Arusaam animatsioonist piirdub tihtipeale esimese seosega, milleks on mudilastele suunatud multifilmid. Tegelikkuses pakub see valdkond piiramatuid võimalusi väga erinevates tegevussfäärides.

Animafilmi „Shift” tegemine. Foto: Heiko Mozer

Animafilmi „Shift” tegemine. Foto: Heiko Mozer

Kaasaegse animatsiooni võimalused

Animated Dreams on võtnud tänavu üheks sihiks laiendada käsitust animatsioonikultuurist ja tuua publikuni uued märksõnad, mis võiksid sellega seostuda. Kaasaegse animatsiooni võimalused ulatuvad vana kooli käsitöövõtetest ulmeliste digitaalsete tehnoloogiateni ning käes on aeg animatsiooni definitsioon teadlikult luubi alla võtta ja seda valdkonnaüleselt rakendada. Kõnealune teemadering on esindatud liikuva pildi tähenduses kõikjal: etenduskunstis, arhitektuuris, nutitelefonide ekraanidel, eriefektidena filmikunstis, liikuva infograafikana, arvutimängude avataridena, kunstiprojektides ja nii edasi. Küll aga piirdub üldine arusaam enamiku jaoks 3D-kino, kommertstööstuslike elementide, Walt Disney’ või nõukogudeaegsete multifilmidega.

Tööstusliku animatsiooni revolutsioon

Pole ime, et animatsioon, mis on niivõrd ajamahukas protsess, muutus eelmise sajandi alguse Ameerikas tööstuslikuks, kui Walt Disney oma stuudio Hollywoodi kõrvale tõi. Tööstusliku anima eesmärk on olla meelelahutuslik ning selle eelis on piiride painutamise võlukunst – valdkond annab võrdlemisi palju võimalusi ebarealistlike maailmade kujutamiseks. Ameerika päritolu multifilmikangelastest on saanud semiootilised sümbolid ja reprodutseeritavad figuurid, mis on üldsusele sama äratuntavad kui liiklusmärgid tänavalt. See on jätnud inimeste teadvusse sügava jälje. Eelneva kõrval on eksisteerinud ka art house’i meistriteosed, mis üllatavad oma tehnilise teostusega. Tegemist võib olla liivaanimatsiooniga, mis mängib valguse ja varju pinnal; piksillatsiooniga, mis kasutab jäädvustatud fotode jada; kaadritega, mis on otse filmilindile kraabitud; või klaasile joonistatud õlimaaliga, mille pilt kaader kaadri haaval ajas muutub. Animaator saab luua oma töös mis tahes lõuendeid, nii et pildi valmimiseks sobib igasugune visuaalne materjal – olgu see kahe- või kolmemõõtmeline, näiteid tehnikate ja vahenditega eksperimenteerimisest on lõputult.

Kellele ja milleks?

Animatsioon kui kunstivorm ei ole üldises kunstikäsitluses tihtipeale eraldi rõhutatud. Teoreetikud ei tegele sellega väga sügavuti, kuigi anima sulandub aina enam ka näitusesaalidesse ja kunstiprojektidesse. Samuti leiab see märgatavalt vähem kajastust filmiteadlaste hulgas. Teisalt on hea, et valdkonnast ei ole saanud käsitööliste väljundit omaette, vaid animatsioon on vahend, mida erinevad tegevusharud kasutavad oma mõtete realiseerimiseks. Interaktiivsed võimalused loovad hea aluse uuteks ideedeks ja lubavad seda kasutada varieeruvate tulemuste saavutamiseks.

YouTube’ist metrooekraanideni

Liikuva graafika realiseerimiseks on erinevaid tehnilisi võimalusi ja meediume ning modelleeritud liikuvat pilti saab rakendada erinevatel eesmärkidel – YouTube’ist metrooekraanideni, nutitelefonist staadioniteni. Seda võib olla vaja arstiteaduskonna tudengitele liikuvate õppematerjalide ja mudelite loomiseks (näiteks kompuutertomograafia abil skaneeritud liikuv lõige inimajust), ettevõtjatele tootmisprotsesside kirjeldamiseks, arhitektidele, et kujutada mitmemõõtmelist ruumi. Animatsiooni on võimalik märgata nii tänaval, linnaruumis, näitusesaalis kui ka internetis. Animated Dreams soovib koondada tänavuse festivali raames erinevaid animatsiooni rakendamise võimalusi. Programmis näidatakse nädala jooksul ühisel pinnal animafilme, making-of case study’sid, live-videoprojektsioone ja sümbioos-skriininguid, et inspireerida inimesi läbi sisukuse ning vahendite võimalusterohkuse.

Animated Dreams toimub sel aastal 16. korda, 19.–23. novembrini Tallinna Pimedate Ööde filmifestivali raames. Rohkem infot aadressil anima.ee.