Kohalik bassimuusikale keskendunud plaadifirma Kelder, mis on nüüdseks tegev olnud juba kaheksa aastat, ilmutab 14. novembril elektroonilisele muusikale keskendunud kogumiku „Keldrist kõlab trummi ja bassi vol. 2”, mis teeb 30 erineva loo ning mitme erineva produtsendi loomingu kaudu ringi peale Eesti dnb-maastikule.

inZtance. Foto: J.P. Hion

inZtance. Foto: J.P. Hion

Plaadilt võib leida juba kohalikul skeenel kanda kinnitanud tegijaid kui ka artiste, kelle looming on seni liikunud vaid kitsamates ringkondades. Nii kohtuvadki kettal sellised nimed nagu Lu:k, Planeet, Rusty Mustard, Modest Intentions, Harrison, Abstract Detail, Käärkäsi ja paljud teised. Helid võnguvad plaadil vana kooli saundidest ja tumedatest atmosfääridest kuni tantsuplatsi väristavate biitideni välja.

Plaati esitluskontsert toimub homme, 14.novembril restoran-klubis PAI, kus valivad muusikat kogumikul esindatud produtsendid Abstract Detail, Audioholic, Bone, Coverk & Byte, Harrison, HeadRead, INSECT, Rusty Mustard ja Thing.

Müürileht andis sõna neljale plaadil esindatud artistile ja ühele duole, uurides, mis neid muusika tegemise juurde tõi ning mida nende looming endast kujutab.

inZtance

inZtance on elektroonilist, peamiselt bassipõhist muusikat viljelev artist, kodanikunimega Villem Hion, kes on sama pseudonüümi all teinud muusikat alates sajandivahetusest, nii et kohe saab selle nimega seonduvaid heliteoseid olema viieteistkümne aasta lõikes.

Muusika on saatnud Hionit suuremal või vähemal määral lapsest saati – läbi koolikooride ja bänditegemiste kuni vanema venna mõjutusel esimeste jungle’i-plaatide kuulamiseni välja. „Terve Adam F’i „Colours” LP ja Goldie „Inner City Life” singel on siiamaani iga viimse kui millisekundini peas,” ütleb ta, lisades, et „loogiline jätk oli hakata püüdma seda eriti põnevat ja fresh’i muusikastiili kuidagi tabama, ja nii ta läks.”

inZtance’i artistinime alt tehtud muusikat kirjeldab mees kui elu jooksul kõikide meeltega tajutud ja mällu talletunud hetkede, tunnete ja kogemuste helilist ilmingut: „Väga oluliseks ajendiks on olnud soov maalida selliseid helinarratiive, mis joonistaks kuulajaile ka ereda visuaalse kujutluspildi. Muusika on minu jaoks huvitaval kombel ühelt poolt universaalne, aga samas ka ülimalt isiklik. Iga lugu tehes kerkib mul vaimusilma väga kindel jutustus – spetsiifiline tunne ja olustik – aga kellegi teise jaoks võib sama teost kuulates see narratiiv olla hoopis midagi muud. Seega seniks, kuni kuulaja jaoks minu muusikat kogedes mingigi kujutluspilt tekib, võin ma tehtuga rahule jääda.”

Sellise muusikalise ideoloogia jaoks inspiratsiooni leidmiseks on Hion enda sõnul olnud aastaid huvitunud filmikunstist, filmimuusikast ning filmidega pahatihti seonduvatest muusikastiilidest, nagu näiteks ambient ja süvaelektroonika (Brian Eno, Harold Budd, Robin Guthrie, Vangelis jt.). Suureks mõjutajaks on talle samuti olnud sci-fi ja populaarteaduslikud raamatud ning lapsepõlvest hinge jäänud 80ndate muusika (Phil Collins, Nik Kershaw, Sade, kogu „Miami Vice’i” seriaali diskograafia jne.), aga ka lihtsalt kõik meid ümbritsev. „Kogu selle mõjutuste virvarri olen ma sidunud enda muusikas bassirohke helimaastikuga ja erinevaid temposid kompavate elektrooniliste rütmidega,” lisab ta.

