Läinud aastal audiovisuaalse esikalbumi ilmutanud kooslus V4R1, mille moodustavad helilooja Sander Saarmets ning visuaalkunstnik Virge Loo, valas muusikasse ja pildikeelde Taiwani öised linnamaastikud ning ettearvamatud loodusjõud.

V4R1. Foto: press

Kuidas kirjeldaksite V4R1 muusikat kellelegi, kes seda kunagi kuulnud pole?
Sander Saarmets: Sisemine ja välispidine öine sõidumuusika.
Virge Loo: Elektrooniline, tume, hüpnootiline ja aeglane.

V4R1 on Taiwanil sündinud kooslus ning teie värske audiovisuaalne album on saanud inspiratsiooni just Formosa saarest. Mis teid selle koha puhul köitis?
S.S.: Taiwani elukeskkond sellele iseloomuliku kulgemise, värvide ja lõhnadega. Metsik loodus vs. inimrajatised. Formosa ehk Taiwani saare ja selle rahvaste lood. Samuti võimalus näha oma kultuuriruumist pärinevaid asju veidi teise nurga alt ja kogeda enda seni tundmatuks jäänud põhjamaiseid jooni.
V.L.: Mind köitis sealne troopika, mägede ja suurlinna sulam. Oma jälje jättis kindlasti ka ettearvamatute loodusjõudude kogemine. See nihutas olemise tajumist.

Olete plaadi kohta öelnud, et teie muusika heidab kõrvale kõik mittevajaliku ja keskendub üksikutele helidele ning nende muutumisele ajas. Kas teil olid siin helile lähenemisel mingid eriliselt spetsiifilised võtted?
S.S.: Iga noot võib olla omaette maailm. Ühel hetkel tekkis vajadus kompaktsema muusikalise väljendusvormi järele. Osaliselt võis see olla tingitud uue keskkonna väliste stimulantide üleküllusest, sest Taipei on väga tihe ja kirju linn. Alustasin siis üksiku heliga ja uurisin, mis suunas see areneda võiks. Esialgne idee oli küllaltki mänguline – proovida tegeleda kompositsiooniga aeglustatud techno kujul. Eneselegi üllatuseks hakkas uus muusika üsna mitmel tasandil töötama!

Kui palju olete kasutanud albumil välisalvestisi ning mida täpsemalt?
S.S.: Välisalvestistest jõudsid albumile meie Taipei kodustuudio katusel lindistatud linnukriisked. Mingil hetkel olin väga vaimustuses erinevatest metroohelidest, aga nendega töö veel käib. Tulevikumuusika. Küll aga leidub plaadil varasematelt salvestusseanssidelt pärit akustilisi algeid. Näiteks Adrian Rannuti viiulihelid ja poogendatud kitarri ülemhelid.

Miks otsustasite teha just audiovisuaalse albumi? Kuidas koostöö teie vahel toimub?
V.L.: Audiovisuaalse albumi mõte tekkis alguses seoses esinemistega. Soovisime muusikat visuaaliga kuulajale lähemale tuua, tekitada n-ö heli ja pildi sisse minemise tunnet. Esinemistel tulebki see tervik vast kõige paremini välja, üleelusuuruses, sest albumit saatvasse raamatusse on jäädvustatud vaid valitud fragmendid. Hoiame teineteist kursis töös oleva materjaliga ning lõppfaasis sünkroonime koos heli ja pildi.
S.S.: Minu jaoks on oluline, et visuaalis toimuvad arengud järgiksid muusika protsesse ja lõpptulemuseks oleks üks omavahel läbipõimunud tervik. Praeguseks ongi visuaalist saanud V4R1 muusika lahutamatu osa.

Sander, sa mainisid ühes ammuses intervjuus pärast seda, kui ilmus sinu projekti Muschraum album „Naterijeka”, et elektrooniline lähenemine hakkas toona end sinu jaoks ammendama. Nüüd oled sa siiski tagasi vägagi elektroonilise plaadiga. Millised arengud sinu jaoks vahepeal toimunud on, et sa jälle selles suunas astud? Kas sinu arvates pakub elektrooniline muusika praegu piisavalt võimalusi, et mitte ühte punkti kinni jääda?
S.S.: Eks need asjad käivad ikka lainetena. Kuna tegelen intensiivselt helidesse süüvimisega, siis vajan aeg-ajalt teatavat keskkonnavahetust. Põnevus ja värskus peavad säilima. Pärast Muschraumi „Naterijeka” valmimist astusin muusikaakadeemiasse, kus tutvusin lähemalt nüüdismuusikaga. Olles lummatud akustilise muusika võimalustest, tekkis teatav tõrge elektrooniliste kõlade kasutamise suhtes. Aastatega on toimunud aga leppimine ja tekkinud arusaam, et igasugusel mõtestatud ja läbitunnetatud muusikalisel väljendusel on oma võlu. Samuti ei ole elektroonilise ja akustilise helimaailma vaheline piir enam nii jäik. Tähtsamateks kui helide tekitamise vahendeid pean ikkagi konteksti ja kandvat ideed või tunnetust.

Mida tulevik V4R1 jaoks toob?
V.L.: Loodetavasti palju suuri ekraane ja võimsaid helisüsteeme!
S.S.: Publikut ka! Loodan, et V4R1 elus toimub veel mitmeid sama põnevaid loomingulisi kohtumisi kui Üle Heli festivalil Eesti Filharmoonia Kammerkooriga.

Tutvu V4R1 tegemistega lähemalt siin.