Kunstispurt: Näituseasutusi dräägides

Drag-kunsti liikumine tavapärasest ööelukeskkonnast galeriiruumi on huvitav areng, millega kaasnevad mitmesugused väljakutsed, võimalused ja ohud. 


Drag-kunsti liikumine tavapärasest ööelukeskkonnast galeriiruumi on huvitav areng, millega kaasnevad mitmesugused väljakutsed, võimalused ja ohud. 

★★★★★★★☆☆☆

Vaade näituselt „Dräägime ära”, Kogo galerii, 2023. Foto: Roman-Sten Tõnissoo

Näitus „Dräägime ära” Kogo galeriis Tartus (25. august – 21. oktoober 2023). Kuraator Mētra Saberova, kunstnikud ​​Mētra Saberova (Timmy), Krista Saberova, Edgars Tabaks, Ilze Vēze-Balode (Henry Oak), Mailo Štern, DJ Lévi, Marss The Person, Vincent Hemingay, Dawn (K!NK), Niko Rain (Bazilix), Vencheska Baltique, Vivianna Maria Stanislavska, Hanna Kannelmäe (Eeben Früülep), Maxx Toxic, MajorDanger, Ms Elsa, Helgi Saldo, Wickler Wilde, King A ja Querelle.

Viimase pooleteise aastaga on toimunud kohaliku drag-skeene hüppeline elavnemine. Drag’iga on jõutud ka kaasaegse kunsti väljale – EKKMis toimus Jaanus Samma näituse raames drag-etendus ja praegu on Kogo galeriis üleval Baltic Drag King Collective’i näitus. Ruumi keskmes ripub mainitud kollektiivi ühe asutajaliikme ja näituse kuraatori Mētra Saberova loodud üleelusuurune karnevallik mantel. Eklektilise lapitekina on see kaetud jäädvustustega drag show’dest ja kollektiivi teistest tegemistest. Mantlit ümbritsevad eri drag-kunstnike kujundatud õhus hõljuvad bännerid, mis kujutavad kvääranarhismi, frustratsioone, fantaasiaid, elurõõmu ja eufooriat. 

Näituse väljapanek mõjub galeriiruumis esialgu kentsakalt, kuid lähemal vaatlusel annab hästi edasi drag’ile omast isetegemise hõngu. Sünteetilised kangad ja narmendavad ääred meenutavad meeleavaldustel kasutatavaid lippe ja plakateid, kutsudes esile protestiesteetikat ja täites ruumi laetud energiaga. Kuigi näitus üksi jäi mõneti staatiliseks, kuna fotodega on performance-kunsti raske edasi anda, toetas seda tugev publikuprogramm, mille raames avati näitus drag show’ga ning toimusid Baltic Drag King 2023 võistlus (elagu Dykeonaut!) ja aruteluringid.

Drag’iga kunstigaleriis esinemine võimaldab kunstnikel mängida teistsuguse formaadiga ja katsetada asju, mis tavapärases klubikeskkonnas ehk ei töötaks. See annab drag-kunstile nähtavuse ja potentsiaalse tõsiseltvõetavuse kunstiliigina, avades seda laiemale publikule. Samas kaasneb sellega oht, et väljutakse turvalisest keskkonnast ja sisenetakse ruumi, kus publikul puudub vajalik kontekst nähtu mõistmiseks. Drag on kväärkogukonnas sündinud etenduskunsti vorm, mille keskmes on radikaalne identiteediga mängimine just turvalises ruumis. Drag-kunstnikud ei ole tihti etenduskunstide taustaga, vajalikud oskused on õpitud iseseisvalt, interneti või kogukonna abiga.

Meelelahutusliku kunstielamuse pakkumise kõrval võib ehk olla tähtsamgi esineja sisemine psühholoogiline protsess, mille käigus toimub vabanemine etendaja tavapärase kehalisuse ning sellega seotud ühiskondlike eelduste ja takistuste seatud piiridest. See on haavatav seisund, mille jagamine toetava publikuga saab olla äärmiselt vabastav, koguni maagiline kogemus, aga drag’iga vähe kokku puutunud inimesele võib see nähtamatuks jääda. Galeriikeskkonnas esinemine tekitab teistsuguse võimuvahekorra, mille puhul võib täheldada rohkem etteastete ja esinejate arvustamist kui nende tähistamist ja võimestamist.

Drag-kunsti laiemale publikule esitledes on ülioluline töötada selle kontekstualiseerimise kallal. Kogo galerii näitus koos publikuprogrammiga on hea näide sellest, kuidas institutsioonid saavad aktiivselt kväärkogukonda ja drag-kunstnikke võimestada, andes neile platvormi eneseväljenduseks, luues (tasustatud!) esinemisvõimalusi ja tegeledes teavitustööga. Tartu on kujunemas regulaarselt toimuvate drag-ürituste ja tugeva kogukonnatunnetuse toel jõudsalt Eesti drag-pealinnaks. Olen põnevil, mida tulevik toob.

Mikk Lahesalu on vabakutseline kunstitöötaja ja drag-kunstnik.

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Otse näkku: meik, ekstravagantsus ja edevus
7 min

Otse näkku: meik, ekstravagantsus ja edevus

Meik on üks viis, kuidas toretseva eneseväljendusega halli ja praktilise maailma hõlma alt välja astuda. Mängides värvide, tekstuuride ja kujudega, on meil võimalik ilu tähendus täielikult pea peale pöörata.
Rohkem elus kui elu ise ehk Drag-kultuuri barokne mõõde
Gei-, drag’i- ja ka absoluutselt kõigi teiste sõbraliku Tallinna peosarja tegijad. Kõik fotod: Priit Mürk
Gei-, drag’i- ja ka absoluutselt kõigi teiste sõbraliku Tallinna peosarja tegijad Chloé Lagucci aka Anu Saagim ning Rebeka Rabota aka Anne Veski. Kõik fotod: Priit Mürk
8 min

Rohkem elus kui elu ise ehk Drag-kultuuri barokne mõõde

Drag-kultuur kannab küsimuse kõrval seksuaalsusest ja soost ka selget meelelahutuslikku eesmärki. Seda, miks vaadata drag-show’sid ja mis eristab neid teistest vaatemängudest, käsitleb kirjandusteadlane ja barokiuurija Kaisa Maria Ling.
Soolisest (eba)reaalsusest
Illustratsioon: Andrei Kedrin

Soolisest (eba)reaalsusest

Soost kõneldes takerdutakse endiselt liiga sageli bioloogilise determineerituse kammitsaisse, nõnda paistab pealtnäha lihtsam otsustada, missugune on kellegi bioloogiline sugu (sex) võrreldes tema sooidentiteediga (gender). Kuid kas selline kaksikjaotus üleüldse on relevantne, produktiivne või huvitavgi?
Müürileht