galeriis Moskvas.

Lisainfot nii näituse kui publikuprogrammide kohta leiab näituse kodulehelt.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Näitus „Kurja lillede lapsed. Eesti dekadentlik kunst” kompab ilusa ja inetu piire
Eduard Wiiralt „Naine kolbaga” (1916, tušš, akvarell), Eesti Kunstimuuseum
5 min

Näitus „Kurja lillede lapsed. Eesti dekadentlik kunst” kompab ilusa ja inetu piire

KUMUs on parasjagu avatud Lola Annabel Kassi kureeritud ja Liina Siibi kujundatud näitus, mis annab Natalie Mei, Oskar Kallise, Eduard Wiiralti, Nikolai Triigi jpt kaudu põhjaliku ülevaate dekadentlikest näidetest eesti kunstis.
Arvustus: Kumu jalamatt kui mõttekoht
Franziska Opel „Sõber”. Foto: Franziska Opel
Franziska Opel „Sõber
1 min

Arvustus: Kumu jalamatt kui mõttekoht

Parasjagu käimasoleval festivalil „Saksa kevad” laotub KUMU sisehoovis vaatajate jalge alla Hamburgist pärit kunstniku Franziska Opeli installatsioon „Sõber”, millel tuleb enne muuseumisse astumist jalad puhtaks pühkida.
Müürileht