Tegeledes jõudumööda inZtance’i loominguga, käib koostöö ka erinevate tegelastega Eestist ja mujalt, seda nii trummi ja bassi, dubstep’i ja bassimuusika kui ka funk’i sugemetega tempode rütmides. „Praegu proovime Thingiga valmis saada üht half-tempo lugu, millel lööb kaasa ka USA-st pärit mainekas vokalist nimega Frank Carter III. Teine põnev projekt on käsil trummi ja bassi kohaliku maestro ja heligeeniuse Definate’iga, kellega tegutseme nime all Faraway Frontiers.”

Hion tegeleb peale muusika ka visuaalmeedia helindamisega ning soovib selles vallas veel laieneda. 2015. aastal lõpetas ta nimelt Londonis antud eriala ülikooliõppe ning nüüd on õige aeg helivaldkonnas projektidega ka selle nurga alt tegeleda.

Ekva. Foto: Peep Pullerits

Ekva. Foto: Peep Pullerits

Ekva

Ekva on Jan Tali alias, mille all ta erinevat elektroonilist muusika teeb ning ka plaate mängib. Viimasega alustas ta 2003. aastal, proovides samaaegselt ka ise lugude tegemist, millest sündis esialgu palju remikse ja bootleg’e (ametlikult mitte avaldatud lugusid – M.M.). Muusikaliselt iseloomustab Ekvat kosmoselik atmosfäär ja vibe ning erinevad rütmid ja bass, mille tulemiks üsnagi erinevates külgedes paiknev elektrooniline muusika.

„Üritan vältida žanrimääratlusi ning teha midagi uut. Vahel on nii, et kui sellist lugu, mida tahaks mängida, ei ole, siis peab selle lihtsalt tegema,” kommenteerib Tali. Ekva settidest leiab alati palju edit’eid ja bootleg-remikse, mis võivad olla valminud vaid tunnid enne pidu.

Mehe sõnul ootab hetkel päris palju lugusid viimast viimistlust ning loodetavasti kuuleb osa uuest materjalist juba sellel aastal.

INSECT. Foto: Madis Liht

INSECT. Foto: Madis Liht

INSECT

INSECT on Sven Vertmanni alter ego, viis, kuidas koondada endasse kogunenud tundeid ning võimalus end loovalt väljendada. Peamiselt kuulub INSECT trummi ja bassi žanri alla, kuid luues on võimalused piiritud ning tihtipeale saab valmistatud träkke, mis liiguvad dnb-piiridest hoopis ambient’i või liquid / chillout house’i juurde.

Esimene kokkupuude muusikaga toimus INSECT-il juba 3–4-aastaselt ning nooremas eas õppis ta Tallinna Muusikakeskkoolis, kus oli loomulik kuuluda ka poistekoori.

„Vanemana tutvusin elektroonilisema muusikaga ning alguses ei teadnud ma dnb’st mitte midagi. Peamiselt kuulasin seda, mida raadios mängiti, kuigi silmnähtavalt rohkem tundeid tekitas näiteks see, mida tegi The Prodigy. Hiljem oli seltskonnas paar sõpra, kes kuulasid dnb’d ja sealt kaudu ma selle pisiku sain. Pärast mõnda lugu tekkis juba suur huvi ning mõne aja pärast sattusin olukorda, kus DJ-tamise, produtseerimise ja elektroonilise muusika kohta uurimine oli esimene asi, mida ärgates tegin. Sealt tuli kiirelt ka otsus elektroonilise muusika loomise ning kõige sellega seonduvaga tegelema hakata.”

Vertmann ütleb enda loomingu kohta, et see on omapärane, sihib puhtust produktsioonis ning on üldjuhul võimalikult kaugel mainstream’ist. Kõik elemendid on läbi mõeldud ning loodud teisiti kui neid tavapäraselt luua võiks. Näiteks tavaelus meid ümbritsevate saundide lindistamine ning nende hilisem kasutamine põhiinstrumentidena. INSECT-i toodang võib olla vaikne ja sügav, kuid vahel straight on, jump up stiilis klubi-dnb, see on miski, mis väljendab loo loomise ajal minu sees valitsevat emotsiooni.”

