Kruglov-Sooäär Quarteti album „Tchaikovsky” pöörab kuulsa vene helilooja Pjotr Tšaikovski loomingu pea peale, mängides eri võtete, dünaamikate ja ideedega ning moodustades tempoka ja kireva värvipaleti.

★★★★☆

Saksofonist Aleksei Kruglov on kuulus Moskva džässmuusik, kes on andnud Jaak Sooäärega eri koosseisudes välja juba mitu albumit. Kõnealune kvartett on väljastanud neist neli ja võtnud fookuse alla vene heliloojate loomingu (eelmisel plaadil „The Mighty Five” pöörati tähelepanu Mussorgski, Rimski-Korsakovi, Borodini ja Balakirevi meistriteostele). Selle albumiga tähistatakse Tšaikovski 180. sünniaastapäeva, mistõttu kõlavad kuulsad meloodiad „Pähklipurejast”, „Luikede järvest”, „Jevgeni Oneginist” jne. Kauamängivat „Tchaikovsky” ei saa iseloomustada käibefraasiga „flirt klassikaga” – selles on toorust, improvisatsiooni, plahvatuslikkust, kuid samas selgeid ja ilusaid harmooniaid.

Korrapära ja korrapäratus, hea ja kurja võitlus muudavad kuulamise emotsionaalselt laetuks ja kaasahaaravaks. Vastandused on selgelt välja joonistatud ja seetõttu on plaat äärmiselt mahlaka dramaturgiaga. Vabaimprovisatsioon, julge kõlavärvide otsing ja vahelduvad tempod pingestavad veelgi Tšaikovski muusikalist materjali, luues omamoodi intriigi: kas Tšaikovski tuntuid viise võiks võtta kui traditsioonilist džässistandardit; kas klassikalise ja džässmuusika vahele on võimalik siiski silda luua?

Eks iga vaataja ja kuulaja ole kuningas hindama. Mina usun, et silda luua ja teisel pool oodata saab (vaid) avatud meelega. Igavus seda plaati kuulates igatahes ei kimbuta.