Õnnetult õnnelik

Mängufilm „Õnn” („Happiness”, USA 1998), režissöör ja stsenarist Todd Solondz, operaator Maryse Alberti, muusika Robbie Kondor. Osades Jane Adams, Lara Flynn Boyle, Dylan Baker, Seymour Hoffman jt. 139 min.

Mängufilm „Õnn” („Happiness”, USA 1998), režissöör ja stsenarist Todd Solondz, operaator Maryse Alberti, muusika Robbie Kondor. Osades Jane Adams, Lara Flynn Boyle, Dylan Baker, Seymour Hoffman jt. 139 min.

Mõtlemapanevate ja musta huumoriga elustatud indie-filmide lavastajana tuntuks saanud Todd Solondzi enim auhinnatud linateos on õnnest ja õnnetusest ning täitmata seksuaalfantaasiatest rääkides äärmiselt avameelne. Kuigi filmi pealkirjaks on „Õnn”, on peategelased kõike muud kui õnnelikud. See on hämmastav, millise erapooletuse ja täpsusega režissöör Todd Solondz meile karakterid edastab, tekitades tunde, nagu oleks tegu dokumentaalfilmiga, mis piilub suletud uste taha.

Kaader filmist

Kaader filmist

Filmi kui tervikut vaadates võib teha üldistusi meie individualistliku ühiskonna kohta, mida iseloomustab elude katmine õnnelikolemise maskiga. Kui keegi peakski soovima maski kergitada – näiteks pihtida oma õele sellest, mis tegelikult toimub – põrkutakse vastu mittemõistmist ja teise inimese kinnisideed punase liha söömisest kui kõikide murede lahendusest. Stsenaarium näeb ette tervet jada kurtidele kõrvadele esitatud abipalveid. Toetudes pseudoloogikale, surutakse õnnetu nurka ning sunnitakse tunnistama, kui õnnelik ta ikkagi on. Välise surve mõjul tõmbub viimane oma kookonisse, üksinduse raviks aga helistab telefoniraamatust leitud suvalistele numbritele, sukeldub pornoajakirjadesse ja näeb unes inimeste tapmist. Filmi tegelased, olles nii murtud, et lausa valus on, tunnevad kohustust vastata küsimusele „Kuidas läheb?” ikka ja alati: „Hästi.”

Filmi kõige siiram tegelane on 11-aastane poiss, kes pole veel ühiskonna poolt ettekirjutatud õige-väära tunnetust omandanud. Niisiis pöördubki ta isa poole avameelsete küsimustega: „Mida tähendab „pauku lahti saama”? Miks mul lahti ei lähe? Kuidas pihku pekstakse?” Isa on küll natuke häiritud, kuid vastab lapse küsimustele teeskluseta ja kannatlikult.

Kõikidest filmis esitatud suhetest on isa ja poja side kõige avatum ja siiram. Isa räägib, kuidas ta poja klassivenda vägistas – selline ausus teeb haiget mõlemale ja mõjub kõrvaltvaatajale hirmutavalt, samas loob äratundmise sellest, mis on lähisuhte aluseks.

Film on arvukalt preemiaid pälvinud, muuhulgas ka Cannes’i filmifestivali rahvusvaheliste kriitikute peaauhinna. Sellegipoolest seisti poleemilise filmi esilinastustel silmitsi mitmete raskustega: vaatajate kohmetusega ning kõvasti alla oodatu jäänud rahalise tuluga. „Kirstunaelaks” sai ausus ja ka erapooletus, millega lähenetakse filmis kujutatavatele suhetele, ka vanema mehe vahekorrale alaealise poisiga. Pedofiilia on ilmselegelt õrn teema, eriti Ameerikas. Keegi ei taha süüvida ühegi perverdi hingeellu, veel vähem tahetakse seda teha filmi vahendusel, mis käsitleb niivõrd tundlikult taoliste tegelaste hingeelu. Ehk kartusest, et mõistmine räägib midagi nende endi kohta?

Terve filmi vältel tegeletakse iseenda sobitamisega ühiskonda, otsides eneses sotsiaalselt soovitud ja maha vaikides mitteaktsepteeritud jooni. Selline allasurumine viib frustratsioonini, mis ühel hetkel peab välja purskuma. Ehk oleks taoline isa-poja ausus ka teisi tegelasi päästnud? Ehk aitaks see meid kõiki? Äkki hakkaks nüüd päriselt elama?

Tegu on ajatu filmiga, mis nii 1998. aastal kui ka 15 aastat hiljem mõjub šokeerivalt ja viib mõtte liikvele.

http://www.youtube.com/watch?v=FkQ_JxoWUP8

Vaata Katusekino kava siit.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Täistuuridel mööda õhukest jääd
3 min

Täistuuridel mööda õhukest jääd

Uut nädalat Katusekinos alustab jõulise sõnumiga dokumentaalfilm Hiina kunstnikust ja dissidendist Ai Weiwei’st, kellest kirjutab EKA tudeng Elise Eimre.
Unetu unenägu
Aug 29, 2003; Hollywood, CA, USA; SCARLETT JOHANSSON as Charlotte and BILL MURRAY as Bob Harris in the dramatic comedy Lost
3 min

Unetu unenägu

Päevad on praegu soojad, aga unetud ööd võivad olla väga jahedad. Kolmapäeval linastub Katusekinos Filmipärlite programmis unetust ülistav ja neoonvärvidesse tooniv „Lost in Translation”, millest kirjutab muusikahuviline autor Silver Õun.
Kes kardab Jim Morrisoni?
Kaader filmist
3 min

Kes kardab Jim Morrisoni?

„Kui mehed ja mäed kohtuvad, juhtuvad suured asjad,” sõnas ekstsentriline poeet William Blake omal ajal ja tundub, et see kehtib ka Katusekino reedese filmi kohta. Vanameistri loomingust innustust saanud Jim Morrisoni, ansambli the Doors eestvedaja ainetel valmis Oliver Stone’i film „The Doors”, millest kirjutab Elise…
Müürileht