OOPUS – Nõidus (Oopus Music, 2019)

OOPUS – Mari Meentalo, Johannes Ahun ja Aleksander Sprohgis – on üks eesti pärimusmuusika „uue laine” kollektiividest, mis liidab seda pelgalt iidse esitamise asemel julgelt ka nüüdisaegsega.

OOPUS – Mari Meentalo, Johannes Ahun ja Aleksander Sprohgis – on üks eesti pärimusmuusika „uue laine” kollektiividest, mis liidab seda pelgalt iidse esitamise asemel julgelt ka nüüdisaegsega.

Albumi sõnaline allikmaterjal pärineb peaasjalikult kodumaisest rahvaluulest, kuid sõnalis-viisilist inspiratsiooni laenatakse ka Norrast („Lugumleik”) ja meie soome-ugri veljedelt saamidelt („Hundijoig”). Vokaalilt ei kahvatu Meentalo põrmugi endisaegsete lauluemade kõrval ning ta panustab mitmes loos lisaks erinevate traditsiooniliste pillidega (torupill, flööt, pikkvile). Süntesaatoripapa Ahuni hoole all on valminud mitmekülgne helirada, millel Meentalo leelo ja pillimäng voolavad otsekui valatult. Kahjuks jääb stuudioalbumil varju trio kolmas pool, valguskunstnik Sprohgis, kelle roll kontsertidel on vaieldamatult tähtsuselt võrdne muusikute omaga.

Kompositsioonilt kulgeb album üsna ootuspäraselt, alustades rahulike, ettevalmistavate lugudega ja jõudes tempo haripunkti napilt pärast keskpaika, vaibudes seejärel uuesti. Lugude hulgast lemmiklaps ja suurim üllataja on tumedakõlaline, pea transsiviiv „Kiigel kartlik”, mille kaikuv, iidse kõlaga vokaal teeb hoogu ning šamaanitrummina põntsuv bass koos hiiliva instrumentaaltaustaga hoiavad iseendas rändavat kuulajat kiigelt kukkumast. Kontrastiks tooksin pala „Hingesandid”, mis end läbematult kuulaja kõrvadesse sisse murrab ja ta kättpidi aina kiiremini tähtede vahel kihutavale kosmoselaevale tirib. Tegemist on silmapaistva debüütalbumiga, tugeva vundamendiga tulevasele loomingule. „Nõidus” ühendab lisaks muusikalistele ajastutele ka inimpõlvkondi, pannes – nagu mitmed nende live’id ilmekalt tõestavad – puusad nõksuma nii noortel kui ka vanadel.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Muunduste tuules. Intervjuu Maarja Nuudi ja Ruumiga
Hendrik Kaljujärv ja Maarja Nuut.
7 min

Muunduste tuules. Intervjuu Maarja Nuudi ja Ruumiga

Maarja Nuut ja Ruum räägivad oma uue albumi ilmumise eel muusika defineerimise ebavajalikkusest, sõna jõust ja schopenhauerlikust tahte tagaajamisest.
Maarja Nuut & Ruum – Muunduja

Maarja Nuut & Ruum – Muunduja

Inglise keeles on sõna void, mida ei ole otseselt võimalik eesti keelde tõlkida. Lähim vaste oleks „tühjus”, aga see seostub pigem millegi negatiivsega (emptiness).
Muusikas on sõna void tihti omistatav techno’le, sest selle 4/4 taktis basstrummi saatev sügava kõlaga voolavus tekitab sellist meeleolu,…
Rando Arand – Alles (LIITHELI, 2019)

Rando Arand – Alles (LIITHELI, 2019)

Head traditsiooni järgides on LIITHELI võtnud enda tiiva alla järjekordse kohaliku artisti, eksperimentaalse helidisaineri Rando Arandi. Muljetavaldava stuudioaparatuuriga on saavutatud neli mitmekesist dub-heliteost, mis panevad jala tatsuma ja pea kaasa noogutama.
Müürileht