Ebamugavad teadmised Ida-Euroopa kunstis

Kolmapäeval, 17. mail kell 15–19 toimub Eesti Kaasaege Kunsti Muuseumis ingliskeelne seminar, mis lähtub möödunud aastal ilmunud raamatust „Arhiivid ja allumatus. Visuaalkultuuri muutuvad taktikad Ida-Euroopas” ning üritab sellest sammu edasi astuda, keskendudes „ebamugavatele teadmistele” Ida-Euroopa kunsti kontekstis.

Kolmapäeval, 17. mail kell 15–19 toimub Eesti Kaasaege Kunsti Muuseumis ingliskeelne seminar, mis lähtub möödunud aastal ilmunud raamatust „Arhiivid ja allumatus. Visuaalkultuuri muutuvad taktikad Ida-Euroopas” ning üritab sellest sammu edasi astuda, keskendudes „ebamugavatele teadmistele” Ida-Euroopa kunsti kontekstis.

Neeme Külm, „Maja”, 2014, EKKM. Foto: Anu Piirisild

Neeme Külm, „Maja”, 2014, EKKM. Foto: Anu Piirisild
Kaader EKKMi näituselt „MUST MAJA. Märkmeid arhitektuurist”. Teose autor on välkloengu üks esinejatest kunstnik Neeme Külm.

Ebamugavad teadmised tähendavad vastasseisu, mille kutsuvad ellu pildid või faktid, millel on mingis paigas keerukas tähendus, ja mis tekitavad meis segadust, kaotsiminekut, oskamatust edasi elada. „Ebamugavate teadmiste” kontseptsioon pärineb Kanada haridusteoreetikult ja museoloogilit Roger I. Simonilt ning seda on hiljem edasi arendatud.

Eleonore de Montesquiou räägib oma uuest käimasolevast projektist, mida ta teeb koos põgenikega, keda praegu Eestis kinni peetakse. Ta räägib sellest, kui suurt tähtsust omab Eesti-Vene piir paljude inimeste jaoks, ja tõmbab paralleeli sellega, kuidas möödunud sajandil põgeneti sama piiri kaudu Nõukogude Venemaalt.

Solvita Krese räägib George Sorose pärandist Ida-Euroopa kaasaegses kunstis, keskendudes Läti kontekstile ja ebamugavatele teadmistele, mis selle kaudu kunstivaldkonnas avanevad. Kuidas läheneda Sorose arhiividele kriitiliselt?

Sezgin Boynik räägib raamatust „Rahvuslus ja kaasaegne kunst: kriitiline õpik” (2007, toimetajad Sezgin Boynik ja Minna Henriksson), selle kontekstist ja inspiratsiooniallikatest. Selle raamatu eesmärk oli problematiseerida kaasaegse kunsti panust natsionalistlikesse ideoloogiatesse. Boynik räägib ka 2000ndate alguse Balkani teemaliste näituste rollist ja sellest, kuidas nad on panustanud kunstist arusaamisse.

Liisa Kaljula räägib oma 3-kuulisest residentuurist New Jerseys, Norton ja Nancy Dodge kollektsiooni juures. Tegemist on silmapaistva Ida-Euroopa kunsti koguga, mis moodustus tükk haaval Nõukogude Liidu kunstist. Kaljula arvates on see kollektsioon üheaegselt nii inspireeriv kui meeleheidet valmistav.

Seminari modereerivad Margaret Tali ja Tanel Rander.

Loe lisa ürituse Facebooki lehelt.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Nostalgia võim
Terve Ida-Euroopa on täis inimesi, kes unistavad kohtadest, kus nad ise ei ela. Foto: Kaarel Nurk
Terve Ida-Euroopa on täis inimesi, kes unistavad kohtadest, kus nad ei ela.

Nostalgia võim

Ka idaeurooplases võib Nirvana kuulamine igatsust tekitada, olemata ise 90ndate USA grungekultuuri kogenud – see on üks näide, kuidas postsovetlike riikide inimesed kipuvad elama keha idas, aga pea läänes, kirjutab Tanel Rander oma näitust „Kolmas tee” saatnud essees.
Kuradi reha
Tanel Rander. Foto: Patrik Tamm
Tanel Rander.
8 min

Kuradi reha

Lennureisijate kohalolutunne moondub transiitkoridores järgmist starti oodates nii, et nad ei suuda kodus enam rahu leida, käivad ringi nagu kuutõbised ning unustavad emakeele.
Müürileht