Kino Sõpruse pühapäevane filmiklassika sari „Püha Sõprus” on pühendatud aprillikuus Bill Murray loomingule. 

Kaader filmist „Tõlkes kaduma läinud” 

Bill Murray aprill algab 3. aprillil Harold Ramise debüütfilmiga „Caddyshack”, 10. aprillil linastub „Veealune elu Steve Zissouga” („The Life Aquatic with Steve Zissou”), 17. aprillil „Tõlkes kaduma läinud” („Lost in Translation”) ja viimasena 24. aprillil Harold Ramise „Lõputu küünlapäev” („Groundhog Day”).

Bill Murray

William James Murray on sündinud 21. septembril 1950. aastal Evanstoni linnas Illinois’ osariigis. Tal on kaheksa venda-õde ja nad kasvasid üles iiri katoliiklaste perekonnas. Bill veetis oma suved golfiväljakutel taskuraha teenides, et maksta oma hariduse eest, ja oli laulja kooliaegses rokkbändis Dutch Masters. 20. eluaastate keskel kolis ta New Yorki, et proovida teenida leiba koomikuna, mis ka õnnestus. Ta sai tööd telesaates „Saturday Night Live”, millele järgnes 1979. aastal esimene peaosa täispikas mängufilmis „Lihapallid” („Meatballs”). Nii sai alguse tema esimene loominguline periood Hollywoodis, mis on suuresti seotud komöödiate ja koostööga Harold Ramisega. 

Kogu karjääri vältel on Bill Murray paistnud silma Hollywoodi-vastaste hoiakutega, kuna ta ei ole viitsinud teha kaasa staaride ja stuudiosüsteemide mänge. Tal pole olnud kunagi oma agenti. Selle asemel kasutab ta töötelefoni, mille number on salajane ja levib ainult suust suhu. Ehk selleks et saada Bill Murray oma filmi mängima, tuleb leida 1-800 algusega number ja nii kaua helistada, kuni ta vastu võtab. Just nõnda proovis Sofia Coppola aasta aega järjest Bill Murrayt filmi „Tõlkes kaduma läinud” peaossa saada ja kui see lõpuks õnnestus, polnud Murray nõus lepingule alla kirjutama, vaid andis üksnes suusõnalise lubaduse, et ta tuleb Tōkyōsse kohale.

Koostöö Harold Ramisega – „Caddyshackist” „Lõputu küünlapäevani”

Murray esimene peaosa oli Ramise kirjutatud komöödias „Lihapallid”, järgmisena kehastas ta Hunter S. Thompsonit Art Linsoni filmis „Kus hulgub pühvel” („Where the Buffalo Roam”), enne kui ta asus kehastama sõjahullu ohutuseksperti filmis „Caddyshack”. See on ameerika komöödiaklassikasse kuuluv linateos, mille tegevus toimub eksklusiivse golfiklubi perfektselt niidetud murul ja rikkuritest kubisevates kokteilibaarides. Filmi stsenaariumi kirjutas Bill Murray vend Brian Doyle-Murray ning see põhineb vendade ja Harold Ramise ühistel mälestustel suvedest, mis veedeti golfiväljakutel taskuraha teenides. „Caddyshack” oli Bill Murray esimene kassahitt, mis pani suuresti aluse tema karjäärile ning tõi talle kuulsuse tema ekstsentriliste ja meeldejäävate osatäitmistega. Murray lõi kaasa ka Ramise kirjutatud „Tondipüüdjates” („Ghostbusters”) ja proovis kätt kaasstsenaristina oma esimese draamarolli juures filmis „Habemenoa ots” („The Razor’s Edge”), mis oli täielik läbikukkumine ja mille järel Murray tegi nelja-aastase loomingulise pausi, et Sorbonne’is filosoofiat ja ajalugu õppida.

Ramise ja Murray järgmine koostöö jäi paraku ka nende viimaseks, aga oli mõlema karjääri üks silmapaistvaimaid töid, nimelt 1993. aasta „Lõputu küünlapäev”. Murray kehastab Phil Connorsit, ülbet ja küünilist Pittsburghist pärit ilmaennustajat, kes käib igal aastal Punxsutawney väikelinnas 2. veebruari küünlapäeval metsümiseja päeva festivalist ülekannet tegemas. Phil vihkab seda ülesannet ja tahab linnakesest kiiremas korras jalga lasta, aga saatusel on temaga teised plaanid… Ta satub ajasilmusesse, mille tulemusena ta peab elama lõputult läbi sedasama päeva koos reportaaži ja väikelinna inimestega. 

See on erakordselt hästi õnnestunud teos, mida peetakse üheks 1990. aastate ameerika kino maamärgiks ja igas mõttes universaalseks filmiks, mis sobib vaatamiseks alates 7. kuni 107. eluaastani. Filmi läbiv lunastuse otsimine sisemise muutuse teel on teinud „Lõputust küünlapäevast” pea teadusliku uurimisobjekti väga paljude kogukondade jaoks kristlastest kuni psühhiaatriteni, kes soovitavad filmi oma patsientidele, et aidata mõtestada sõltuvustsüklist väljatulekut. Bill Murray on nimetanud filmi üheks oma parimatest töödest ja selle sisu on niivõrd sügavalt ameerika kultuuri juurdunud, et fraas „Groundhog Day” on läinud käibele korduvate ebameeldivate monotoonsete tegevuste kirjeldamiseks, mis on eriliselt päevakorral seoses COVID-pandeemiast tingitud rutiinse eraldatustundega, kus kõik on väliselt muutumatu ja murrang saab sündida üksnes oma sisemusest jõudu ammutades.

Bill Murray ja USA autorikino kullavaramu

Teised kaks filmi aprilli pühapäevade programmist kuuluvad 21. sajandi ameerika autorikino kullavaramusse: Sofia Coppola „Tõlkes kaduma läinud” ja Wes Andersoni „Veealune elu Steve Zissouga”. Pärast Ramisega partnerluse lõpetamist kaldus Murray aina enam indie-autorite poole ning ta on ise ühes intervjuus öelnud, et tunneb end kõige mugavamalt just Wesi, Sofia ja Jimiga (Jarmusch) koos töötades. 

Nendes kahes teoses teeb Bill Murray ilmselt oma ikoonilisimad rollid kurbade silmadega sarkastilise härrasmehena, kes suudab olla ühel ajal koomiline ja traagiline. Tema tegelastes on mingi ebaameerikalik siirus, mis väljendub eriti hästi just koostöös nimetatud autoritega. Bill Murray on näitleja, kes parimatel päevadel suudab panna vaataja pea iga oma liigutusega muigelsui kaasa elama ja just seda tunnet tahabki Sõprus aprillikuus oma publikule pakkuda.

Bill Murray aprillikuu pühapäevadel Kinos Sõprus (kõik filmid linastuvad eestikeelsete subtiitritega)

3. aprillil „Caddyshack

10. aprillil „Veealune elu Steve Zissouga

17. aprillil „Tõlkes kaduma läinud”24. aprillil „Lõputu küünlapäev