Plaadiarvustus: Autharktos – Skyscrapers Wrapped Up In Vines (2013)

Ma ei tea, kas asi on minus, helitöös või helitöö kuulamise ajastuses, aga olen täheldanud, et neil kordadel, kui olen kuulanud Autharktose albumit nimega „Skyscrapers Wrapped Up In Vines”, hakkavad mõtted mul peas kuidagi tavapärasest rohkem ringi sebima, üksteise vastu põrkuma ning laamendama. Ütleme nii, et juhtme kokkujooksutamise oht selle albumi kuulamisel on (vähemalt minu jaoks) üsna suur.

Ma ei tea, kas asi on minus, helitöös või helitöö kuulamise ajastuses, aga olen täheldanud, et neil kordadel, kui olen kuulanud Autharktose albumit nimega „Skyscrapers Wrapped Up In Vines”, hakkavad mõtted mul peas kuidagi tavapärasest rohkem ringi sebima, üksteise vastu põrkuma ning laamendama. Ütleme nii, et juhtme kokkujooksutamise oht selle albumi kuulamisel on (vähemalt minu jaoks) üsna suur.

Aga! See ei tähenda automaatselt, et ma ei tahaks teada saada, mis seda albumit kuulates „edasi juhtub”. See muusika teeb uudishimulikuks; huvitav on isegi siis, kui ma seda täiel rinnal just ei naudi. Seda albumit on paeluv kuulata, kuna olles ühest küljest auklik ja konarlik, ilmneb selles seetõttu ka põnevat vaheldust, liikumisi järgmistele levelitele, hüppeid, lõikamisi, kukkumisi. Lood on täidetud kahtlaste mürade, kolinate, sahinate ja raginatega, mis vilksatavad nagu üle seina jooksvad elektroonilised mutukad.

Lugude ülesehituses torkab kohe kõrva see korduv tsükkel, see loop, mis hulluks ajab. Enamikus lugudes on oma loop, mille peale on ehitatud kindel atmosfäär. Kusjuures, albumi pealkiri kirjeldab minu jaoks ka päris edukalt seda õhkkonda, mida tema helikompott tekitab. Kuid minu kujutluses ei ole pilvelõhkujate ümber väändunud mitte rohelised ronitaimed, vaid hoopistükkis juhtmed ja kaablid ja traadid, mis ümisevad kõrgest postapokalüptilisest pingest.

Teatud hetkedel albumit „SWUIV” kuulates jääb mulle mulje, et olen sattunud mingisse suurte pikslitega arvutimängu. Ma olen hämaras mahajäetud toas, kus laua peal on raadio. Raadiost kostub reaalsuse hääli, mis aitavad meenutada, kust ma pärit olen.

See Autharktose plaat on kergelt hulluksajav, kõle, kummastav ja samal ajal omal veidral moel kaasahaarav. Väärib kuulamist. Ühtlasi soovitan pöörata tähelepanu detailidele, sest neisse võib õndsalt ära eksida.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaan – Meeleheina valvur (Õunaviks, 2025)

Meisterjaani uus album teeb põike traditsioonilisema helipildi poole, mis kõlab tema loomingu kontekstis iroonilisel kombel vägagi värskelt.
Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmets – Bleu Précieux (Glitch Please, 2025)

Sander Saarmetsa „Bleu Précieux” ei karda võtta omaks abstraktseid ja avangardseid kontseptsioone. Tulemuseks on teos, millesarnast annab elektroonilise muusika maastikul tikutulega taga otsida.
Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Echo Lucida – Devoid of Reactions (Plaster Fe, 2025)

Nostalgiaannus Echo Lucida plaadil väljendub aegade, kohtade ja tunnete taasloomises, mitte selles, et teatavad saundid pärineksid justkui kellegi teise plaadilt.
Müürileht