Hetkel tegeleb INSECT mitme uue projektiga, mille hulgas on mõned remiksid eesti artistide lugudest. Lisaks püsivad ideed teha midagi, mis jääks dnb-žanrist kaugemale ning kuhugi pole kadunud ka täiesti enda muusikalise templiga LP.

Coverk & Byte.  Foto: Mikk Kalamees

Coverk & Byte. Foto: Mikk Kalamees

Coverk & Byte

Produtsentide duo Coverk & Byte ehk vastavalt Erko Peterson ja Ragnar Arakas on endi sõnul nagu õde ja vend. Araka sõnul on tema süda terve elu trummile ja bassile kuulunud ning kui ta juhuslikult internetiavarustes Fruity Loopsi tarkvara otsa komistas, oligi esimene säde süüdatud. Ragnar tutvustas sama programmi ka Erkole ning üheskoos hakkas asi sujuvalt liikuma.

Inspiratsiooni leiavad Arakas ja Peterson filmimuusikast, erinevatest muusikažanritest ning elust enesest. Erkole meeldib rock ja indie, Ragnarile alternatiiv, metal ja Jackin’ house. Ehk kõik, mis kõrvale hea, on ka potentsiaalne allikas uuteks mõteteks.

Eeskujudest rääkides toob Erko eriti esile Metriku ja Ragnar mefjuse. Helidisaini poolelt tunnustavad mõlemad Noisiat, kuid märkimata ei saa jätta ka produtsentide duot Camo & Krooked, kellega neil aprillis tutvuda õnnestus.

Hetkel töötavad noormehed paari uue loo puruks kompressimisega ning koguvad uusi ideid.

Bone. Foto: Marko Mäestjärv

Bone. Foto: Marko Mäestjärv

Bone

Bone’i nime taga seisab Lõuna-Eesti juurtega, kuid tänaseks täielikult pealinnastunud elektroonilise muusika produtsent Marek Ratassepp, kes on erinevat muusikat produtseerinud pisut üle kümne aasta ning tunnustatud Raadio 2 DNB Uustulnuk 2012 tiitliga.

„Muusika on alati olnud minu elus tähtsal kohal. Keskkoolis tekkisid esimesed võimalused proovida seda ise elektrooniliselt luua ning pean siinkohal ausalt mainima, et mul puudub igasugune muusikaline koolitus. Tänu tuttavatele ja sõpradele, kes juba enne mind erinevate katsetustega alustasid, sain ka mina lõpuks kätt harjutada. Algus oli väga konarlik ning proovitud sai igasuguseid erinevaid muusikastiile. Esimesed kokkupuuted dnb’ga olid 2000. aastate alguses, kuid rohkem sügavuti hakkasin seda kuulama Tallinnas aastatel 2002–2003 ning umbes sel ajal sündisid ka esimesed katsetused,” räägib Ratassepp oma teest produktsioonini.

Bone’i loomingust leiab mehe enda sõnul väga erinevaid dnb alastiile: „Ma ei ole ennast kuidagi piiranud ning üldiselt loon muusikat selle põhjal, kuidas ennast antud hetkel tunnen või millist muusikat ma ise antud ajal kuulanud olen. Erinevad lood on ühest äärmusest teise. Pikad voolavad bassinoodid, südantlõhestav naisvokaal ja ülimahe trummikäik ning järgmisel hetkel mini-plahvatusi meenutavad trummid, pimedatest katakombidest kostuvad meesvokaalid ning bassikäik, mis vanainimesi nutma ajab,” kirjeldab Ratassepp värvikalt.

Hetkel on ta küll produtseerimises väikse pausi võtnud, et mõtteid koguda ning kõrva puhata, kuid lähitulevikus on oodata üksikuid radu selliste plaadifirmade alt nagu Broken Audio Recordings, Authentic Music ning uuel aastal soolo-EP Faded Musicu alt. Kindlasti näeb ja kuuleb teda plaate mängimas üritustesarjal Sublime.

*Sündmuse leiad Facebookis siit. Kogumikku „Keldrist kõlab trummi ja bassi vol. 2” on võimalik alates homsest kuulata ning alla laadida siit.