Ansambel The Cinematic Orchestra sai laiemalt tuntuks, kui lõi Euroopa kultuuripealinna Porto eriprojekti raames muusika eksperimentaalsele tummdokfilmile „Mees filmikaameraga” („Man with a movie camera”). Sellega tuuritati üle maailma. Viimastel aastatel on grupp aktiivsest kontserttegevusest hoidunud, aga muusikasõprade rõõmuks ilmub sügisel pärast pikka pausi uus album ning kohe uuel aastal järgmine. Nendega kaasneb ka esitluskontsertide laine, mille üheks eelmaiguks on ülesastumine Colours of Ostrava festivalil Tšehhis 17. juulil Björki, Caribou, Mika, Kasabiani, St. Vincenti, Owen Palletti ja paljude teiste kõrval. The Cinematic Orchestra asutajale Jason Swinscoele õnnestus enne festivali ka mõned küsimused esitada.

Jason Swinscoe

Aastal 1999 loodud The Cinematic Orchestra südameks on Jason Swinscoe. Tema kirjutab muusika ja hoiab koos bändi, mille liikmed on aja jooksul vahetunud. Iga kord on energia erinev ja vastavalt sellele puhuvad ka loomingus uued tuuled. Aastate jooksul on välja antud mitmeid menukaid albumeid, näiteks „Motion”, „Every day” ja „Ma Fleur”. Üks projekte, mis koosseisule hulga tuntust tõi, oli muusika loomine D. Vertovi 1929. aasta tummfilmile „Man With A Movie Camera”, mis oli Portugali linna Porto kui Euroopa kultuuripealinna avasündmus 2001. aastal.

Ansambli sound on aastate jooksul arenenud. Swinscoe hoiab end pidevalt kursis muusikamaailmas toimuvaga ning huvitub väga sellest, mis produtseerimises ning elektroonilises muusikas toimub, et seda heli The Cinematic Orchestrasse tuua. „Soovime heli väga kaasaegse ja värskena hoida. Töötasin paar viimast aastat Los Angeleses ning selle tulemusena on kaks uut albumit välja tulemas. Materjali on väga palju, seetõttu ka kaks albumit. Püüdsin neisse panna LA vaibi ja inspireerivaid muusikuid, nagu näiteks suurepärase saksofonimängija Kamasi Washingtoni.” Noortelt talentidelt inspiratsiooni ammutamine ei tähenda alati nendega töötamist, vaid nende energia ja talendi märkamist, mis on Jasoni jaoks põnev. Colors of Ostrava festivalil mängib bänd muusikat ka uuelt plaadilt. Swinscoe sõnul annab kontserdil suure koosseisuga esinemine muusikale võimsust ja energiat juurde.

Visuaalsus

Varases eas sai Swinscoe inspiratsiooni oma kunstnikust isalt. Juba noorena alustas ta maalimisega, tehes seda iga päev pärast kooli. Ühel hetkel haaras ta kitarri kätte ning oli igal võimalusel loov: õppis kunstikoolis visuaalkunsti, tegeles fotograafia ja multimeediaga. Visuaalse poole ja muusika kokkutoomine oli tema jaoks eelnevale väga loomulik jätk. Swinscoe sõnul ei ole tal loomisel ees mingisugust vormi, vaid muusika vormub ise. Helide leidmisel aitavad instrumendid ja emotsioonid. „Igal instrumendil on oma heli ja emotsioon, oma palett. Need erinevad paletid loovad narratiivi ja kuulajad tõlgendavad neid narratiive erinevalt.” Tänapäeva kino mängib narratiivide ja loojutustamisega väga palju.

Aastal 2008 lõi Swinscoe The Cinematic Orchestra nime alt muusika Disney dokumentaalfilmile „Crimson Wing”. „Oli väga hea kogemus viibida suure korporatiivse projekti juures, töötada enda magamistoast väljaspool ja koos režissööri ning orkestritega suurtes stuudiotes. Selle taga oli väga suur meeskond. Pean aga nentima, et filmitegemise juures on keeruline töötada. Sinna on kaasatud suur hulk loovinimesi, kelle arvamusega peab arvestama. Filmimuusika tegemisel peab tekkima režissööriga hea loominguline klapp, nagu mul on Patrick Watsoniga. Kui klappi pole, siis minu meelest ei ole mõtet pingutada. Hitchcockil ja Bernard Herrmannil oli pikk loominguline koostöö, mis kandis vilja. Samuti on näha head koostööd Paul Thomas Andersoni ja Jonny Greenwoodi vahel, näiteks „There will be blood”. Vahet pole, kas film on iseseisvalt toodetud või Hollywoodi produkt, aga selles peab olema loomingulisust ja protsess peab olema loomulik. Film peaks olema kunstiteos.”

Aeg pausiks

The Cinematic Orchestra jaoks oli vaiksem aeg siis, kui Swinscoe kolis ning pereelu elas. See on olnud väikeseks vahepeatuseks ning nüüd on aeg tagasi tulla. Imetlusväärne on Swinscoe julge valik teha bänditegemise ning kontserttuuridega paus ning keskenduda perele ja laste kasvatamisele. „Oleks olnud keeruline tulla kontserdilt koju ja minna otse stuudiosse. Ei saa korraga tuuritada, istuda stuudios ning muusikat luua ja olla veel ka pereliige. Pidin tegema valikuid.”

Kui ei oleks The Cinematic Orchestrat, mis siis oleks?

„Ma vastaks sellele nii, et The Cinematic Orchestra on ja jääb alati. Ma tahan teha, mida tunnen, ning see bänd on see, mida tahan teha.”

Colours of Ostrava festivalil esineb The Cinematic Orchestra kooseisus: Jason Swinscoe (bändi juht ja elektroonika), Luke Flowers (trummid), Tom Chant (saksofon), Larry Brown (kitarr), Heidi Vogel (vokaal), Manu Delago (perkussioon), Sam Vicary (basskitarr), Alexander Podraza (klaver), muusikaline juht Matt Robertson.