16.-20. oktoobrini toimub viiendat korda muusika- ja helikunstifestival Üle Heli, et teha kokkuvõte oma senistest arengutest ja astuda esimene samm edaspidi üle aasta toimuva festivali poole.

White Ring. Foto: press

Festivali programm sisaldab kontserte, klubiõhtuid, heliinstallatsioone, filmiprogrammi ning haridusliku eesmärgiga seminare ja vestlusringe ERRi Stuudios, Kanuti Gildi SAALis, Rahvusraamatukogus, klubis Sveta, Kauplus Aasias, Uue Loomingu Majas ULM Koplis, klubis Uus Laine, Rae endises koolimajas paiknevates Vaskjala residentuuri ruumides ja mujal.

„Üle Heli eesmärgiks on olnud uurida muusika ja heli tähendust ning seoseid teiste kunstivaldkondade ja ümbritseva keskkonnaga,” räägib festivali kunstiline juht Aivar Tõnso. „Nende n-ö heliüleste tasanditega tegelemisel ja festivali programmi koostamisel on abiks olnud teemafookused. Need on erinevatel aastatel üksteisest orgaaniliselt välja kasvanud ja olnud ühel või teisel moel seotud heli ja ruumi vaheliste seoste avastamise ja kaardistamisega nii füüsilisel kui ka mentaalsel tasandil. Ja nii ongi viiendat korda toimuva festivali eesmärgiks käesoleval aastal teha kokkuvõte heli ja ruumi temaatikast,” lisab Tõnso.

Festivali programmis haakuvad fookuses oleva temaatikaga kõige vahetumal moel ruumilise heliga seotud projektid, milleks on avaakordina koostöös Klassikaraadioga kavandatav Eesti Raadios aastatel 1977-1987 tegutsenud Kvadroraadio meenutamine, SSSSi (Sten Saarits, Sven Sosnitski) ja Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi Ansambli kontserdid, Henri Hüti ja Algorütmide helietendus „Objektipaine”, Martin Rästa heliinstallatsioon „Mõjuvald” ja heliinstallatsioon „Hargnevate helide stuudio”, millele loob tehnilise lahenduse Timo Toots.

Lisaks on kavas Sander Saarmetsa, Juhan Vihterpali ja Liis Viira uudisloomingut esitav ERSO muusikute kammerkoosseis, kollektiivi Cel (muusika: Felix Kubin (DE) ja Hubert Zemler (PL), video: Josephin Böttger (DE)) audiovisuaalne retroulmekollaaž „Juxtalektrovision”, kauaoodatud Kreatiivmootori uue albumi „Mentalblau” esitlus ja New Yorgist pärit witch house’i duo White Ring albumi „Gate Of Grief” kavaga seotud esinemine. Lisaks innuiidi kultuurist inspireeritud Zoë McPhersoni (BE) audiovisuaalkontsert „String Figures”.

Rahvusraamatukogus tuuakse publikuni Eestist pärit, aga Londonis tegutseva Alo Alliku ja hispaania päritolu Delia Fano Yela algoritmilist muusikat inimhäälega siduva Roosa Poni, Jaanus Siniväli ja Maria Jönssoni (SWE) ning eksperimentaalmuusikagrupi Gunk (FI) vaikse muusika kontserdid.

Samuti on kavas otsingulise käekirjaga DJd Emma DJ (FR) ja December (FR), Erik Alalooga ja Urmas Lüüsi poolt uuesti ellu äratatud Postinstrumentum, Peeter Lauritsa, Kadri-Liis Rääki ja Andres Lõo ühine performatiivne loeng „Kunst antropotseenis / Mammutivile”, elektroonikat ja psühhedeelset toorfolki ühendav trio Eeter (Anna Hints, Marja-Liisa Plats ja Ann Reimann) ja palju muud.

Kui sügisene festival on veel katsepolügon aastate jooksul festivali huviorbiidis olnud teemade ja ideede testimiseks, siis lõplik kokkuvõte senistest ideedest saab teoks kevadel 2020 16. märtsist kuni 14. aprillini esitletava näituse formaadis Tartu Kunstimaja suures saalis. Kui väljend „festival kui kunstiteos” kõlab justkui metafoorina, siis näituse eesmärgiks on see metafoor ellu äratada ning Timo Tootsi poolt loodavate tehnoloogilise kunsti lahenduste abil näitusekülastaja jaoks mõjutatavaks teha.

Üritus Facebookis.