Tõukejõud: Kristin Pärn

„Tõukejõud” on rubriik, mis tutvustab inimesi, kes tegutsevad muusikaga seotud elualadel, kuid ise lavalaudadele ei satu. Esimesena räägib oma kutsumusest VJ Kristin Pärn.


„Tõukejõud” on rubriik, mis tutvustab inimesi, kes tegutsevad muusikaga seotud elualadel, kuid ise lavalaudadele ei satu. Esimesena räägib oma kutsumusest VJ Kristin Pärn.

Kristin Pärn. Foto: erakogu

Kuidas sa VJnduse juurde jõudsid? 

Jõudsin videokunsti juurde päris noore tüdrukuna sooviga luua visuaalset ruumi ja muuta vaataja (sh iseenda) taju ümbritseva suhtes. Esimene reaalne samm selles suunas oli katse EKAsse stsenograafiat õppima minna. Tee viis aga hoopiski Tartu Kõrgemasse Kunstikooli meedia- ja reklaamikunsti osakonda. Seal oli äärmiselt põnev, rakenduslik ja mitmetahuline, eri väljundeid avastama soosiv keskkond. 2005. või 2006. aasta sügisel andis üks osakonna vilistlane nädal otsa workshop’i VJ-programmide kohta: näitas, kuidas luua ja taastoota klippe, mis on nende modifitseerimise võimalused, ning selgitas, et ainuke piir on omaenda fantaasia. Lõpetuseks korraldasime helivisuaalse õhtu. Kutsusime helidisainerid ja muusikud oma loomingut esitama ning kõik kursusel osalenud panid kokku enda visuaalidega etteaste – igaüks sai enda valitud artistile live’is kaasa mängida. Ideena tundus see ebavajalikult pingeline – mõte esinemisest, millegi näitamisest publikule, tehnilise soorituse ärevus jne. Selle käigus avastasin aga, kui vabastavalt see mulle mõjus – sain olla samal ajal omaette, eemal, kuulajate seljataga varjus, heliga dialoogis, mõnusalt süvenenult oma maailmas ja kohal, fookus oli vahetul ambientlikul keskkonnal, olin samamoodi publik.

Mida hõlmab üheks VJ-etteasteks valmistumine?

Ettevalmistus oleneb loomulikult kontekstist, kas see on kontsert, teatrietendus, mingi performance, installatsioon, pidu vms. Mõne projekti puhul (nt teatrietendused) on kuude viisi ruumi mõõtmist ja ehitamist, tehnilist seadistamist, sünkroonimist heliga, proovides käimist, animatsioonide renderdamist, monteerimist, projekti kokku programmeerimist, eksperimenteerimist ja vahel ka ahastamapanevalt vähe und (loe: aega), aga põnev on – see paneb midagi edasiviivalt pulbitsema. Seda kõike tuleb aga osata mõistlikult doseerida, muidu pole asi jätkusuutlik. Mõne ürituse puhul piisab lihtsalt korraks enda raamidest välja astumisest; sellest, kui hakata kohapeal juhendit vaatamata justkui klotsidest eri hoonekomplekse laduma. Seegi tekitab rõõmu. Klotsideks on muidugi kujutav pilt, tekst, GIFid, ise filmitud või kuskilt välja lõigatud ja teistmoodi kokku põimitud kaadrid, mustrid, animeeritud abstraktsused, 3D, otsitud, leitud ja ise tekitatud, ammu unustatud hea, (vana)kraam. Teen ka konkreetse muusiku, artisti kohta eeltööd, kui saab, käin näiteks bändiproovis, ja muidugi peab inimestega arutama, mida keegi soovib, mõtleb, ootab; kuulama, kuidas kõlab ettekujutus. Eeltöö ja ettekujutus on kokkuvõttes üks lahe kaootiline loom – ei räägi n-ö inimkeeles ega avaldu kohe üheselt mõistetavalt, aga protsessiga tutvumise käigus õpid paremini taipama. Kui vahel tundub alguses palju hoomamatut ega tea, kust alustada, siis on seiklus mängeldes märgata, et oled jõudnud uue koha avastada. Klassikaline stsenaarium: mul on ees suur puhas paberipind ja kõige raskem on tõmmata esimest kriipsu. Ei tea, kuhu see viib!

Kuidas sa kirjeldaksid enda visuaalide stiili? 

See on kaleidoskoop fragmentidest, mida ma tähele panen. Kaleidoskoobis võib ju olla jooksvalt muster, aga ükski kild pole kunagi samal (omal) kohal või vähemalt on variatsioone lõputult.

Mis on VJnduses praegu peamised suunad ja kui palju on uuendusi?

Uhh, tõesti ei jõua end kõikide „praeguste suundade” ja uuendustega kursis hoida. Neid uksi ja nende taga omakorda veel määramatu arv võimalikke uksi on ju piiramatus koguses. Seisu kohta pole mul öelda muud kui seda, et üks, mida kõik alatasa optimeerima peavad õppima, on ressurss – aeg, prioriteedid, finantsid, tehniline tugi jne.

Keda sa oma eeskujudeks pead?

Minu jaoks on „eeskujul” kõikehõlmavam tähendus kui ainult mõne isiku nimetamine.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Inimesed vajavad elamusi, et toita oma vaimset tervist. Intervjuu Ave Tölptiga
Ave Tölpt. Foto: Karoliina Kreintaal
Ave Tölpt.
9 min

Inimesed vajavad elamusi, et toita oma vaimset tervist. Intervjuu Ave Tölptiga

Reedel, 11. juunil toimub Tallinnas Von Krahli Teatris Eesti muusikaturu fookuspäev, mis toob kokku kodumaise muusika- ja kultuurivaldkonna esindajad. Samal õhtul selguvad PROTOs Eesti Muusikaettevõtluse Auhinnad 2021 võitjad. Uurisime EMEA peakorraldajalt, Music Estonia tegevjuhilt, mis…
Muusikat ei saa vaadata läbi ühe kitsa akna. Intervjuu Tracy Silvermaniga
16 min

Muusikat ei saa vaadata läbi ühe kitsa akna. Intervjuu Tracy Silvermaniga

Sel reedel toimub Estonias ERSO uue kontsertõhtu. Esimese teos kõlab maailma ühe juhtivama elektriviiuldaja Tracy Silvermani esituses, kellega rääkisime viiulimängu kaasajastamisest ja koostööst John Adamsiga.
Argo Vals: „Minimalist minus on vägagi säilinud”
Argo Vals. Foto: Ake Heinman
Argo Vals.
6 min

Argo Vals: „Minimalist minus on vägagi säilinud”

Eile anti avaakord selleaastasele Jazzkaarele ning ees ootab nädala jagu tihedat muusikaprogrammi. Teiste seas astub neljapäeval, 26. augustil Fotografiskas lavale kitarrist Argo Vals bändiga, kelle loomingust loksuvad vastu post-rokilikud helilained, mis otsivad igas loomingufaasis uut väljendust, olgu selleks siis emotsioonid,…
Müürileht