Kinospurt: Vägivald armastab vabadust

Inimestest, kes ütlevad vanglast välja saades „näeme”, mitte „head aega”.


Inimestest, kes ütlevad vanglast välja saades „näeme”, mitte „head aega”.

★★★★★★★★★☆

Dokumentaalfilm „Viimane reliikvia” (Eesti, 2023), 104 min. Režissöör, stsenarist ja produtsent Marianna Kaat, kaasprodutsendid Mette Cheng Munthe-Kaas ja Tobin Auber, operaator Kacper Czubak, helilooja Lauri-Dag Tüür, monteerija Jesper Osmund. Esilinastus Torontos Kanadas 29. aprillil 2023.

Kaader filmist „Viimane reliikvia”

Marianna Kaat tühistas julmalt sõna „viimne” tähenduse, tõestades oma uue dokumentaalfilmi pealkirjavalikuga, et ka pärast kõige viimast saab tulla mõni viimane – lõppude lõpuks pole lõppu olemas. Selgus, et eesti linateoste matrjoška kannab „Viimse reliikvia” kihi all oma soojas üsas „Viimast reliikviat”, mis sel kevadel Kanada filmifestivalil Hot Docs ilmavalgust nägi.

„Viimane reliikvia” sukeldub võsareporterlikult otse idanaabrite igapäevaelu keerisesse, mis hoolimata minu valmisolekust võimalik-vaid-Venemaal-tüüpi sündmusi vaadata ikka ja jälle šokeerida suudab. Film rullub lahti Jekaterinburgis, kus põrkuvad kaks vastasleeri, kel on mõlemal let’s-make-Russia-great-again-stiilis ühine eesmärk. Viisid selle saavutamiseks varieeruvad alates klassikalistest õnnelike laste propagandast ja „telekateraapiast” kuni nõukogudeaegsete loosungite taaselustamiseni.

On fenomenaalne, kuidas üks film saab anda vastanduvatele leeridele sõna niivõrd erinevalt, jõudes ometi arvamuste mitmekesisuse tippu. Võimuladviku kummardajate seisukohti tuleb vaatajal ise välja lugeda nappidest paraadüritustel kõlavatest hüüdlausetest või kirikus kostvatest (ülistus)lauludest, teisitimõtlejate omavahelistel tulistel aruteludel pole aga ei otsa ega äärt. Turvakaameralikku distantsi hoidva operaatori fookuses on „päris” inimesed – poliitikahuvilistest asotsiaalid ja ühesilmne tsaari haua hooldaja on vaid värvikaimad näited neist, kes vaevu neljal kanajalal koos püsivas ühiskonnas endiselt oma riigi saatusele kirglikult kaasa elavad. Kõik on liiga veenev. Leian end mitmel korral igaks juhuks kahtlemast, ega olukorrad pole lavastatud.

Kolme aasta taguses intervjuus ütleb Kaat, et Venemaad kujutatakse ikka ja jälle dokumentaalfilmides vaesena, kuigi olukord pole ammu enam selline. Tõepoolest, kaadrid on suuremas osas üles võetud igati modernses Jekaterinburgi kesklinnas, kuid siiski on iga teise huulil rahateema (täpsemalt selle puudumine). Jõukus asetatakse tihti vabadusega ühele pulgale. Seega ei suuda film hoolimata režissööri parimatest kavatsustest minu arvates olla Venemaa majandusliku seisukorra kujutamisel revolutsiooniline.

Pärast filmi vaatamist kipuvad keelele sõnad „Viimsest reliikviast”: vägivald armastab vabadust. Ja õige kah, kes siis ei armastaks?

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kinospurt: Valus tõde etnomütoloogilises kastmes
2 min

Kinospurt: Valus tõde etnomütoloogilises kastmes

Esimene kiht: Estonian dream. Teine kiht: valult vaikuse mahakoorimine.
Kinospurt: 213 kilomeetrit naeru ja pisaraid
4 min

Kinospurt: 213 kilomeetrit naeru ja pisaraid

Levila viis 2020. aasta sügisel ellu projekti, mille käigus kunstnik ja režissöör Hanna Samoson rändas jalgsi läbi tulevase Rail Balticu trassi, keha külge kinnitatud GoPro kaamera ja nutitelefon.
Filmikriitikute suleproov 2023 – režissööripukk kuulub naistele
12 min

Filmikriitikute suleproov 2023 – režissööripukk kuulub naistele

Konkursi võitjate valimisel said otsustavaks filmi kontekstualiseerimine, kaasakiskuv kirjutamisstiil ning värske ja mitmekülgne analüüs.
Müürileht